Recommended Posts

IHS
For 38 minutter siden, CamilleNielsen skrev:

Ja, helt korrekt

hun bad mig overføre pengene - hun bestiller rejsen for os begge uden forsikring - og aflyser senere vores aftale om at tage afsted

Okay så er det jo en helt anden sag! Ud fra dit oprindelige indlæg troede jeg der var tale om en simpel gæld, at veninden stadig havde pengene, eller havde brugt dem på sig selv. Nu er det jo noget mere kompliceret.

Som jeg ser det er det et aftaleretligt spørgsmål. I laver en aftale, eller kontrakt om man vil, om at tage ud at rejse (en mundtlig aftale er også bindende). Veninden aflyser rejsen – ophæver aftalen - hvilket du accepterer, under den udtalte eller uudtalte forudsætning at hun betaler dig 4.000 kr. Forudsætningen bekræftes af at i tidligere har været i en lignende situation, hvor du godtgjorde veninden hendes tab, og veninden har bekræftet at hun vil betale dig pengene, når hun svarer at hun vil betale løbende, som du nævner i et tidligere indlæg. Så jeg vil mene du har ret til pengene.

Men problemet er jo stadig at bevise det. Efter hvad du skriver har du nærmest ingen skriftlig dokumentation overhovedet, så spørgsmålet er så om der er vidner til noget af det der er sket, og om de kan forventes at ville vidne, og at vidne sandfærdigt. Hvis der heller ikke er nogle brugbare vidner, så kan jeg ikke se andet end at du bare må forsøge at få pengene ud af hende på egen hånd, og hvis ikke det lykkes, så må du nok indse at pengene er tabt. Og så må du sørge for at få tingene på skrift en anden gang. Det hjælper ikke noget at man har retten på sin side, hvis man ikke kan bevise det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IHS

Men du kan selvfølgelig sende hende en mail eller andet, hvor du skriver om sagen, og forsøger at lokke hende til at anerkende sin gæld i sit svar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
CamilleNielsen
For 8 timer siden, IHS skrev:

Men du kan selvfølgelig sende hende en mail eller andet, hvor du skriver om sagen, og forsøger at lokke hende til at anerkende sin gæld i sit svar.

Ja, den er nemlig rigtig kringlet

Når hun skriver "faktisk synes jeg slet ikke, at du burde få dem tilbage" er det en anerkendelse, ville du sige?

hendes pludselige begrundelse for, at hun ikke vil give mig pengene tilbage er, at hun tilbød mig at tage afsted med en anden. Hvilket jeg ikke accepterede. Dels på grund af at hun sagde "jeg skal vide det inden i dag, ellers vil jeg give billetterne tilbage til rejsebureauet" og jeg syntes, at det var nogle lidt urimelige krav, at jeg skulle finde en som kunne tage med til Mellemøsten inden for en tidsfrist, som hed "de resterende timer der var tilbage på dagen"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IHS
For 14 timer siden, CamilleNielsen skrev:

Ja, den er nemlig rigtig kringlet

Når hun skriver "faktisk synes jeg slet ikke, at du burde få dem tilbage" er det en anerkendelse, ville du sige?

hendes pludselige begrundelse for, at hun ikke vil give mig pengene tilbage er, at hun tilbød mig at tage afsted med en anden. Hvilket jeg ikke accepterede. Dels på grund af at hun sagde "jeg skal vide det inden i dag, ellers vil jeg give billetterne tilbage til rejsebureauet" og jeg syntes, at det var nogle lidt urimelige krav, at jeg skulle finde en som kunne tage med til Mellemøsten inden for en tidsfrist, som hed "de resterende timer der var tilbage på dagen"

Jo jeg vil sige at det er en anerkendelse af hendes gæld til dig.

Når din veninde sagde: "jeg skal vide det inden i dag, ellers vil jeg give billetterne tilbage til rejsebureauet", så må det betyde at hun ikke på daværende tidspunkt var klar over at hun ikke kunne få pengene for billetterne refunderet?

Og nu havde du jo faktisk mere end resten af dagen til at finde en ny rejsekammerat, du havde mere eller mindre indtil afrejsedatoen. Og man kan godt argumentere for at du burde have forsøgt at finde en ny rejsekammerat. Men nu ved jeg ikke hvor impulsive dine venner er, men umiddelbart synes jeg ikke man kan forvente at nogle kan finde en i vennekredsen der med kort frist vil rejse med til Mellemøsten.

Og du skriver i dit første indlæg at din veninde ”overtalte dig” til at tage med ud at rejse, og at hun aflyste ”fordi hun hellere vil noget andet”. Så det var på hendes initiativ i skulle rejse, og hun aflyste ikke af tvingende årsager, men bare ”fordi hun hellere vil noget andet”. Begge dele trækker ned for hende.

Men jeg kender jo kun din udlægning af sagen. Veninden kan have opfattet tingene anderledes, og hvis det kom til en retssag, er der jo heller ingen garanti for at hun vil være fuldstændigt ærlig. Så vi er tilbage ved hvad der kan bevises.

Og jeg må nok sige fra her. Jeg synes ikke det er muligt at få et tilstrækkeligt overblik over sagen på en debat – det er nødvendigt at sidde overfor dig, og have en ordentlig samtale. Så jeg vil henvise til mit første indlæg, og foreslå at du henvender dig i den nærmeste Retshjælp.

Og al muligt held og lykke! :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
CamilleNielsen
For 10 timer siden, IHS skrev:

Når din veninde sagde: "jeg skal vide det inden i dag, ellers vil jeg give billetterne tilbage til rejsebureauet", så må det betyde at hun ikke på daværende tidspunkt var klar over at hun ikke kunne få pengene for billetterne refunderet?

Og nu havde du jo faktisk mere end resten af dagen til at finde en ny rejsekammerat, du havde mere eller mindre indtil afrejsedatoen. Og man kan godt argumentere for at du burde have forsøgt at finde en ny rejsekammerat. Men nu ved jeg ikke hvor impulsive dine venner er, men umiddelbart synes jeg ikke man kan forvente at nogle kan finde en i vennekredsen der med kort frist vil rejse med til Mellemøsten.

Hun ville give billetterne tilbage, så bureauet kunne forsøge at sælge dem som afbudsrejse for hende.

hvilket hun så sagde, at hun gjorde den dag

mange tak for den store hjælp!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind