Entrelac

Surdej, hvad gør jeg forkert?

Recommended Posts

Entrelac

Jeg har prøvet at lave en surdej til rugbrød, jeg starter med rugmel og vand, efter 2 dage fodrer jeg den med vand og rugmel, og så fodrer jeg den igen 1-2 dage senere, og så går det galt, den dør simpelthen.

Sidste gang kom jeg lidt honning i fra starten, og den boblede da også mere lystigt end de andre gange, men da jeg havde fodret den 2. gang gik det galt, aktiviteten i den forsvandt simpelthen.

Jeg bruger øko. rugmel og koldt vand fra hanen, jeg lader den stå på køkkenbordet, næste dag kan jeg se en lille smule aktivitet og rører i den, næste dag er der mere aktivitet, og jeg fodrer den med rugmel og vand, næste dag er der mere aktivitet og jeg fodrer den, og derefter går den bare død.

Jeg har overvejet, om jeg mon burde bage med den på 3. eller 4. dagen, altså dér hvor jeg ellers fodrer den 2. gang, men jeg synes den bør være mere aktiv og mere sur end den er på dét tidspunkt.

Er der nogen der har et bud på hvad jeg gør forkert, eller kan gøre anderledes?

(Jeg vil gerne undgå gær og hvedemel)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Efter 2 mislykkede forsøg brugte jeg i det 3. forsøg halvt rugmel og halvt grahamsmel, samme resultat.

I kan meget vel have ret, jeg undrer mig bare, for flere steder på nettet kan jeg jo se, at andre har held med surdej lavet af kun rugmel og vand.

Det irriterer mig, når noget ikke vil lykkes.:sur:

I næste forsøg vil jeg blande noget finere mel i, måske endda helt alm. hvedemel.

Det gør vel ingen forskel om det er øko. eller ej?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nainen
For 5 timer siden, Entrelac skrev:

Efter 2 mislykkede forsøg brugte jeg i det 3. forsøg halvt rugmel og halvt grahamsmel, samme resultat.

I kan meget vel have ret, jeg undrer mig bare, for flere steder på nettet kan jeg jo se, at andre har held med surdej lavet af kun rugmel og vand.

Det irriterer mig, når noget ikke vil lykkes.:sur:

I næste forsøg vil jeg blande noget finere mel i, måske endda helt alm. hvedemel.

Det gør vel ingen forskel om det er øko. eller ej?

Øko er lidt mere... fattigt på protein tror jeg nok det er, kan aldrig helt huske det, men den oplysning kan du helt sikkert finde på nettet, men der er forskel på øko og alm mel, og jeg tror nok at det eneste der sku gøres var lidt mere af øko, så blev det udlignet, men igen jeg kan ikke huske det. det jeg sådan lige kunne finde var dette link http://samvirke.dk/mad/brevkasse/forskel-paa-mel.html

Der dog påstår at øko er dårliger sundhedsmæssigt end alm. ... hvilket jeg har svært ved at tro på, selvom jeg ikke er øko fortaler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, Nainen skrev:

Øko er lidt mere... fattigt på protein tror jeg nok det er, kan aldrig helt huske det, men den oplysning kan du helt sikkert finde på nettet, men der er forskel på øko og alm mel, og jeg tror nok at det eneste der sku gøres var lidt mere af øko, så blev det udlignet, men igen jeg kan ikke huske det. det jeg sådan lige kunne finde var dette link http://samvirke.dk/mad/brevkasse/forskel-paa-mel.html

Der dog påstår at øko er dårliger sundhedsmæssigt end alm. ... hvilket jeg har svært ved at tro på, selvom jeg ikke er øko fortaler.

I dit link står bl.a.:

"Økologiske varianter har samme indhold af skal og kim som ikke økologiske og er ingen garanti for et sundere kornprodukt. Det er langt sundere at bruge almindeligt grahamsmel end økologisk hvedemel."

Jeg kan forestille mig, at det er den sidste linie (min markering) der forvirrer dig, men som jeg forstår det er det fordi, at der jo er flere fibre i grahamsmel end i hvedemel, uanset om det er øko. eller ej.

Men, i noget øko. hvedemel er der både kim- og skaldele. Jeg har tidligere brugt meget mel fra Søris, både rug og hvede, og deri er alle kim- og skaldele, men i hvedemel fra Kornkammeret er der ikke kim- og skaldele. Så man er nødt til, at læse varedeklarationen for at se hvad der er i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Falstria

Måske er dit køkkengrej og dine hænder simpelthen for rene, samt luften for ren og tør...

Det du forsøger på er at tilføje, fremelske og dyrke mælkesyre bakterier som lever godt på rugmel, så de kan syrne dejen.

Hvis der kun er en enkelt eller få typer bakterier markant tilstede i luften i dit køkken eller på dit grej, så mindskes chancen for at en af dem lever godt alene på rugmel og ender ud med en sund bakterie koloni.

Overvej at røre skidtet sammen ude på altanen under mindre kontrollerede forhold f.eks.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, Falstria skrev:

Måske er dit køkkengrej og dine hænder simpelthen for rene, samt luften for ren og tør...

Det du forsøger på er at tilføje, fremelske og dyrke mælkesyre bakterier som lever godt på rugmel, så de kan syrne dejen.

Hvis der kun er en enkelt eller få typer bakterier markant tilstede i luften i dit køkken eller på dit grej, så mindskes chancen for at en af dem lever godt alene på rugmel og ender ud med en sund bakterie koloni.

Overvej at røre skidtet sammen ude på altanen under mindre kontrollerede forhold f.eks.

Lige præcis den tanke har jeg faktisk haft, altså noget med, at de rette bakterier ikke er tilstede i mit køkken/hjem. Det er nu ellers ikke fordi jeg ligefrem lider af rengøringsvanvid.:blushing:

Af samme grund har jeg ikke bare ladt den stå i køkkenet, ofte har jeg ladt den stå midt i stuen, hvor både vi og hunden opholder os mere, men jeg havde da ikke lige tænkt på, at jeg kunne røre i den udenfor.

Mange tak for dit råd. Jeg lavede en ny surdej i går, så nu om lidt går jeg ud på terrassen og rører i den, og det vil jeg gøre hver gang der skal røres i den, d.v.s. min. én gang om dagen.:D

Redigeret af Entrelac

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tutter27

Da jeg startede surdej op for nogle år siden, lavede jeg en mix af rugmel og hvedemel (1/3 hvedemel).

Den stod på køkkenbordet med et stykke køkkenruller over, ikke med lukket låg.

Og prøv at lade den stå 4 dage inden du fodre den igen, den skal have lov til at udvikle sig inden du fodre den.

Nogle kommer også en smule øl I.

Redigeret af Tutter27

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind