Fie1234

Hvilken forret og kød til nytår?

Recommended Posts

Fie1234

Vi er tre unge mennesker som skal holde nytår sammen for tredje år i træk. De sidste mange år har det været raclette til aftensmad nytårsaften, men vi er alle blevet enige om, at vi gerne vil prøve noget nyt. Men da vi ikke er vant til at lave festmiddager, er vi på bar bund, og vil gerne have noget inspiration..

Jeg mangler derfor inspiration til en forret, gerne noget andet end rejecocktail. Vi kan sagtens finde ud af at lave mad, men tænker, at det gerne må være noget, som ikke kræver, at vi skal stå ude i køkkenet hele aftenen, det gælder også for hovedretten.

Hovedret havde vi egentlig bare tænkt at lave nogle kartofler (måske flødekartofler, pommes anna eller små kartofler med hvidløg i ovnen), vi skal bestemt have en salat og noget sauce af en art, men det helt store spørgsmål vi har, er hvilket kød skal vi have? Umiddelbart tænker vi en steg, der skal i ovnen, da det jo passer sig selv, så snart vi har sat stegetermometeret i. Det må dog også gerne være noget andet, det skal bare være mørt og lækkert. Dog er lam og mørbrad udelukket, da min veninde ikke bryder sig om det. Og så skal det være til en nogenlunde pris, vi betaler gerne for kvalitet, men har ikke uanede mængder af penge at gøre godt med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa

tsk, tsk... Pomme du tere amore.

2-3 bagekartofler rives groft, i salt vand. 2 modne advokado moses og blandes med 2 spsk 38% cf. + s spsk fuld citronsafft. . ½ glas rogn (ej sort).

Kartoffel riffet dupes grundigt af og laves til "kager" som fritures. Advokadomos m rogn serveres oven på og pyntes med rest rogn og måske lidt skaldyr og grønt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa

Og skal det være rigtig billigt hedder der blåmuslinger m brød til

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa

Hovedret: And!

Et andebryst pr mand som sprødsteges og trækker.

Salat:

Eddike/sennepdressing m. merian laves først. Roma salat, gedeost og valnødder - masser af brød til

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa

Dessert - let og billigt og brug af rester : gl dags æblekage?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fie1234

Skal have and juleaften, så vi vil gerne have noget oksekød eller kalvekød til nytår.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Personligt spekulerer jeg på lammekølle (nemt og jeg er i det mindste glad for det) eller osso buco (jeg kan nok bruge knoklerne til noget bagefter) eller måske borscht. Det er til gengæld noget tidskrævende. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H

Forret! - Gravad Laks og store rejer!

Hovedret! - Kæmpe T-bone steg med bagt kartoffel + bernaise

Dessert! - Hjemmelavet Citronfromage med flødeskum.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind