Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Oh White Wolf

Vores kongehus: Et spørgsmål om en afsindigt god forretning.

Recommended Posts

Oh White Wolf

Hey!

Læste i dag, at der kommer en australsk serie om Mary og Frede, og jeg er sgu begejstret. - Ikke fordi jeg nogensinde kommer til at se den, ser ikke TV, men jeg er sgu glad: Hvis serien bliver af bare nogenlunde kvalitet, så kan den eksporteres ud over de australske grænser, hvilket, i sig selv, bliver virkelig godt for vores økonomi: Indtægterne, der genereres, indikte, i fremtidige touristindtægter, bliver simpelthen et gigantisk plus på bundlinjen. 

Derudover, jeg kunne læse en stor modvilje imod serien på tråden i facebook - folk snakkede meget om, at "de fanme ikke ville betale licens til sådan noget makværk", hvilket er lidt åndsvagt, siden, vi, heroppe i Norden er.. fandens gode til at lave TV, og siden, det, rent faktisk, er Australsk TV, og ikke dansk TV, der står for regningen..

Anywho, andre, der kommenterede, udtalte, at "det danske kongehus var for dyrt, og burde nedlægges".

Jeg vil påpege det modsatte, med følgende regnestykke:

Dronningens og kongehusets apanage:

130 millioner årligt.

Disse penge går til, ud over at sørge for den luxus og de regninger, som de nu engang har, også dækker vedligehold af vores kulturarve som slotte, kongelige parker Mv.

Ergo, ja, de får kassen, men vi får meget tilbage.

Anywho, 130 milllioner i, umiddelbar udgift.

Seværdigheder i Danmark:

Verdens længste kystlinje, tryghed,Christiania, lortevejr, kongehuset og....??

Indtægter fra tourisme, hvert år, der blandt andet og i høj grad, promoveres som "det lille kongehus i nord":

et godt stykke over 3.3 milliarder.

Ergo, hvis man ser på kongehuset, som brand, så er vores dronning, slag på tasken, mindst en milliard værd, hvis ikke 2 eller mere.

Alene det er, i min optik, grund nok til at bevare det, uanset om der er folk, på både venstre og højrefløjen, der skriger på en republik (beder til, at dét aldrig kommer, og at de 75% af befolkningen, der skulle ville vælte kongehuset, aldrig nåes.).

Derudover er der, i min optik, en hamrende smuk historie forbundet med vores kongerige, og jeg elsker de rødder, og den samling, de giver os, alene i kraft af deres institution - de er, for mig, hjørnestenen af Lille Danmark, Freyas Sal, og jeg ønsker aldrig at se et Danmark uden dem.

Hvad med dig, er du for eller imod kongehuset, og hvorfor?

Cheers

S.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forhedehulehelvede

Nej, nej, nej og nej.

Jeg tvivler på at det vil blive andet end, almindelig mainstream bedstemors tv. Det vil måske kunne give lidt salg af specielle Danske produkter, men det vil stadig være begrænset. Indtægterne ved kongehuset vil altid være gæt og spekulationer og jeg tror ikke på at de nogensinde vil tjene lige så mange penge ind som de koster.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
adagio

Der er jo ingen der ved hvor meget deres "brand" er værd. Og jeg synes også det er flintrende ligegyldigt, det er helt forkert at nogle mennesker er født til statsfinansieret rigdom, det cirkus skal bare lukkes ned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bare-med-kant

Kongehuse-haderne ser næsten kun på de kongelige,

men tænk på alle dem der har et arbejde ved kongehuset og får løn.

Jeg er glad og stolt over vores Kongehus :wave2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sangius

Principielt er jeg imod kongehuset. Bryder mig ikke om, at nogen bliver født ind i en anden status, og med andre rettigheder end alle os andre.

Men jeg synes det ville være ærgerligt hvis det blev afskaffet, rent kulturelt.

Hvis det nogensinde kom på tale at vi skulle stemme om det, ville jeg stemme blankt... :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
adagio

Kongehuse-haderne ser næsten kun på de kongelige,

men tænk på alle dem der har et arbejde ved kongehuset og får løn.

Det er da ikke et argument. Der er mange ikke-ønskværdige ting som beskæftiger en masse mennesker. Krig f.eks.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bare-med-kant

Det er da ikke et argument.

Har vi ikke et Kongehus, så er der mange der ikke har et arbejde/får løn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
adagio

Har vi ikke et Kongehus, så er der mange der ikke har et arbejde/får løn.

Man kan ikke bevare noget bare for arbejdspladsernes skyld.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bare-med-kant

Man kan ikke bevare noget bare for arbejdspladsernes skyld.

Nej vi bevare det også pga. det er en del af vores Historie. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
adagio

Nej vi bevare det også pga. det er en del af vores Historie. :)

Og det vil det stadig være når vi afskaffer det, det vil bare ikke længere være en del af vores samtid. Ligesom enevælden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites