Snartfru

Hvad er nemmest at komme i gang med?? Strikke, hækle el. noget helt tredie?

Recommended Posts

CBRN

Jeg vil stemme på hækling. Der har man en hånd fri i forhold til strik, hvor man jo helst skal holde på begge pinde på en gang og ellers har man (hvert fald jeg) et bøvl når man skal igang igen hvis en lægges ned. Jeg er aldrig blevet god til strik, men hækling det kører bare. Det tog lidt tid at få styr på at lave det stramt nok, men det går alligevel og bliver til fine ting indtil det er styr på det :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
Skrevet (redigeret)

Jeg har prøvet mange former for håndarbejde.

Korsstings-broderi, både malet stramaj og på aida (mener jeg det hedder), hvor man tæller sig frem til hvor stingene skal være. Stramaj på malet stof er det nemmeste, men eftersom stoffet skal fyldes helt ud med sting, så tager det tid, og kan virke ensformigt.

Strikning og hækling. Da jeg var barn og ville lære at strikke kunne jeg ikke helt styre de 2 strikkepinde og "alle" maskerne, så i stedet fandt min mor en hæklenål frem, og det gik noget bedre.

Maskinsyning. Siger sig selv, at det kræver en symaskine;), og det er ikke noget man sidder med i sofaen mens man ser TV.

Maskinstrikning. Arbejdsmåden ligner meget maskinsyning og kræver selvsagt en strikkemaskine.;)

Lædersyning gik jeg til i ungdomsskolen da jeg var ung, det sidste jeg lavede var en tegnebog, det er 28 år siden og den holder endnu. Men meget af det kræver en del værktøj.

Perlesyning. Det er lidt anderledes at sidde med end hækling og strikning, det kræver koncentration da man skal tælle hele tiden. Perlerne kan være dyre i indkøb.

Jeg har lige broderet korssting på et bærestykke til en skjorte og er nu igang med en lomme, til samme skjorte. Så de forskellige former for håndarbejde kan også kombineres.

Hvis du vil igang med noget håndarbejde, som du kan sidde med i sofaen/lænestolen, så kan jeg anbefale, at du starter med hækling. Hækling er endda meget in for tiden, man kan dårligt åbne et ugeblad uden der er hækleopskrifter. Hvis ikke du kan låne en hæklenål af din mor, så er der en stor chance for, at du kan købe en i f.eks. Tiger eller Kvickly, og ellers selvfølgelig i en garn-forretning, hvis der er en hvor du bor.

Og så et nøgle bomuldsgarn, så kan du starte med en karklud, vaskeklud eller grydelapper.

Redigeret af Entrelac

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, kartoffelwoman skrev:

I netto har de ofte færdige pakker med garn, opskrift og eksempelvis hæklenål til en hue. Eller et lille broderi. Det er en billig måde at prøve noget af på.

"Min" Netto har sådan nogle bægre med garn i, jeg tror det er til huer, men garnet kan jo sagtens bruges til noget andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Snartfru

Tak for alle jeres forslag!!! :-)

Jeg er kastet mig over hækling og har nu prøvet et par gange med hjælp fra videoer på YouTube, men hold nu op det driler. Luftmasker går fint, men fastmaskerne driler mig og synes jeg sidder og kludre rundt i det, men tænker der ikke er andet for end at blive ved med at prøve sig frem......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
CBRN

Ja i starten kræver det tålmodighed at få styr på maskerne og hvordan man holder på nålen og det hele, men pludselig kører det bare. Jeg er selv en der lærer bedst via billeder og tegninger i stedet for videoer, og der vil jeg sige at denne bog har hjulpet mig mange gange fordi den er let at have ved hånden (den kan lånes på biblioteket): https://www.saxo.com/dk/haekleskole_sys-fredens_haeftet_9788779058484

ellers er der også en del blogs med vejledning både på skrift og video (på dansk)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 6 timer siden, CBRN skrev:

ellers er der også en del blogs med vejledning både på skrift og video (på dansk)

Jeg har gennem flere år set mange vejledninger i alskens håndarbejde, og efter som hækling er meget in, så kan jeg forestille mig, at der ligger rigtig mange vejledninger i dette rundt om på nettet.

Fortsat god vind med din nye hobby. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
christensen89

Skulle du ende med at starte på at hækle, så kan du godt skrive mig på som første kunde :D Har fået tilbudt en rabatkode til RITO så vil gerne have hæklet Chip & Chap (+ julemænd) - ligesom dem man ser i Disneys Juleshow :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
StrikOgKatte

Startede selv med at strikke for ikke så lang tid siden, til at starte med kan man sagtens finde udstyr i genbrugsbutikker, og så evt. garn fra supermarkeder hvis man ikke er klar på den store investition. Men det holder hænderne fokuseret, og efter et par gange kunne jeg endda gøre det til en forelæsning på uni, mens jeg lyttede. 😸

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind