Recommended Posts

CamilleNielsen

Jeg har en "veninde" som skylder mig nogle penge (det drejer sig om ca 4000.-)

Nu er der gået to måneder og ikke én gang, er hun kommet mig i møde om at give pengene tilbage. Jeg har naturligvis også rykket for dem.

Hvordan får jeg dem tilbage?

nogle måder jeg kan få dem tilbage ved brug af lovgivning? eller andre effektive forslag?

Lidt baggrunds historie: 

Årsagen til at hun skylder mig de penge er lidt utraditionelt. Hun overtalte mig til at tage ud at rejse med hende og beder mig overføre penge for min del af rejsen - det gør jeg så, ud fra den aftale at vi skal afsted på rejsen sammen (da man ikke ville tage afsted til det land alene som kvinde). Hun aflyser så rejsen, på trods af at hun allerede har købt vores billetter, fordi hun hellere vil noget andet -hvilket er fint, så længe hun betaler mig beløbet tilbage igen. 

Det skal lige siges at vi tidligere havde planlagt en rejse, hvor jeg var skyld i, at vi ikke kom afsted. Jeg gav hende naturligvis det fulde beløb hun havde mistet på rejsen tilbage samme dag.

Redigeret af CamilleNielsen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Har du en fornemmelse af, at det har været hendes plan at aflyse hele tiden?

Eller tror du, hun er kommet til at bruge pengene, og at hun ikke har råd til at betale tilbage?

Det ville have betydning for mig, i forhold til hvordan jeg ville have det med det, og hvordan jeg ville tackle det. 

Hvis jeg tænkte, at hun havde været for dum og brugt pengene, og jeg vidste, at hun ikke havde så mange penge, eller ikke styr på sine penge, ville jeg foreslå, at hun betalte det af over en periode.

Hvis jeg tænkte, at hun havde røvrendt mig bevidst, ville jeg selvfølgelig blive meget vred, men jeg ved ærlig talt ikke, hvad man kan gøre ved det. Jeg tror, at det vil være svært at få politiet til at tage sig af det, når det er så relativt lille et beløb, selvom det jo er en form for svindel. - Og sætter du en advokat på, er pengene alligevel hurtigt forsvundet.

Er du parat til at miste hende som ven? 

Hvis du kender hendes familie eller venner, kan du måske appellere til dem om at få hende til at betale. 

Jeg er selv ikke særlig god til at lade ting ligge; jeg ville blive hammerrasende og bruge meget tid på at forsøge at udtænke en metode, og måske også at gøre det ene og det andet, som ville medføre "krig". Men fornuftige mennesker ville sige, at man skal overveje, om det er det værd. JA, det er mange penge! Men det kræver så meget energi at være uvenner og i krig med nogen. Det kommer til at fylde så meget i ens liv, og det smitter af på alt andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IHS

Nu har Maeve skrevet om de menneskelige aspekter af sagen, og det er godt, og bestemt noget du skal overveje grundigt. Men hvis du alligevel beslutter dig for at nok er nok, så ligger landet som følger.

Du kan heldigvis bevise at veninden har fået pengene, eftersom du har overført dem til hende, og ikke bare givet hende dem kontant. Men du skal også kunne bevise at pengene ikke bare er afbetaling på gæld, betaling for noget du har købt af hende, eller noget helt tredie. Så find al kommunikation du har haft med hende vedr. at i skulle rejse, at rejsen blev aflyst, at du skulle betale hende 4.000 kr. for rejsen, at hun har modtaget dem, at du har rykket for at få pengene tilbage, og alt hvad du ellers overhovedet kan forestille dig kan have nogen betydning. Kommunikationen kan være SMS’er, mails, chatbeskeder, indlæg på sociale medier, og? Skriv det hele ud.

Dernæst besøger du din lokale Retshjælp, hvor du medbringer alle dine udskrifter, samt hvad du ellers måtte have af dokumentation. Der er Retshjælpskontorer i bl.a. København, Odense, Esbjerg og Århus, men prøv at Google ”retshjælp” for at finde den der er nærmest dig. Retshjælpen hjælper dig gratis. De ser på din sag, og vurderer om din dokumentation er god nok. Og hvis den er det, skriver de gerne et brev til din veninde, hvor det fremgår at du har beviser for at hun skylder dig pengene, og at hvis ikke hun betaler, så vil du retsforfølge hende (anlægge sag mod hende). Det bliver dog sikkert ikke nødvendigt. Et officielt brev fra en advokat hvor man bliver truet med retsforfølgning er et wake up call for de fleste, og får dem til at forstå at det er alvor. Så det er sikkert tilstrækkeligt til at hun betaler. Og i modsat fald, så kan Retshjælpen vejlede dig til hvad du så skal gøre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Wauw.. to virkelige gode råd/indlæg. Hvad man man næsten tilføje her. :)

Jeg mener du bør addreserer elefanten i rummet. Tal med hende, og få hende til at tage stilling til det hun skylder. Gør det som en venninde, og vær tydelig på at du bare ønsker en ordning, så du ikke behøver at gå og tænke på det. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H

Hvis DU nøjes med at tale med hende om gælden, så sørg for at der er et vidne tilstede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
CamilleNielsen
For 14 timer siden, Maeve skrev:

Har du en fornemmelse af, at det har været hendes plan at aflyse hele tiden?

Eller tror du, hun er kommet til at bruge pengene, og at hun ikke har råd til at betale tilbage?

Det ville have betydning for mig, i forhold til hvordan jeg ville have det med det, og hvordan jeg ville tackle det. 

Hvis jeg tænkte, at hun havde været for dum og brugt pengene, og jeg vidste, at hun ikke havde så mange penge, eller ikke styr på sine penge, ville jeg foreslå, at hun betalte det af over en periode.

Hvis jeg tænkte, at hun havde røvrendt mig bevidst, ville jeg selvfølgelig blive meget vred, men jeg ved ærlig talt ikke, hvad man kan gøre ved det. Jeg tror, at det vil være svært at få politiet til at tage sig af det, når det er så relativt lille et beløb, selvom det jo er en form for svindel. - Og sætter du en advokat på, er pengene alligevel hurtigt forsvundet.

Er du parat til at miste hende som ven? 

Hvis du kender hendes familie eller venner, kan du måske appellere til dem om at få hende til at betale. 

Jeg er selv ikke særlig god til at lade ting ligge; jeg ville blive hammerrasende og bruge meget tid på at forsøge at udtænke en metode, og måske også at gøre det ene og det andet, som ville medføre "krig". Men fornuftige mennesker ville sige, at man skal overveje, om det er det værd. JA, det er mange penge! Men det kræver så meget energi at være uvenner og i krig med nogen. Det kommer til at fylde så meget i ens liv, og det smitter af på alt andet.

Tak for svar! Nej, jeg kan næsten sige med sikkerhed at det ikke har været hendes plan at aflyse (hun mistede også selv pengene på det)

jeg er også sikker på, at hun kan betale mig tilbage, da jeg kender hendes økonomi. Hun siger, at hun ikke kan betale dem tilbage og vil generelt ikke tale med mig

jeg har også sagt til hende, at hun ikke behøver at betale dem på en gang, men bare løbende. Hendes svar er "ja, jeg gør det bare løbende" men som sagt er der gået 2 måneder nu :-)

ja, jeg er helt parat til at miste hende som ven - vi er slet ikke venner længere

Har mødt hendes mor og hendes kæreste, men jeg ved ikke lige - Jeg kender dem ikke så godt

Du har meget ret i det sidste. Jeg tror bare, at jeg har gjort op med mig selv, at jeg ikke synes hun fortjener at slippe afsted med det. Hvis jeg lader det ligge, ville det være det samme som at sige "at det er okay" og efter hvordan hun har behandlet mig og talt til mig, så synes jeg ikke at det er okay

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H
For 28 minutter siden, CamilleNielsen skrev:

Jeg tror bare, at jeg har gjort op med mig selv, at jeg ikke synes hun fortjener at slippe afsted med det.

Hvis jeg lader det ligge, ville det være det samme som at sige "at det er okay" og efter hvordan hun har behandlet mig og talt til mig, så synes jeg ikke at det er okay

Nemlig man skal ALDRIG lade noget sådant passerer uden at gøre noget ved det, forfølg sagen helt til tops.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
CamilleNielsen

For 12 timer siden, IHS skrev:

Nu har Maeve skrevet om de menneskelige aspekter af sagen, og det er godt, og bestemt noget du skal overveje grundigt. Men hvis du alligevel beslutter dig for at nok er nok, så ligger landet som følger.

Du kan heldigvis bevise at veninden har fået pengene, eftersom du har overført dem til hende, og ikke bare givet hende dem kontant. Men du skal også kunne bevise at pengene ikke bare er afbetaling på gæld, betaling for noget du har købt af hende, eller noget helt tredie. Så find al kommunikation du har haft med hende vedr. at i skulle rejse, at rejsen blev aflyst, at du skulle betale hende 4.000 kr. for rejsen, at hun har modtaget dem, at du har rykket for at få pengene tilbage, og alt hvad du ellers overhovedet kan forestille dig kan have nogen betydning. Kommunikationen kan være SMS’er, mails, chatbeskeder, indlæg på sociale medier, og? Skriv det hele ud.

Dernæst besøger du din lokale Retshjælp, hvor du medbringer alle dine udskrifter, samt hvad du ellers måtte have af dokumentation. Der er Retshjælpskontorer i bl.a. København, Odense, Esbjerg og Århus, men prøv at Google ”retshjælp” for at finde den der er nærmest dig. Retshjælpen hjælper dig gratis. De ser på din sag, og vurderer om din dokumentation er god nok. Og hvis den er det, skriver de gerne et brev til din veninde, hvor det fremgår at du har beviser for at hun skylder dig pengene, og at hvis ikke hun betaler, så vil du retsforfølge hende (anlægge sag mod hende). Det bliver dog sikkert ikke nødvendigt. Et officielt brev fra en advokat hvor man bliver truet med retsforfølgning er et wake up call for de fleste, og får dem til at forstå at det er alvor. Så det er sikkert tilstrækkeligt til at hun betaler. Og i modsat fald, så kan Retshjælpen vejlede dig til hvad du så skal gøre.

åååh jeg tror at min besked til dig blev slettet, men mange tusinde tak for svar! Nu må vi lige se hvor langt ud, hun selv trækker den. Men det kunne godt se ud som om, at det må ende ud i sådan noget.

Angående beviser for, at de overførte penge skulle gå til rejsen - så skrev hun til mig "hvad siger du til det her?" Efterfulgt af et screenshot af rejsetilbuddet. Senere sendte hun mig beløbet, jeg skulle overføre (bare tallet, intet andet) fordi vi havde taget resten over telefonen. 

Er det beviser nok tror du?

I realiteten kunne jeg være taget afsted på rejsen alene - men det var jo ikke på det grundlag, at jeg overførte pengene til hende og gik med til at tage ud at rejse.

det har jeg nok heller ikke så gode beviser for

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IHS
For 4 timer siden, CamilleNielsen skrev:

åååh jeg tror at min besked til dig blev slettet, men mange tusinde tak for svar! Nu må vi lige se hvor langt ud, hun selv trækker den. Men det kunne godt se ud som om, at det må ende ud i sådan noget.

Angående beviser for, at de overførte penge skulle gå til rejsen - så skrev hun til mig "hvad siger du til det her?" Efterfulgt af et screenshot af rejsetilbuddet. Senere sendte hun mig beløbet, jeg skulle overføre (bare tallet, intet andet) fordi vi havde taget resten over telefonen. 

Er det beviser nok tror du?

I realiteten kunne jeg være taget afsted på rejsen alene - men det var jo ikke på det grundlag, at jeg overførte pengene til hende og gik med til at tage ud at rejse.

det har jeg nok heller ikke så gode beviser for

Nu bliver jeg i tvivl om hvad der overhovedet er sket.

Du skriver til Maeve:

” Nej, jeg kan næsten sige med sikkerhed at det ikke har været hendes plan at aflyse (hun mistede også selv pengene på det)”

Hvorfor mistede hun også sine penge? Var det sådan at i bestilte og betalte rejsen, og så ikke kunne få pengene tilbage da din veninde aflyste?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
CamilleNielsen
For 1 time siden, IHS skrev:

Hvorfor mistede hun også sine penge? Var det sådan at i bestilte og betalte rejsen, og så ikke kunne få pengene tilbage da din veninde aflyste?

Ja, helt korrekt

hun bad mig overføre pengene - hun bestiller rejsen for os begge uden forsikring - og aflyser senere vores aftale om at tage afsted

Redigeret af CamilleNielsen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind