Snartfru

Hvad er nemmest at komme i gang med?? Strikke, hækle el. noget helt tredie?

Recommended Posts

Snartfru

Halløj :-)

Jeg har længe gået og tænkt på at jeg godt kunne tænke mig at komme i gang med nogle nørklerier om aftenen, men har aldrig gjort det i håndarbejde, på trods af min mor er enormt kreativ, men kan huske de få gange hun har skulle prøve at lære mig noget, at det er gået helt i hårknude, men nu har jeg altså lyst til at kaste mig ud i nogle syslerier på egen hånd. Men hvad er godt at starte med? Strikke, hækle el. noget helt tredie???

Glæder mig til at høre fra jer :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nainen

Broderi uanset hvor klumpet du er, så kan du finde ud af det... det er bare at stikke nålen gennem et hul og trække den op igen... dog kan de dygtige lave det så der hverken er for eller bagside, for man kan ikke se forskel.

og det er en billig ting, som du bare kan lægge fra dig igen hvis det ikke er dig. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Curt - Jaguaren

Helt klart noget helt tredje :D.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
For 3 timer siden, Nainen skrev:

Broderi uanset hvor klumpet du er, så kan du finde ud af det... det er bare at stikke nålen gennem et hul og trække den op igen... dog kan de dygtige lave det så der hverken er for eller bagside, for man kan ikke se forskel.

og det er en billig ting, som du bare kan lægge fra dig igen hvis det ikke er dig. 

Det gælder vist kun korsstingsbroderi. Andre former for broderi er slet ikke "bare at" noget som helst. Desuden bliver det måske lidt voldsomt med for mange puder. Man kan dog også lege med monogrammer og "japanske våben" på tøj og badekåber. Gør det med smag. 

Broderi kræver, at man har øjnene på arbejdet hele tiden. Så man kan ikke glane på fjernsynet. Strikning, hækling og til dels nålebinding kan bedre klares med korte blik på arbejdet. Strikning var en stor hjemmeindustri på den jyske hede, også blandt mænd. 

Ovenstående udmærker sig ved en meget lille startudgift. Til gengæld finder jeg syning betydeligt nemmere (jeg gider heller ikke strikke), selv om en god symaskine koster. Køb evt. en god brugt hellere end en billig skrammelkasse. Jeg er selv aldrig kommet videre end reparationer, tilpasninger, tasker og hatte. Hvis du vil kaste dig ud i noget seriøst, så skal du nok sikre dig, at maskinen er nem at lave knaphuller med. 

Der er faktisk bøger om fabrikation af hatte. Det kræver vist lidt udstyr, hvis man ikke vil nøjes med syede eller hæklede hatte. Men det er ikke voldsomt dyrt (tror jeg). 

Jeg har bøger om hatte og om broderi, som du kan få titlerne på, hvis det har interesse. Mht. sybøger, så findes der en for børn, som er ganske seriøs (jeg tror ikke, at jeg har den) og en gammel en fra krigens tid, som også er god (omend man nok ikke skal optræde offentligt i de modeller, der er gengivet der). Og en fra omkring 1960, som også er god (inkl. symaskinens røgt og pleje). 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

En ting til, du kan overveje, er læderarbejde. Man kan være meget produktiv, og hvis man køber de rigtige steder, er det heller ikke dyrt. Jeg lavede en tegnebog, der holdt i 18 år. Den var ret aparte, men lige en, der passe mig. Jeg overvejer at lave en ny version, når jeg kan få importeret noget hajskind (den første var med rokkeskind - det kan man ikke sy i, så der var lidt tricks og teknik for at lave den). Det kræver værktøj, men ikke meget til at begynde med. Og man kan lave de pragtfuldeste handsker. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nainen
For 38 minutter siden, mgy skrev:

Broderi kræver, at man har øjnene på arbejdet hele tiden. Så man kan ikke glane på fjernsynet. Strikning, hækling og til dels nålebinding kan bedre klares med korte blik på arbejdet. Strikning var en stor hjemmeindustri på den jyske hede, også blandt mænd. 

... Jeg vil ikke kalde mig ekspert, men jeg kan dog sagtens se tv og brodere på samme tid, især hvis det er det samme jeg skal hele vejen rundt, så ligger det i fingrene og jeg behøver ikke kigge ned for at vide at det jeg laver er det jeg skal lave. ... ja ok nogen gange kommer jeg så til at fortsætte for langt, men så er det jo bare at pille op :-) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kompolius

Hækling er dejligt nemt. Jeg er normalvis ikke ret god til håndarbejde, men jeg har fundet ud af, at jeg er rigtig god til hækling. Prøv dig lidt frem med noget bomuldsgarn og en nål 3,5. Start med en karklud. Så kan man lige lære de basale masker, inden man giver sig i kast med noget, der er sværere. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pellehaleløs

Lær at strikke "ret." Du kan lave fede sofapuder, huer, halstørklæder etc. Når teknikken er på plads, kan du udvide med "vrang". Kan du de to teknikker kan du strikke sjaler etc. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MissMarie
For 19 timer siden, Snartfru skrev:

Halløj :-)

Jeg har længe gået og tænkt på at jeg godt kunne tænke mig at komme i gang med nogle nørklerier om aftenen, men har aldrig gjort det i håndarbejde, på trods af min mor er enormt kreativ, men kan huske de få gange hun har skulle prøve at lære mig noget, at det er gået helt i hårknude, men nu har jeg altså lyst til at kaste mig ud i nogle syslerier på egen hånd. Men hvad er godt at starte med? Strikke, hækle el. noget helt tredie???

Glæder mig til at høre fra jer :-)

Helt klart Stramaj, håber det er stavet rigtigt,. hvis du ikke har prøvet at brodere med tælling og farveskift, så vil jeg anbefale Stramajsyning. Du kan købe sæt i de fleste håndarbejdes forretninger . Så hvis du senere får mod på rigtigt tællebroderi kan begynde med en nem ting for eksempel et bogmærke eller et borkort, det er personlige ting og noget ingen andre har. :) god fornøjelse med det du vælger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Curt - Jaguaren

Hmm!

I hvert fald mener jeg at det med at "strikke" er ret svært at lære, jeg husker endnu da min afdøde hustru i sin tid ville lære mig den kunst:

"Een ret - een vrang - slip een og hold masken"

Jeg lærde det aldrig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind