Frk.DAF

Juleaften = Uenigheder

60 svar i dette emne

Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal tackle juleaften.

Min samlever og jeg har boet sammen i 3 år. Og for første gang er vi værter for juleaften, for vores familier. Men det er godt nok ikke nemt. 

1. én har pludselig udviklet kraftig allergi for and (vedkommende spiste and sidste jul) og derfor skal der laves separat sovs og rødkål. - Der bliver ikke spurgt om det er muligt, at jeg gider gøre det. Men får det smidt i hovedet som en kommando.

2. Juletræspyntning. Der er et lille barn der lige er begyndt at kravle. Så vi fik den besked, at hvis vi kunne lide vores pynt, så skulle vi ikke pynte for neden for barnet rykker det af. Dertil bliver forældrene spurgt om de ikke bare lige kunne holde øje, med svaret om "vi har da andet at lave" :-/

3. Der er 7 ryger den aften, men en der ikke tåler røg + små børn. Det er derfor blevet aftalt at vi går ud og ryger, hvortil det førnævnte forældrepar har meddelt, at de ryger under emhætten for de gider ikke fryse.

4. Den værste kom i går. De (forældreparret, igen) nægter at spise stegen, hvis den bliver lavet med nelliker og laurbærblade.

5. De er vant til at juleslikken bliver serveret til Disneys Juleshow. Og forventer dette også sker her. Men vi har tradition for at den først kommer på bordet, når kaffen bliver serveret. Så der har været en del skænderier om dette, som har resulteret i at jeg har låst slikket inde.

Jeg sidder med følelsen af at jeg er nærtagende. Mest af alt fordi det er svigerfamilien, de 5 punkter drejer sig om. Min familie har holdingen "jeres hjem, jeres regler"

Hvordan tackler jeg disse "problemer"? Skal jeg give efter, eller stå fast?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg er tilbøjelig til at give dine familie ret. Når man er inviteret kan man komme med henstillinger, men man kan ikke diktere forløbet. 

Punkt 1 og 2 ville jeg muligvis kunne give mig på, men de andre punkter ville jeg stå fast. Hvis man stiller hytte til rådighed, så må man også bestemme i hovedtræk. 

4

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 1 minut siden, Nicolait804 skrev:

Jeg er tilbøjelig til at give dine familie ret. Når man er inviteret kan man komme med henstillinger, men man kan ikke diktere forløbet. 

Punkt 1 og 2 ville jeg muligvis kunne give mig på, men de andre punkter ville jeg stå fast. Hvis man stiller hytte til rådighed, så må man også bestemme i hovedtræk. 

Jeg vil nemlig rigtig gerne give mig på de 2 punkter, men samtidig har jeg svært ved det.

Punkt 1 er blevet påstået at han altid har haft, men han spiste and sidste år uden problemer. og hans kæreste vidste ikke at han var allergisk. Vi har snakket med mine svigerforældre om det og de tror heller ikke på at der er noget.

Punkt 2 ville bare være forkert af mig. For som sagt, vores hjem vores regler og derfor har vi altid lært hjemmefra at man må tilpasse sig. Selv har min søster 2 børn og dem er juletræet aldrig blevet pyntet efter. Vi har derimod holdt øje og flyttet barnet væk når h*n er kommet for tæt på :)

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeres hjem jeres regler og man må forvente at der bliver serveret julemad der enten består af and eller steg.

Dernæst, det skal aldrig være andres ansvar at du har sat børn i verden, dine børn dit ansvar, men du kunne vælge mindre... attraktiv pynt i bunden, på den måde er træet stadig pyntet, men det gør ikke helt så meget hvis barnet hiver det af.

Jeg ville personligt ALDRIG tillade folk at ryge i mit hjem, selv ikke under emhætten... kan de ikke ryge ude, så må de lade være med at komme. 

2

Del dette indlæg

Del på andre sites

Juleaften er vist nok ment som en fredfuld aften, så vil dem der kommer til dig, ikke rette sig efter din vilje, så bed dem om at blive hjemme.

2

Del dette indlæg

Del på andre sites

Sikke en herlig svigerfamilie du :ae:har der.

Jeg mener, at det er dit hjem ergo dine regler indenfor rimelighedens grænser selvfølgelig.

1. Bed om at se allergipapir, hvem har sagt han er allergisk ? Hvis han er rigtig allergisk, havde jeg accepteret det. 

2. Jeg havde forventet at forældrene stoppede deres barn fra at pille julepynt ned. Det er deres ansvar. Jeg har aldrig fjernet julepynt herhjemme, og det er gået fint, hvis man er lidt vågen omkring barnet.

3. Dit hjem dine regler. Hvis du ikke vil have røg, vil du ikke have røg, længere er den ikke i min verden. Self. Hvis det er gamle bedstemor på 90 år, havde jeg aldrig krævet det. ( jeg ryger selv ) 

4. Den er bare langt ude, hvem i alverden blander sig i hvordan maden bliver tilberedt :huh:

5. Den er også langt ude, de er i dit hjem, du bestemmer hvornår der kommer slik på bordet, hvornår fjernsynet tændes osv. 

Julen holdes i dit hjem, selvfølgelig tager man hensyn til andres traditioner, men det er dit hjem og dine traditioner. Jeg holder feks jul i år, og her er der ingen, der blander sig. De spørger ind til, om jeg har brug for hjælp eller om jeg mangler noget. Sidste år holdt jeg jul med hele den pukkelrygget familie, og hold da ferie hvor var der mange, der havde en holdning til hvordan en flæskesteg skal steges :blink:. Her sagde min mor fra, og de personer blev lidt mugne, men de accepterede det, for ellers måtte de jo bare blive hjemme. 

Hvad siger din kæreste til det ? 

3

Del dette indlæg

Del på andre sites

1. Jeg har aldrig før hørt om allergi for and. Min mor får dog noget der ligner galde-kolig p.g.a. fedtet fra anden. Men nogen steger anden dagen før, så den bare skal varmes juleaften, måske du kunne bruge denne metode, og så også lave ande-sovsen dagen før.

Er der forskel på rødkål, om det er til and eller flæskesteg?:gruble:

2. Hæng noget pynt nederst, som du ikke er alt for ør over, og hvis barnet så begynder at rykke i træ eller pynt, så gør du forældrene opmærksom på, at barnet kan komme til skade hvis træet vælter. Og hvis der er levende lys på, så giver det jo sig selv, at forældrene bør passe på deres barn. Barnet er ikke dit ansvar.

3. Når i tager imod gæsterne fortæller i dem, at al rygning foregår udenfor. Bild dem evt. ind, at du er ved at blive udredt for astma.;)

Sæt evt. en røgalarm op lige ved siden af em-hætten, når du er færdig med at lave mad.;)

4. Du laver maden som du synes den skal laves, og så kan de spise den eller lade være.

5. Dit hjem, dine regler.

Eftersom det er første gang i skal holde jul for jeres familier tror jeg det er meget vigtigt, at du/i står fast. Hvordan vil det ellers udvikle sig næste gang?:o

Jeg kan blive noget så tosset når gæster ikke kan opføre sig almindeligt ordentligt.

Hvis man er allergisk overfor det ene eller det andet, så kan man selv tage noget med, som man kan tåle, eller man kan evt. tilbyde, at tage en ret med til alle. Ham der ikke kan tåle and kunne jo selv tage rødkål med, som han kan tåle.

Redigeret af Entrelac
1

Del dette indlæg

Del på andre sites

3. Hvis der er et par som nægter af fryse, så ville jeg bede dem medbringe ekstra tøj. Og nægter de , så vil jeg bede dem overveje om de ikke skulle holde om med at ryge, eller overveje om de skal komme forbi den aften.

Resten er vist allerede nævnt eller også er der traditioner  som gæster må følge, det er jeres valg.

@Helle HSå først dit svar nu :)

Redigeret af lg-ejeren
1

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 7 timer siden, gumle skrev:

Sikke en herlig svigerfamilie du :ae:har der.

Jeg mener, at det er dit hjem ergo dine regler indenfor rimelighedens grænser selvfølgelig.

1. Bed om at se allergipapir, hvem har sagt han er allergisk ? Hvis han er rigtig allergisk, havde jeg accepteret det. 

2. Jeg havde forventet at forældrene stoppede deres barn fra at pille julepynt ned. Det er deres ansvar. Jeg har aldrig fjernet julepynt herhjemme, og det er gået fint, hvis man er lidt vågen omkring barnet.

3. Dit hjem dine regler. Hvis du ikke vil have røg, vil du ikke have røg, længere er den ikke i min verden. Self. Hvis det er gamle bedstemor på 90 år, havde jeg aldrig krævet det. ( jeg ryger selv ) 

4. Den er bare langt ude, hvem i alverden blander sig i hvordan maden bliver tilberedt :huh:

5. Den er også langt ude, de er i dit hjem, du bestemmer hvornår der kommer slik på bordet, hvornår fjernsynet tændes osv. 

Julen holdes i dit hjem, selvfølgelig tager man hensyn til andres traditioner, men det er dit hjem og dine traditioner. Jeg holder feks jul i år, og her er der ingen, der blander sig. De spørger ind til, om jeg har brug for hjælp eller om jeg mangler noget. Sidste år holdt jeg jul med hele den pukkelrygget familie, og hold da ferie hvor var der mange, der havde en holdning til hvordan en flæskesteg skal steges :blink:. Her sagde min mor fra, og de personer blev lidt mugne, men de accepterede det, for ellers måtte de jo bare blive hjemme. 

Hvad siger din kæreste til det ? 

Med 14 voksne, burde det være muligt ja.

Og min kæreste, tja han er parat til at bede dem blive hjemme hvis de ikke snart lukker i med krav og rettelser. 

For 7 timer siden, Entrelac skrev:

1. Jeg har aldrig før hørt om allergi for and. Min mor får dog noget der ligner galde-kolig p.g.a. fedtet fra anden. Men nogen steger anden dagen før, så den bare skal varmes juleaften, måske du kunne bruge denne metode, og så også lave ande-sovsen dagen før.

Er der forskel på rødkål, om det er til and eller flæskesteg?:gruble:

2. Hæng noget pynt nederst, som du ikke er alt for ør over, og hvis barnet så begynder at rykke i træ eller pynt, så gør du forældrene opmærksom på, at barnet kan komme til skade hvis træet vælter. Og hvis der er levende lys på, så giver det jo sig selv, at forældrene bør passe på deres barn. Barnet er ikke dit ansvar.

3. Når i tager imod gæsterne fortæller i dem, at al rygning foregår udenfor. Bild dem evt. ind, at du er ved at blive udredt for astma.;)

Sæt evt. en røgalarm op lige ved siden af em-hætten, når du er færdig med at lave mad.;)

4. Du laver maden som du synes den skal laves, og så kan de spise den eller lade være.

5. Dit hjem, dine regler.

Eftersom det er første gang i skal holde jul for jeres familier tror jeg det er meget vigtigt, at du/i står fast. Hvordan vil det ellers udvikle sig næste gang?:o

Jeg kan blive noget så tosset når gæster ikke kan opføre sig almindeligt ordentligt.

Hvis man er allergisk overfor det ene eller det andet, så kan man selv tage noget med, som man kan tåle, eller man kan evt. tilbyde, at tage en ret med til alle. Ham der ikke kan tåle and kunne jo selv tage rødkål med, som han kan tåle.

Det er fordi vi kommer lidt andefedt i rødkålen.. 

Og det med juletræet, det er netop fordi han har væltet deres eget, fordi han rykker i det nederste pynt. Derfor vil jeg ikke have ham i nærheden af træet uden opsyn.

For 7 timer siden, lg-ejeren skrev:

3. Hvis der er et par som nægter af fryse, så ville jeg bede dem medbringe ekstra tøj. Og nægter de , så vil jeg bede dem overveje om de ikke skulle holde om med at ryge, eller overveje om de skal komme forbi den aften.

Resten er vist allerede nævnt eller også er der traditioner  som gæster må følge, det er jeres valg.

@Helle HSå først dit svar nu :)

Jeg er selv ryger, og skal selv uden for. Så det er ikke fordi jeg er fanatisk ikke-ryger. Men der er åbent adgang mellem køkken og stue. Og der er børn og astmafolk at tage hensyn til. 

Men er super glad for, at høre det ikke bare er mig der har disse holdninger. Her gik jeg og troede jeg bare var en anelse julehysterisk..

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 1 time siden, Frk.DAF skrev:

Med 14 voksne, burde det være muligt ja.

Og min kæreste, tja han er parat til at bede dem blive hjemme hvis de ikke snart lukker i med krav og rettelser. 

Det er fordi vi kommer lidt andefedt i rødkålen.. 

Og det med juletræet, det er netop fordi han har væltet deres eget, fordi han rykker i det nederste pynt. Derfor vil jeg ikke have ham i nærheden af træet uden opsyn.

Jeg er selv ryger, og skal selv uden for. Så det er ikke fordi jeg er fanatisk ikke-ryger. Men der er åbent adgang mellem køkken og stue. Og der er børn og astmafolk at tage hensyn til. 

Men er super glad for, at høre det ikke bare er mig der har disse holdninger. Her gik jeg og troede jeg bare var en anelse julehysterisk..

Det glæder mig, at din kæreste er på din side, det gør trods alt det hele lidt lettere.;):)

Hvad angår rødkålen, kan du så ikke tage lidt fra til "allergikeren" inden du kommer andefedt i?

Hvis nogen af jeres gæster har astma, så synes jeg ikke der er nogen diskussion m.h.t. rygning.

M.h.t. barnet og juletræet, så prøv at vende den lidt om,, at pynt eller ej, så er du bekymret for, at barnet skal komme til skade. ;)

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind