jegfrahavnen

Hvilken sportsgren skal jeg vælge?

7 svar i dette emne

Hej, jeg leder efter en sjov/hyggelig/social sportsgren, man kan dyrke fra barn til man er helt gammel (65+).

Har i nogle gode bud?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg fik desværre ikke så meget ud af de links. Hvis jeg skal være mere præcis, leder jeg efter en "familiesport" hvor både børn, unge og voksne kan spille sammen. Her er sjov/hygge/det sociale vigtigt.

Fysiske sportsgrene som fodbold og håndbold ville ikke være egnet.

En af udfordringerne er at hvordan den lidt buttede mor på 40 eller farfar på 60 kan være med for eksempel, uden at ødelægge spillet for de yngre.

Det bedste jeg er kommet frem til er rundbold og høvdingebold, som er klassikere på stranden/i parken, men ville gerne have en mere populær sportsgren? Er der nogle der har nogle flere bud?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Rytme gymnastik måske. Bowling er en god familie hygge sport.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 4 timer siden, jegfrahavnen skrev:

Jeg fik desværre ikke så meget ud af de links. Hvis jeg skal være mere præcis, leder jeg efter en "familiesport" hvor både børn, unge og voksne kan spille sammen. Her er sjov/hygge/det sociale vigtigt.

Fysiske sportsgrene som fodbold og håndbold ville ikke være egnet.

En af udfordringerne er at hvordan den lidt buttede mor på 40 eller farfar på 60 kan være med for eksempel, uden at ødelægge spillet for de yngre.

Det bedste jeg er kommet frem til er rundbold og høvdingebold, som er klassikere på stranden/i parken, men ville gerne have en mere populær sportsgren? Er der nogle der har nogle flere bud?

Jeg er ikke sikker på, at jeg kan komme med det gode råd, du søger, men prøv at tænke over og svare på disse spørgsmål for at kunne indsnævre mulighederne.

Hvad er formålet eller det vigtigste formål? Skal alle have det sjovt? Er det vigtigst, at børnene har det sjovt? Skal det være god motion? Skal det skabe fællesskabsfølelse? Ud fra din beskrivelse får jeg det indtryk, at det nærmere er en leg end en decideret sport, du søger.

Er I en familie, som skal dyrke det alene? I så fald, hvor mange er I? Eller vil I melde jer ind i en forening for at dyrke det med andre?

Skal det være indendørs eller udendørs?

Hvad må det koste?

Er det noget, I vil dyrke jævnligt og dermed øve jer på, eller er det noget, I vil dyrke sporadisk af og til? Nogle aktiviteter kræver teknik, som man skal lære, andet er lettere at gå til.

Skal der være et konkurrenceelement, hvor familien kæmper indbyrdes eller i fællesskab mod nogle andre? Eller er det bedre for fællesskabet, at det ikke er en konkurrence?

Hvorfor er det vigtig, at sportsgrenen er populær? Populær blandt hvem? Børn? unge? ældre? Kvinder? Mænd?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Formålet er at man som ældre person (40-70+) får noget meningsfuldt og aktivt at lave, selvom man er godt oppe i årene og ikke er den sporty type.

Det skal ikke bare være en sport der bringer ældre mennesker sammen andre ældre mennesker, det er set før og er ikke noget nyt. Det skal være en sport/aktivitet der bringer generationerne sammen i vores til daglige ellers utroligt aldersopdelte samfund. Det skal skabe aktive og hyggelige stunder mellem børn, tennagere, forældre og bedsteforældre, som ellers socialt er meget splittede på grund af vores forskellige livsfaser og vores aldersopdelte samfund.

Det skal være en aktivitet/sport der dyrkes jævnligt ca. 1 gang om måneden, og der bliver f.eks. bowling osv. ret kedeligt i længden. Det er derfor jeg efterspørg en mere organiseret (populær) sport/aktivitet der kan foregå i en forening.

Vi ved hvordan musik, fodbold m.m. bringer millioner af mennesker fra hele verden sammen på tværs af etnicitet, religion, lande, alder m.m.

Vel lige sige at jeg er en 25 årig mand der hele mit liv blandt andet har danset på højt niveau, spillet håndbold, fodbold, gået til kampsport, svømning og spillet flere forskellige instrumenter i forening og gået til sang og hele mit liv har været forelsket i den drivkraft foreningerne i Danmark bidrager til et spændende og aktivt liv. Jeg arbejder som bogholder (cand.merc), men foreningslivet har altid været en større og mere meningsfuld og spænde del af mit liv, end mit uddannelse og karriereliv som jeg også har knoklet mig igennem.

Men man er jo ikke 25 år for evigt og en dag der er man ikke fysisk i stand til at dyrke de sportsgrene som betyder meget for mig.

Jeg bryder mig ikke om tanken om at jeg en dag som fx 60 årig bare snart skal pensioneres og sidde og spille banko sammen med andre ligesindede, og være afskåret fra resten af samfundet. Ældre oplever også stor ensomhed og derfor vil jeg gerne bringe generationerne sammen om en bestemt aktivitet, det behøver egentlig ikke være en sport, jeg har bare ikke lavet andet hele mit liv end sport, det er derfor det er det der er min første tanke.

Håber det var uddybende og forståeligt og at i måske sidder med et bud derude på hvordan en fx teenagedrengen, farmoren osv. kan have det sjovt sammen, især til glæde for den ældre, men det er også vigtigt at det er sjovt for børnene/unge. Det er faktisk rigtig svært at tilgodese både begge køn, og alle aldersgrupper end jeg troede.

Det eneste jeg kan komme i tanke om hvor vi alle sammen er samlet, er ude på fortovet, i bussen, i supermarkeder, på restauranter, men der laver man jo ikke nogen aktivt sammen, der passer man bare sig selv, men ellers er vi adskilt og aldersopdelt, især i foreningerne, men håber i kan komme på noget.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Familie fitness :D Kan du jo opfinde.

Jeg har selv gået på et hold, hvor jeg var den yngste (32) og den ældste var 82 .... Det var godt nok fysioterapeuter, der stod for det - men det var tilpasset, så hver enkelt kunne følge med og der var variation af alle tingene... Så alle kunne præstere ift. deres niveau. Helt fra cirkeltræning med og uden maskiner til løb, spinning, fælles gymnastik/aerobic osv... På gulv var der af og til "lege" hvor vi f.eks. skulle være sammen 2 og 2 og dyste mod de andre om at få så mange point som muligt - god måde at presse sig selv på. Så lå der en bunke kort på gulvet og den ene deltager skulle stå i midten og hoppe, danse eller hvad nu fyssen gjorde - den anden skulle trække et kort - og så var der en disciplin svarende til en kortkulør og så skulle man lave det antal gentagelser der svarede til kortets tal... Og så ind og bytte ... Der var også udendørs forhindringsbaner (igen med niveau-varianter) osv...

Vi havde det så sjovt og var super aktive - alle gik tilfredse derfra og havde smilt og grinet - det er tilladt at lege i alle aldre :) ... Desværre er det ikke et hold der findes, men genoptræningsforløb.

Redigeret af scoopy
0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind