Frk.DAF

Juleaften = Uenigheder

58 svar i dette emne

Jeg gad ikke komme til juleaften et sted hvor mine børn ikke kunne være uden mit konstante opsyn. F.eks. gad jeg ikke at det skulle være et problem at de hev noget af juletræet. Så ville jeg blive hjemme. Men det er jo også fair nok - dit hjem, dine regler.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 6 timer siden, Frk.DAF skrev:

Nej vi har dybest set ikke nogen tradition. Men hvordan får man så opbygget en hvis man ikke prøver?

Det med slikket sker kun hos dem selv. Når de har holdt jul hos mine svigerforældre, har der ikke været slik på bordet før efter maden. 

Men du mener altså at jeg skal lave maden, på én måde som 2 mennesker kan li' mens resten er fint tilfreds med maden som den var før?

Mht til sovsen, har vi i min familie (både mors og fars side) lavet sovs med and og flæskestegssky i. Og den bliver super lækker hvert år. 

Alle, inklusive min svoger spiste den. Og han blev ikke syg. Han var også informeret om andesky i sovsen.

Ja jeg skabte mig som et barn. Men når man "maser sig på" juleaften, uden at være inviteret, så kan man ikke begynde at stille en masse krav. Sådan er jeg opdraget. Når du vælger at besøge andre, acceptere du samtidig deres regler. 

Jeg havde dækket bord, så gik jeg ud for at tage en smøg og da jeg kom ind igen var bordet dækket om. Fordi min svigerinde plejer at lave deres bord på den måde.

Da jeg tændte ovnen til stegen, ændrede hun det til varmluft for sådan gjorde de derhjemme. 

Da min kæreste ville støvsuge stuen, blev han bedt om at lade være for deres den mindste skulle sove til middag. Alle var inviteret til kl. 18 men de kom 5 timer før så må de forvente der bliver støvsuget osv.

Angående min nisse som blev smadret.

Den stod på en svævehylde over sofaen. Jeg synes jeg havde sikret den nok.

Og juletræet. Jeg spurgte ganske pænt om han ikke var sød og lade tingene hænge og fik den besked fra hans mor "han er vant til at må pynte juletræet derhjemme"..

Ja i min verden vrælte hun. At stå og sige hun føler sig uvelkommen fordi hun ikke havde noget at skulle sagt. 

Muligheden er at jeg er modbydelig. Men når min egen svigermor advarede mig om at hendes datter kan være meget styrende og at jeg skulle sørge for at holde på mit, så er det nok ikke mig der er så forkert på den.

1. Det er min opfattelse, at der ikke var andre børn end svigerindens, men havde værtsparret eller andre også haft børn, så havde det jo ikke kunnet fungere, at give nogle børn slik før maden og ikke andre. Og min egen erfaring er, at børn forstår mange ting når bare man forklarer det ordentligt. Så jeg er helt på linie med Frk.DAF

2. Mht. maden, så kunne de jo bare spise and hvis de ikke kan lide nelliker og laurbær i flæskestegen.

3. Hvis man er vant til, at stege and og flæskesteg samtidig, så giver det noget ekstraarbejde hvis der skal være to slags sovs. Havde du vidst det for længe siden havde du haft en chance for, at have lidt flæskestegs-sovs i fryseren, som kunne varmes. Eller de kunne selv tage med.

4. Det er ikke i orden, at en gæst begynder at ændre på borddækningen eller ovn-indstillingen. Hvis hun havde opdaget en fejl, så kunne hun have spurgt pænt om hun måtte ændre på det.

5. Når man kommer i så god tid må man finde sig i, at værtsparret ikke har styr på det hele endnu.

For mig virker det som om, at forældrene slet ikke er obs på, at børnene er deres ansvar, og at det er deres ansvar at opdrage børnene så andre kan holde dem ud. Og det er rigtig synd for børnene.

Hvis i en anden gang skal være vært for juleaften ell.l., og svigerinden med familie skal med, så tror jeg du gør klogt i at fortælle hende, at de er rigtig velkomne, men at du forventer at de respekterer jeres regler i jeres hjem.

1 time siden, Maeve skrev:

Jeg er ikke helt enig med Maeve, men kan dog se nogle gode pointer nogle steder. Men jeg ved også, at det ikke altid er så nemt når man står i situationen, og jeg ved af erfaring, at børn der ikke er vant til faste rammer kan værre svære at håndtere.

1 time siden, adagio skrev:

Jeg gad ikke komme til juleaften et sted hvor mine børn ikke kunne være uden mit konstante opsyn. F.eks. gad jeg ikke at det skulle være et problem at de hev noget af juletræet. Så ville jeg blive hjemme. Men det er jo også fair nok - dit hjem, dine regler.

En 9-årig burde kunne være uden konstant opsyn uden at hive lametta af juletræet og smide det på igen.

Især min datter kunne være lidt af en udfordring da hun var barn, men jeg har aldrig oplevet, at nogen af mine børn har pillet ved ting de ikke måtte, heller ikke når det hang på et juletræ.

2

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 3 timer siden, Entrelac skrev:

En 9-årig burde kunne være uden konstant opsyn uden at hive lametta af juletræet og smide det på igen.

Især min datter kunne være lidt af en udfordring da hun var barn, men jeg har aldrig oplevet, at nogen af mine børn har pillet ved ting de ikke måtte, heller ikke når det hang på et juletræ.

Jeg tænkte på eksemplet med det kravlende barn hvor forældrene havde udbedt sig at der ikke skulle være skrøbeligt julepynt på de nederste grene. Jeg ville også være træt af at skulle være over mit kravlebarn konstant for at det ikke fik smadret dyre ting. Det er selvfølgelig værternes ret at arrangere sig som de vil, det kan bare være enormt anstrengende at være gæst med små børn hvis man konstant skal passe på de ikke ødelægger et eller andet.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 7 minutter siden, adagio skrev:

Jeg tænkte på eksemplet med det kravlende barn hvor forældrene havde udbedt sig at der ikke skulle være skrøbeligt julepynt på de nederste grene. Jeg ville også være træt af at skulle være over mit kravlebarn konstant for at det ikke fik smadret dyre ting. Det er selvfølgelig værternes ret at arrangere sig som de vil, det kan bare være enormt anstrengende at være gæst med små børn hvis man konstant skal passe på de ikke ødelægger et eller andet.

Men det endte jo med, at være det 9-årige barn der hev julepynt af.

Min egen erfaring er, at de helt små er nemme at aflede med noget andet, som de gerne må lege med.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
Lige nu, Entrelac skrev:

Men det endte jo med, at være det 9-årige barn der hev julepynt af.

Min egen erfaring er, at de helt små er nemme at aflede med noget andet, som de gerne må lege med.

Det kan være nogle har bedre børneafledningsevner end andre. Jeg synes det er udmattende at være gæst med småbørn fordi man skal passe på andres ting. Derhjemme har man jo indrettet det så børnene ikke får fat i alt muligt, men ude er man nødt til at tage hensyn. Hænger der så oven i købet dyrt Georg Jensen-julepynt i børnehøjde, eller er der dækket op til børnene med Royal Copenhagen-porcelæn, bliver det ikke lettere.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
Lige nu, adagio skrev:

Hænger der så oven i købet dyrt Georg Jensen-julepynt i børnehøjde, eller er der dækket op til børnene med Royal Copenhagen-porcelæn, bliver det ikke lettere.

Det vil jeg give dig helt ret i.

Hvis det er nogle få ting, så kan man jo spørge værtinden pænt om man må flytte det, så barnet ikke kommer til at ødelægge det, men det er jo lidt sværere med bord-dækningen.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 18 timer siden, Entrelac skrev:

1. Det er min opfattelse, at der ikke var andre børn end svigerindens, men havde værtsparret eller andre også haft børn, så havde det jo ikke kunnet fungere, at give nogle børn slik før maden og ikke andre. Og min egen erfaring er, at børn forstår mange ting når bare man forklarer det ordentligt. Så jeg er helt på linie med Frk.DAF

2. Mht. maden, så kunne de jo bare spise and hvis de ikke kan lide nelliker og laurbær i flæskestegen.

3. Hvis man er vant til, at stege and og flæskesteg samtidig, så giver det noget ekstraarbejde hvis der skal være to slags sovs. Havde du vidst det for længe siden havde du haft en chance for, at have lidt flæskestegs-sovs i fryseren, som kunne varmes. Eller de kunne selv tage med.

4. Det er ikke i orden, at en gæst begynder at ændre på borddækningen eller ovn-indstillingen. Hvis hun havde opdaget en fejl, så kunne hun have spurgt pænt om hun måtte ændre på det.

5. Når man kommer i så god tid må man finde sig i, at værtsparret ikke har styr på det hele endnu.

For mig virker det som om, at forældrene slet ikke er obs på, at børnene er deres ansvar, og at det er deres ansvar at opdrage børnene så andre kan holde dem ud. Og det er rigtig synd for børnene.

Hvis i en anden gang skal være vært for juleaften ell.l., og svigerinden med familie skal med, så tror jeg du gør klogt i at fortælle hende, at de er rigtig velkomne, men at du forventer at de respekterer jeres regler i jeres hjem.

Jeg er ikke helt enig med Maeve, men kan dog se nogle gode pointer nogle steder. Men jeg ved også, at det ikke altid er så nemt når man står i situationen, og jeg ved af erfaring, at børn der ikke er vant til faste rammer kan værre svære at håndtere.

Min søster og hendes mand havde deres to børn med.  En på 1 år og en på 3 år. 

For 14 timer siden, adagio skrev:

At vi ikke har børn endnu, gør at vi har indrettet vores hjem som vi har. Men det kan jo ikke være rigtig, at når der kommer småbørnsfamilier så skal vi fjerne alt fra børnehøjde fordi forældrene mener det er anstrengende at holde øje med deres børn.

Det er da også anstrengende at vi skal fjerne vores ting eller acceptere at de bliver ødelagt. 

Og igen, der var 2 andre børn. Min niece på 3 år rørte IKKE ved juletræet, fordi hun godt ved hun ikke må. Det må hun heller ikke hjemme. Og min anden niece på 1 år som lige har lært at gå, ved også at hun ikke må. Alligevel holder min søster øje med hende for at være sikker. 

Som hun rigtig nok siger, DE har valgt at få børnene. Ansvaret er deres og det er ikke rimeligt at folk skal børnesikre deres hjem når mine niecer træder ind ad døren. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 14 timer siden, adagio skrev:

Det kan være nogle har bedre børneafledningsevner end andre. Jeg synes det er udmattende at være gæst med småbørn fordi man skal passe på andres ting. Derhjemme har man jo indrettet det så børnene ikke får fat i alt muligt, men ude er man nødt til at tage hensyn. Hænger der så oven i købet dyrt Georg Jensen-julepynt i børnehøjde, eller er der dækket op til børnene med Royal Copenhagen-porcelæn, bliver det ikke lettere.

Præcis. Har man børn så er hjemmet indrettet derefter. Vi har ikke børn, hvilket betyder at vi ikke tager de hensyn.

Jeg forstår godt det kan være udmattende at besøge andre. Men samtidig kan man heller ikke forvente at træde ind hos andre, med sine børn, og så er alt flyttet fra børnehøjde. 

Jeg har intet dyrt julepynt, for neden. Og til svigerindens den mindste var der dækket op med juleservice i plastik. Så tager da hensyn. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 2 minutter siden, Frk.DAF skrev:

Min søster og hendes mand havde deres to børn med.  En på 1 år og en på 3 år. 

At vi ikke har børn endnu, gør at vi har indrettet vores hjem som vi har. Men det kan jo ikke være rigtig, at når der kommer småbørnsfamilier så skal vi fjerne alt fra børnehøjde fordi forældrene mener det er anstrengende at holde øje med deres børn.

Med andre børn blandt gæsterne, så ville det ikke fungere med slik til nogen, og ikke til andre. Enig.

I et eller andet omfang mener jeg godt man kan forberede sit hjem på børne-besøg, ikke så meget for forældrenes skyld, men mere hvis man vil passe på sine ting.;)

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 1 minut siden, Entrelac skrev:

I et eller andet omfang mener jeg godt man kan forberede sit hjem på børne-besøg, ikke så meget for forældrenes skyld, men mere hvis man vil passe på sine ting.;)

:D Ja kraftige og meget korte fodlænker! :D

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind