Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Mette

At flække en vanillestang.

Recommended Posts

Mette

De sidste gange jeg har brugt vanillekorn i en dessert, er der kommet brune tråde fra vanillestangen med i desserten. Det ser ret uappetiteligt ud! 

Hvordan nøjes jeg med at få kornene ud og ikke anden indmad? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NotCrazyJustLimitedEdition

Jeg plejer at skære den på langs med en urtekniv og så skrabe vanillekornene ud på tværs. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Galathea

Hvis ikke du gør det i forvejen, så mos de udskrabede klistrede korn med lidt fint sukker (ca. 1 tsk). Så bliver de nemmere at fordele i din dessert, og du kan nemmere se, om der er trevler med, som skal fjernes.

Vaniljesmagen sidder ikke i selve de sorte korn, men udskilles (som vanillin-glukosid) fra de celler, som udgør indersiden af bælgen. Derfor giver det mest smag at skrabe det fugtige lag fra indersiden af bælgen med en lille kniv, men som du siger, risikerer man at få trevler fra selve bælgen med, og jeg kan godt forstå, at du gerne vil fjerne dem. Men kornene er altså mere for synets end for smagens skyld.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg plejer at skære den på langs med en urtekniv og så skrabe vanillekornene ud på tværs. :)

Jep, og hvis man skraber med ryggen af urtekniven, har jeg aldrig oplevet problemer med "fiberkost". Sådan på det sted hvor knivryggen lige begynder at runde. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NotCrazyJustLimitedEdition

Jep, og hvis man skraber med ryggen af urtekniven, har jeg aldrig oplevet problemer med "fiberkost". Sådan på det sted hvor knivryggen lige begynder at runde. 

Præcis! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites