musle

Hjælp til stjernekikkert

3 svar i dette emne

Hej :)

Jeg vil give min kæreste en stjernekikkert i julegave, men har ingen ide om hvilken det skal være og hvad man skal kigge efter inden man køber en. Jeg vil maks give 1000 kr, og ved godt at man ikke kan få en perfekt kikkert til den pris. Jeg håber dog stadig i kan hjælpe mig!!:)

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Ukvalificeret, men jeg ville gå efter noget brugt. Der er uden tvivl en del kikkerter, som folk har opgivet, og de må da sælges et eller andet sted, og så får man mere for pengene. Hvis jeg selv kunne vælge, ville jeg foretrække et spejlteleskop, men de er vist ikke ligefrem billige. Alternativet er en klassisk kikkert med linser. Jeg har selv en gammel linsekikkert. Den er så primitiv, at den er en udfordring. For det første bør der være en nem mulighed for at indstille den, ikke bare en bøjle, der holder røret fast med friktion. Og hvis okkularet ("øjestykket") kan drejes vinkelret på røret, så skal man ikke nødvendigvis kravle rundt som en krabbe på en våd og kold græsplæne.  

Luksuskikkerter kan styres af en pc og man kan sætte et kamera på. Men det kan altså fint undværes som begynder-astronom. 

Hvis man kan få en skærm (som billedet kastes op på), der kan sættes bag ved okkularet, kan man studere solpletter og passager uden at få brændt sine øjne ud. Men der er ikke så tit passager (vi har lige haft den sidste Merkur-passage i lang tid). Men solpletter kan være meget underholdende. 

Min kikkert er købt hos Jens Olsen, men jeg ved ikke, om han også har lavet den. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg kan give dig et par tip omkring stjernekikkerter,søg efter vixen, det er afgjort brugbart udstyr hvor du kan se ting som du ikke troede fandtes men regn med et par tusindelapper for noget du kan få glæde af

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind