Frk.DAF

Juleaften = Uenigheder

58 svar i dette emne

For 9 timer siden, Frk.DAF skrev:

Så sidder jeg her. Brugt og træt.

Svoger og svigerinde plus børn, ankom allerede ved 13 tiden. 

Straks begyndte de at blande og diktere. Bordet var pyntet forkert, ovnen stod på almindelig ovn i stedet for varmluft (hvilket ikke passede dem), støvsugeren larmede så deres søn ikke kunne sove. Og det lykkedes dem at få mig til at knække, med det resultat at min svigerinde begyndte at vræle fordi jeg var SÅÅÅ streng. 

Vores køkken er IKKE stor nok til at alle kunne være der, alligevel skulle deres unger lege midt på gulvet, selvom jeg havde sagt at køkkenet var børnefri zone. Da alle var kommet, bad jeg gentagende gange folk om at gå ind i stuen, altså dem der ikke hjalp i køkkenet. 

Og jeg har fået ødelagt min juledug fordi børnene har malet med kuglepen på den. Af en tøs på 13 :-/

Fik smadret en julenisse fordi de skulle slås i sofaen. 

Juletræet har mistet et par kugler fordi ham på 9 synes det var sjovt at hive lamettaen af og kaste det på igen. 

Hele aftenen endte med at svoger og svigerinde kørte i vrede over at jeg bad dem holde styr på deres unger i stedet for at diktere hvordan vi gjorde tingene.

Men derefter var aftenen fantastisk.

Det gør mig utroligt ondt, at din juleaften skulle blive sådan, det havde du ikke fortjent.:ae:

Jeg synes det er helt fint, at du endte med at sige fra, og det er mit indtryk, at du har opbakning fra din kæreste.:gogo:

Nu er i blevet en erfaring rigere, og den kan i bruge fremover når i skal planlægge juleaften, eller anden komsammen.;)

I min familie er der også en børnerig familie, omend den ikke er lige så omfattende som jeres, og det er simpelthen noget så frustrerende og opslidende  at omgås børn, der ikke er vant til faste rammer, og hvor forældrene slet ikke kan se, at børnene er deres ansvar. I min børnerige familie er forældrene dog ikke så anstrengende som din svoger og svigerinde.

2

Del dette indlæg

Del på andre sites

Det lyder slet ikke rart, - men ærlig talt; du vil altså se problemer!

Det kan godt være, at din svigerfamilie er besværlig, og at de får sagt tingene forkert. Men nogle af de ting, der hidser dig sådan op, ville være almindelig fornuft for andre. 

1. én har pludselig udviklet kraftig allergi for and (vedkommende spiste and sidste jul) og derfor skal der laves separat sovs og rødkål. - Der bliver ikke spurgt om det er muligt, at jeg gider gøre det. Men får det smidt i hovedet som en kommando.

I mange familier er det en selvfølge, at der er andesovs og flæskestegssovs. (Jeg tror også, det rent "kokkemæssigt" giver mening, at sovsen er tilpasset det, den er tilbehør til. 

2. Juletræspyntning. Der er et lille barn der lige er begyndt at kravle. Så vi fik den besked, at hvis vi kunne lide vores pynt, så skulle vi ikke pynte for neden for barnet rykker det af. Dertil bliver forældrene spurgt om de ikke bare lige kunne holde øje, med svaret om "vi har da andet at lave" :-/ 

For mig ville det være almindelig fornuft, at når der er et barn i kravlealderen, sørger jeg lige for, at de ting, jeg er ør over, ikke er for udsat. Både for min egen skyld og for forældrenes skyld, så de ikke skal stå på pinde under hele besøget. (Det betyder ikke, at jeg ikke regner med, at de holder øje med deres barn)

3. Der er 7 ryger den aften, men en der ikke tåler røg + små børn. Det er derfor blevet aftalt at vi går ud og ryger, hvortil det førnævnte forældrepar har meddelt, at de ryger under emhætten for de gider ikke fryse.

Det burde være en selvfølge, at man ikke ryger, når der er børn i huset.

4. Den værste kom i går. De (forældreparret, igen) nægter at spise stegen, hvis den bliver lavet med nelliker og laurbærblade.

Jeg undrer mig over, hvordan i taler til hinanden i familien. Jeg kender ikke nogen, der stiller den slags ultimatum op, når de skal i byen - til gengæld kender jeg flere, der tænker over, hvis der er noget, deres gæster ikke bryder sig om eller ikke kan tåle. Lige som jeg synes, det er sært, at de udtaler sig sådan, synes jeg, det er sært, at du har lyst til at servere noget for folk, som de ikke bryder sig om.

5. De er vant til at juleslikken bliver serveret til Disneys Juleshow. Og forventer dette også sker her. Men vi har tradition for at den først kommer på bordet, når kaffen bliver serveret. Så der har været en del skænderier om dette, som har resulteret i at jeg har låst slikket inde. 

Det lyder meget mærkeligt, da det fuldstændig vil ødelægge  børnenes appetit. Men hvis det er en tradition, at børnene får lidt slik, og de har glædet sig til det, skulle du så ikke tænke på børnene? (Du har været sammen med din kæreste i 3 år, og i har ikke været vært før..... Så i har vel dybest set ikke rigtig nogen tradition)

On 25/12/2016 at 01:29, Frk.DAF skrev:

Så sidder jeg her. Brugt og træt.

Svoger og svigerinde plus børn, ankom allerede ved 13 tiden. 

Straks begyndte de at blande og diktere. Bordet var pyntet forkert, ovnen stod på almindelig ovn i stedet for varmluft (hvilket ikke passede dem), støvsugeren larmede så deres søn ikke kunne sove. Og det lykkedes dem at få mig til at knække, med det resultat at min svigerinde begyndte at vræle fordi jeg var SÅÅÅ streng. Du lyder, som om du er i krig!  Og du fik din svigerinde til at græde juleaften. Hvordan falder "kritikken" eller indblandingen? For i familier er det almindeligt at komme med forslag eller ideer uden, at det skal tages på den måde, som du gør. Er det virkelig en kamp andre steder end i dit hoved, om ovnen skal stå på varmluft eller ej? - Medmindre vi havde spildt noget eller smadret glas, ville jeg ikke støvsuge, når der er et barn, der ikke kan sove for det. 

Vores køkken er IKKE stor nok til at alle kunne være der, alligevel skulle deres unger lege midt på gulvet, selvom jeg havde sagt at køkkenet var børnefri zone. Da alle var kommet, bad jeg gentagende gange folk om at gå ind i stuen, altså dem der ikke hjalp i køkkenet. 

Og jeg har fået ødelagt min juledug fordi børnene har malet med kuglepen på den. Af en tøs på 13 :-/ Og hun har nok ikke gjort det med vilje. Der kunne også være blevet spildt noget på den, så der var kommet fedtpletter eller væltet et glas vin. Det er risikoen ved at have gæster.

Fik smadret en julenisse fordi de skulle slås i sofaen. Uheldigt, men du vidste, der kom børn, så hvis den var værdifuld, var det dumt ikke at sikre den.

Juletræet har mistet et par kugler fordi ham på 9 synes det var sjovt at hive lamettaen af og kaste det på igen. Og gik kuglerne i stykker, eller er de bare røget af? Og går vi i rigtig små sko lige  nu? Kunne du ikke tale med ham, ganske almindeligt så og bede ham om at lade være?

Hele aftenen endte med at svoger og svigerinde kørte i vrede over at jeg bad dem holde styr på deres unger i stedet for at diktere hvordan vi gjorde tingene. Hvis din attitude var, som den fremgår her, - hvor du omtaler din svigerindes gråd som vrælen, og du ikke fremstår, som om du overhovedet er i stand til at sætte dig ud over dine egne behov, så tænker jeg, at der er nogle børn, som har haft en elendig juleaften. Børn som ikke bestemmer, hvordan de bliver opdraget..... Du skulle til gengæld forestille at være voksen. 

Men derefter var aftenen fantastisk.

Jeg håber ærlig talt, at du har en lidt dårlig smag i munden, når du tænker over, at du har været med til at ødelægge juleaften for nogle børn. Ikke mindst fordi du selv har opført dig som et.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 7 timer siden, Maeve skrev:

I mange familier er det en selvfølge, at der er andesovs og flæskestegssovs. (Jeg tror også, det rent "kokkemæssigt" giver mening, at sovsen er tilpasset det, den er tilbehør til. 

I år har jeg for første gang stegt både and og flæskesteg, og undervejs tænkte jeg på min bror, som engang udtalte, at det måtte blive en "forvirret" sovs når den var blandet.:D

Men faktisk blev sovsen i år bedre end nogensinde før, og selvom min mor bliver dårlig af and (vist noget galde-kolik) så blev hun heldigvis ikke dårlig af sovsen. Så jeg kan varmt anbefale den "forvirrede" sovs.:D

Jeg vil give Maeve ret i flere af betragtningerne, men det afhænger meget af hvordan ordene er faldet.

Redigeret af Entrelac
1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Hvor om alt er må det/bør det være den/dem der afholder juleaften-festligheder der bestemmer hvad der er akseptabelt og hvordan den skal foregå.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
On 26/12/2016 at 03:30, Maeve skrev:

Det lyder slet ikke rart, - men ærlig talt; du vil altså se problemer!

Det kan godt være, at din svigerfamilie er besværlig, og at de får sagt tingene forkert. Men nogle af de ting, der hidser dig sådan op, ville være almindelig fornuft for andre. 

1. én har pludselig udviklet kraftig allergi for and (vedkommende spiste and sidste jul) og derfor skal der laves separat sovs og rødkål. - Der bliver ikke spurgt om det er muligt, at jeg gider gøre det. Men får det smidt i hovedet som en kommando.

2. Juletræspyntning. Der er et lille barn der lige er begyndt at kravle. Så vi fik den besked, at hvis vi kunne lide vores pynt, så skulle vi ikke pynte for neden for barnet rykker det af. Dertil bliver forældrene spurgt om de ikke bare lige kunne holde øje, med svaret om "vi har da andet at lave" :-/ 

For mig ville det være almindelig fornuft, at når der er et barn i kravlealderen, sørger jeg lige for, at de ting, jeg er ør over, ikke er for udsat. Både for min egen skyld og for forældrenes skyld, så de ikke skal stå på pinde under hele besøget. (Det betyder ikke, at jeg ikke regner med, at de holder øje med deres barn)

3. Der er 7 ryger den aften, men en der ikke tåler røg + små børn. Det er derfor blevet aftalt at vi går ud og ryger, hvortil det førnævnte forældrepar har meddelt, at de ryger under emhætten for de gider ikke fryse.

Det burde være en selvfølge, at man ikke ryger, når der er børn i huset.

4. Den værste kom i går. De (forældreparret, igen) nægter at spise stegen, hvis den bliver lavet med nelliker og laurbærblade.

Jeg undrer mig over, hvordan i taler til hinanden i familien. Jeg kender ikke nogen, der stiller den slags ultimatum op, når de skal i byen - til gengæld kender jeg flere, der tænker over, hvis der er noget, deres gæster ikke bryder sig om eller ikke kan tåle. Lige som jeg synes, det er sært, at de udtaler sig sådan, synes jeg, det er sært, at du har lyst til at servere noget for folk, som de ikke bryder sig om.

5. De er vant til at juleslikken bliver serveret til Disneys Juleshow. Og forventer dette også sker her. Men vi har tradition for at den først kommer på bordet, når kaffen bliver serveret. Så der har været en del skænderier om dette, som har resulteret i at jeg har låst slikket inde. 

Det lyder meget mærkeligt, da det fuldstændig vil ødelægge  børnenes appetit. Men hvis det er en tradition, at børnene får lidt slik, og de har glædet sig til det, skulle du så ikke tænke på børnene? (Du har været sammen med din kæreste i 3 år, og i har ikke været vært før..... Så i har vel dybest set ikke rigtig nogen tradition)

Nej vi har dybest set ikke nogen tradition. Men hvordan får man så opbygget en hvis man ikke prøver?

Det med slikket sker kun hos dem selv. Når de har holdt jul hos mine svigerforældre, har der ikke været slik på bordet før efter maden. 

Men du mener altså at jeg skal lave maden, på én måde som 2 mennesker kan li' mens resten er fint tilfreds med maden som den var før?

Mht til sovsen, har vi i min familie (både mors og fars side) lavet sovs med and og flæskestegssky i. Og den bliver super lækker hvert år. 

Alle, inklusive min svoger spiste den. Og han blev ikke syg. Han var også informeret om andesky i sovsen.

Ja jeg skabte mig som et barn. Men når man "maser sig på" juleaften, uden at være inviteret, så kan man ikke begynde at stille en masse krav. Sådan er jeg opdraget. Når du vælger at besøge andre, acceptere du samtidig deres regler. 

Jeg havde dækket bord, så gik jeg ud for at tage en smøg og da jeg kom ind igen var bordet dækket om. Fordi min svigerinde plejer at lave deres bord på den måde.

Da jeg tændte ovnen til stegen, ændrede hun det til varmluft for sådan gjorde de derhjemme. 

Da min kæreste ville støvsuge stuen, blev han bedt om at lade være for deres den mindste skulle sove til middag. Alle var inviteret til kl. 18 men de kom 5 timer før så må de forvente der bliver støvsuget osv.

Angående min nisse som blev smadret.

Den stod på en svævehylde over sofaen. Jeg synes jeg havde sikret den nok.

Og juletræet. Jeg spurgte ganske pænt om han ikke var sød og lade tingene hænge og fik den besked fra hans mor "han er vant til at må pynte juletræet derhjemme"..

Ja i min verden vrælte hun. At stå og sige hun føler sig uvelkommen fordi hun ikke havde noget at skulle sagt. 

Muligheden er at jeg er modbydelig. Men når min egen svigermor advarede mig om at hendes datter kan være meget styrende og at jeg skulle sørge for at holde på mit, så er det nok ikke mig der er så forkert på den.

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 30 minutter siden, Frk.DAF skrev:

Nej vi har dybest set ikke nogen tradition. Men hvordan får man så opbygget en hvis man ikke prøver?

Det med slikket sker kun hos dem selv. Når de har holdt jul hos mine svigerforældre, har der ikke været slik på bordet før efter maden. 

Men du mener altså at jeg skal lave maden, på én måde som 2 mennesker kan li' mens resten er fint tilfreds med maden som den var før?

Mht til sovsen, har vi i min familie (både mors og fars side) lavet sovs med and og flæskestegssky i. Og den bliver super lækker hvert år. 

Alle, inklusive min svoger spiste den. Og han blev ikke syg. Han var også informeret om andesky i sovsen.

Ja jeg skabte mig som et barn. Men når man "maser sig på" juleaften, uden at være inviteret, så kan man ikke begynde at stille en masse krav. Sådan er jeg opdraget. Når du vælger at besøge andre, acceptere du samtidig deres regler. 

Jeg havde dækket bord, så gik jeg ud for at tage en smøg og da jeg kom ind igen var bordet dækket om. Fordi min svigerinde plejer at lave deres bord på den måde.

Da jeg tændte ovnen til stegen, ændrede hun det til varmluft for sådan gjorde de derhjemme. 

Da min kæreste ville støvsuge stuen, blev han bedt om at lade være for deres den mindste skulle sove til middag. Alle var inviteret til kl. 18 men de kom 5 timer før så må de forvente der bliver støvsuget osv.

Og juletræet. Jeg spurgte ganske pænt om han ikke var sød og lade tingene hænge og fik den besked fra hans mor "han er vant til at må pynte juletræet derhjemme"..

Ja i min verden vrælte hun. At stå og sige hun føler sig uvelkommen fordi hun ikke havde noget at skulle sagt. 

Muligheden er at jeg er modbydelig. Men når min egen svigermor advarede mig om at hendes datter kan være meget styrende og at jeg skulle sørge for at holde på mit, så er det nok ikke mig der er så forkert på den.

Jeg er godt nok hundrede procent på din side her. Ikke på vilkår om jeg havde fundet mig i den opførsel. Hvis nogen var begyndt at dække bordet om så var jeg simpelthen blevet SÅ vred. Og når jeg laver maden så laver jeg maden, og så skal jeg nok sige til, hvis jeg har behov for hjælp.

At komme fem timer før man er inviteret, jamen altså - hvad fanden bilder de sig ind, det er simpelthen SÅ uopdragent.

At din svigerinde begynder at vræle, fordi hun føler sig uvelkommen, er sørme hendes problem. Og du skal i hvert fald ikke have dårlig samvittighed over, at du har ødelagt nogens jul (børn eller voksne) dét stod de sgu selv for.

3

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 31 minutter siden, Frk.DAF skrev:

Du! skal/bør bestemme alt i dit hjem, vil gæster ikke aksepterer det må de blive hjemme hos sig selv, gí dig aldrig på det punkt!

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 1 time siden, Frk.DAF skrev:

Du får det til at handle om at vinde. Det bliver en kamp. - Og jeg kan så forstå, at det er sådan familien fungerer. Men hvis man vil have et konstruktivt forhold og stadig kunne se sig selv i øjnene, er der jo muligheder for dialog og kompromis, og det var det, jeg prøvede at illustrere.

Hvis jeg skal have gæster, forsøger jeg at finde en menu, som alle vil bryde sig om. Jeg serverer alternativer til dem, der er allergiske eller f.eks. er vegetarer. Jeg sørger for, at det ikke er alt for besværligt at være på besøg hos mig med små børn, og jeg sikrer mine ting, jeg er ør over, hvis jeg tænker, at det er nødvendigt. Jeg spørger mine gæster, hvordan de tænker, vi skal indrette os for deres børns skyld; jeg prøver i det hele taget på, at vi skal få en god aften allesammen.

Det betyder ikke, at jeg synes, at mine gæster skal opføre sig, som om de bestemmer i  mit hus; men det har jeg nu heller ikke oplevet. Jeg tænker lidt, at din svigerinde måske havde opført sig bedre, hvis hun havde følt sig set og imødekommet.

Mange af tingene ville jeg da også reagere på, - nede på jorden-agtigt, ved at sige, at nu var det jo  hos mig i år, så nu gør vi sådan... Med et smil!

Set i bakspejlet havde det været bedre at sige, at de ikke skulle komme.

Hvis du ser fremad, skulle du tage at tænke over, hvordan du kan undgå at skulle føre krig med familiemedlemmer; det er ressourcekrævende, det tager tid og fører ikke noget godt med sig, - og man får ikke andet end bekymringer og vrede ud af det. Du hænger jo på hende, så længe du er sammen med din kæreste. (og tro mig, jeg kender godt følelsen, jeg har selv haft en forfærdelig svigerinde - jeg synes bare, man som voksen som minimum må tænke på de involverede børn og prøve at opføre sig som et voksent menneske.)

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
1 time siden, Maeve skrev:

Du får det til at handle om at vinde. Det bliver en kamp. - Og jeg kan så forstå, at det er sådan familien fungerer. Men hvis man vil have et konstruktivt forhold og stadig kunne se sig selv i øjnene, er der jo muligheder for dialog og kompromis, og det var det, jeg prøvede at illustrere.

Hvis jeg skal have gæster, forsøger jeg at finde en menu, som alle vil bryde sig om. Jeg serverer alternativer til dem, der er allergiske eller f.eks. er vegetarer. Jeg sørger for, at det ikke er alt for besværligt at være på besøg hos mig med små børn, og jeg sikrer mine ting, jeg er ør over, hvis jeg tænker, at det er nødvendigt. Jeg spørger mine gæster, hvordan de tænker, vi skal indrette os for deres børns skyld; jeg prøver i det hele taget på, at vi skal få en god aften allesammen.

Det betyder ikke, at jeg synes, at mine gæster skal opføre sig, som om de bestemmer i  mit hus; men det har jeg nu heller ikke oplevet. Jeg tænker lidt, at din svigerinde måske havde opført sig bedre, hvis hun havde følt sig set og imødekommet.

Mange af tingene ville jeg da også reagere på, - nede på jorden-agtigt, ved at sige, at nu var det jo  hos mig i år, så nu gør vi sådan... Med et smil!

Set i bakspejlet havde det været bedre at sige, at de ikke skulle komme.

Hvis du ser fremad, skulle du tage at tænke over, hvordan du kan undgå at skulle føre krig med familiemedlemmer; det er ressourcekrævende, det tager tid og fører ikke noget godt med sig, - og man får ikke andet end bekymringer og vrede ud af det. Du hænger jo på hende, så længe du er sammen med din kæreste. (og tro mig, jeg kender godt følelsen, jeg har selv haft en forfærdelig svigerinde - jeg synes bare, man som voksen som minimum må tænke på de involverede børn og prøve at opføre sig som et voksent menneske.)

Jeg er simpelthen nødt til at spørge for at forstå dig.

Du mener altså at jeg som vært skal tilpasse mig alle andre og tage tingene med et smil?

Nu ved jeg at min svigerinde og svoger ryger indendørs, selvom de har børn. Skal jeg så også acceptere det herhjemme?

Og igen, hjemme hos dem selv er traditionen juleslik til Disneys Juleshow. Men ikke hos os. For det er hverken min kæreste eller jeg vokset op med. Skal vi så også ændre det?

Min svigerinde bad mig købe en stor and, fordi hun og børnene elsker and. Der var ikke én eneste der spiste noget. Så det er jo ikke fordi jeg ikke prøver.

Vi havde også købt 3 børnespil, malebøger og farver for vi havde egentligt ikke noget de kan blive underholdt med. 

Det jeg bliver sur over her, er at de slet ikke var inviteret. Men alligevel deltager. De havde jo fortalt børnene at de skulle op til os og holde jul. Jeg kunne ikke få mig til at sige nej så. 

Da jeg dækkede bord spurgte min svigerinde "hvorfor gør du sådan?" Jeg forklarede at sådan dækkede jeg altid bord. Hun ville så have glassene skulle stå til venstre for tallerken. Og have 2 store dekorationer på bordet, fordi det pyntede. Forklarede hende at bordet desværre ikke var stort nok til både pynt og maden, men at det ellers ville have set godt ud. 

Så igen, det er ikke fordi jeg ikke har prøvet at imødekomme folks ønsker og behov. 

Men når jeg pænt siger nej tak til hendes forslag og hun så bare ændre det alligevel, det er da noget så ubehøvlet. 

2

Del dette indlæg

Del på andre sites
1 time siden, Frk.DAF skrev:

Jeg er simpelthen nødt til at spørge for at forstå dig.

Du mener altså at jeg som vært skal tilpasse mig alle andre og tage tingene med et smil? Jeg mener, at du skal forsøge at indgå kompromis, hvis det kan lade sig gøre uden at gå ud over andre, og det ikke overskrider vigtige personlige grænser.

Nu ved jeg at min svigerinde og svoger ryger indendørs, selvom de har børn. Skal jeg så også acceptere det herhjemme? Det er almindelig sund fornuft, (efterhånden) at man ikke ryger sammen med børn. Så nej, det skal du selvfølgelig ikke. Og i skal også tage hensyn til astmatikere.

Og igen, hjemme hos dem selv er traditionen juleslik til Disneys Juleshow. Men ikke hos os. For det er hverken min kæreste eller jeg vokset op med. Skal vi så også ændre det? Ja - det synes jeg så, at i skal, hvis BØRNENE, som er på besøg er vant til det. For selvom mange af os ikke ville vælge at servere slik før aftensmaden, tager børn ikke skade af det den ene dag, og hvis det er en tradition for dem, går der ikke noget fra jer ved at lade det ske. Det eneste, den konflikt handler om, er jo, at du vil have lov at bestemme. Det går ikke ud over noget, at børnene får slik. (Jo deres appetit, - men som sagt, det er juleaften) ...... Jeg forstår simpelthen ikke, at du overhovedet nænner at ødelægge en tradition for børn, som ikke gør nogen skade. ...... Det kan da godt være, at de kan lære, at sådan er det ikke for dig. Men hvad får du ud af det, udover at du "vinder"???

Min svigerinde bad mig købe en stor and, fordi hun og børnene elsker and. Der var ikke én eneste der spiste noget. Så det er jo ikke fordi jeg ikke prøver. Og det er da ærgerligt, og du er i din gode ret til  at sige, at næste gang i holder jul sammen, bliver der ikke serveret and, for den slags madspild vil du ikke være  med til. Og du kan ærgre dig, men samtidig kan du da glæde dig over, at du var en god vært og et imødekommende menneske, fordi du gjorde dit bedste for at gøre alle tilfredse.

Vi havde også købt 3 børnespil, malebøger og farver for vi havde egentligt ikke noget de kan blive underholdt med. Pænt af jer, og var det ikke også en god investering? Du har det til næste gang, de kommer, og forhåbentlig gjorde det lykke hos børnene. 

Det jeg bliver sur over her, er at de slet ikke var inviteret. Men alligevel deltager. De havde jo fortalt børnene at de skulle op til os og holde jul. Jeg kunne ikke få mig til at sige nej så. Det kan jeg også godt forstå, du synes er svært. Men det er jo egentlig ikke din fejl, at forældrene melder noget ud, som de ikke har afklaret først.

Da jeg dækkede bord spurgte min svigerinde "hvorfor gør du sådan?" Jeg forklarede at sådan dækkede jeg altid bord. Hun ville så have glassene skulle stå til venstre for tallerken. Og have 2 store dekorationer på bordet, fordi det pyntede. Forklarede hende at bordet desværre ikke var stort nok til både pynt og maden, men at det ellers ville have set godt ud. Jeg kan godt se, at hun er grænseoverskridende. Og du er i din gode ret til pænt at sige, at hos dig bestemmer du over borddækningen, men til gengæld lover du ikke at blande dig hjemme hos svigerinden.

Så igen, det er ikke fordi jeg ikke har prøvet at imødekomme folks ønsker og behov. 

Men når jeg pænt siger nej tak til hendes forslag og hun så bare ændre det alligevel, det er da noget så ubehøvlet. Helt enig. Men med den slags mennesker nytter det bare ikke at gå med i konflikten. Du får meget mere ud af at være rolig og bestemt og blive på din banehalvdel og tale pænt.

Det smitter, når folk opfører sig sådan. Og pludselig opfører du dig selv som en heks. Jeg tror, du ville få meget ud af at få sat nogle ting på plads her bagefter. F.eks. kan i sige til svigerinde og mand, at for eftertiden skal de ikke komme, hvis ikke de vil indrette sig efter visse regler i jeres hjem. De har al mulig ret til at gøre, som de vil hjemme hos dem selv, men hos jer sætter i grænserne, og det betyder bl,a. at børnene skal følge jeres henstillinger, når det drejer sig om jeres ting i jeres hjem. Ligesom i har tænkt jer at bestemme, hvordan i laver maden og dækker bordet.

Jeg tænker ærlig talt, at det må være svært at være børn i den sammenhæng.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind