male123

tabe sig og øge muskelmasse(er det muligt?)

6 svar i dette emne

hej jeg er 18 år 

jeg prøver at tabe mig, men jeg vil samtidig godt stige i muskel masse. 

jeg vejer 85 kg og er 184 cm 

jeg har fået en top mave jeg gerne vil af med.men jeg vil også gerne stige i muskelmasse eller hvertilfælde bevare den muskel masse jeg har.

jeg har ikke tænkt mig at være i et for stort kalorieunderskud, så det bliver nok et vægttab over længere tid. men vil det så sige at jeg ikke kan få mere muskelmasse  i den lange periode  ?

jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an.skalæ jeg starte med af fokusere på vægtab og derefter muskel masse eller skal jeg prøve begge ting på samme tid og er det muligt

0

Del dette indlæg


Link to post
Del på andre sites

leangains mener jeg det hedder. du kan google det.

 

syns nu godt man kan opbygge muskelmasse uden at voldæde som de ellers siger man skal. sikkert meget mindre end jeg ville kunne hvis jeg år alle de kalorier man egl skal, men det går altså frem anyway selv om man ikke spiser så meget.

0

Del dette indlæg


Link to post
Del på andre sites

Vil du af med maven eller vil du tabe dig i vægt? Hvis det er det første kan det jo fint lade sig gøre at være i kalorieunderskud og samtidig træne dine muskler. Hvis du bygger muskelmasse op taber du dig muligvis ikke på vægten, men du kan jo godt tabe fedt så maven forsvinder. Det er vel det vigtigste?

0

Del dette indlæg


Link to post
Del på andre sites

Skrevet (redigeret)

Det er bestemt muligt. Specielt som nybegynder, hvor du nærmest bare skal kigge på en vægtstang, for at øge muskelmassen. Det er først senere, at det bliver sværere. Maupassant er inde på noget af det helt rigtige med Martin Berkhan's Leangains. Leangains går i korte træk ud på...

- At du faster 16 timer hver dag, og har et spisevindue på 8 timer. Du bestemmer selv hvornår dit spisevindue skal være. Mest optimalt er det, hvis den starter lige omkring det tidspunkt, hvor du normalt træner, eller lige efter (du kan godt træne fastet) men det er ikke et krav. Det skal bare passe ind i din hverdag.

- At du styrketræner 3 dage om ugen. På de dage hvor du styrketræner, spiser du cirka 20% mere end normalt. På de 4 dage hvor du ikke styrketræner, spiser du 20% under. Samtidig sørger du for at spise godt med kulhydrater på de dage, hvor du træner, mens du holder igen med fedt. På de dage hvor du ikke træner, er taktikken stik modsat. Altså low carb/high fat. Protein bliver holdt højt på alle dage. Det siger lidt sig selv ;)

 

Du behøver dog ikke følge et program som Leangains, som egentlig mest er henvendt til folk, der allerede er rimelig langt nede i fedt%. Vi snakker en 12-15%. Men en eller anden form for calorie cycling, med flere kalorier de dage hvor du træner, og færre de dage, hvor du ikke gør, er helt sikkert, hvad jeg ville gøre.

 

At opbygge muskelmasse og tabe fedt er som sagt muligt, specielt i begynder stadiet, men noget helt andet er, hvad der er mest optimalt. Her er mange enige om, at klassiske bulk og cut cykluser er det mest effektive, i hvert fald når man kigger på den tid det vil tage. Der er ingen tvivl om, at du vil øge din muskelmasse væsentlig hurtigere, ved at være i et kalorie overskud, og tabe fedt endnu hurtigere end det, ved at være i underskud. Jeg tænker, at det også er værd at have for øje. Du skriver, at du er 184 høj og vejer 85 kg. Nu kender jeg selvfølgelig ikke din kropsbygning, men umiddelbart kan det næppe være super meget fedt, som du skal smide. Så det ville vel alligevel være et overkommelig vægttab du skulle igennem, og så ville du hurtigt kunne komme i gang med at bulke, her til efteråret og vinteren.

 

Men for at citere the Hodge Twins: All this is just a piece of advice. Do whatever THE FUCK you wanna do :-D

Redigeret af Liou85
0

Del dette indlæg


Link to post
Del på andre sites

Det kan man godt, men det går meget langsomt.

Langt de fleste bulker og smider bagefter fedtet ved at vedlilgeholde muskelmassen mens de kører low carb diæt.

Den her artikel giver god mening for en med dit mål: http://fortiusfitness.dk/flad-mave/

0

Del dette indlæg


Link to post
Del på andre sites

Hej Male123

Det korte svar er, at ja.. det kan godt lade sig gøre.

Det kræver naturligvis en vis disciplin når det kommer til både træning og kosten. Det er dog som udgangspunkt kun muligt for relativt nybegynder. Hvis du har styrketrænet i en længere periode og er veletableret ift. resistenstræning, så vil det være en meget, meget vanskelig opgave.

Sjovt indlæg. For Brad Schoenfeld, Master in Applied Science, skrev for nylig: "Yes, you can gain muscle while losing body fat - I've seen this happen numerous times in studies I've carried out. But if you want to maximize muscle gain, you need to be in a caloric surplus." Så for at opsumere, så er det muligt, men du optimerer ikke din muskelvækst på den måde.

Så du bør måske også overveje hvad der er vigtigst. En meget interessant debat.

Held og lykke med det, none the less!

0

Del dette indlæg


Link to post
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!


Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.


Log ind

  • Hvem er online?   9 brugere, 0 Anonyme, 125 Gæster (Se alle)

    • forvirretpåethøjereplan
    • stig6499
    • s.f.12
    • artem666
    • buggaboo
    • ubiquitous
    • Lyssav
    • smeeej
    • Maoam
  • Bruger statistik

    178.592
    Brugere i alt
    2.728
    Flest online
    Lyssav
    Nyeste bruger
    Lyssav
    Tilsluttede sig