mufle

Boligkøb - lånetyper

Recommended Posts

mufle

Vi har længe overvejet at købe det hus, vi bor til leje i. Sælger/udlejer vil have 1.3 mio.

Har vi brændt nallerne gevaldigt ved at vente et godt stykke tid med beslutningen, så 2% lånetypen ikke længere er en option?

Jeg ved ikke så forfærdelig meget om det, er først ved at sætte mig ind i det - og hvis man er livrem-og-seler-typen, hvilke lånetyper skal vi så umiddelbart gå efter, mon? Hvilke parametre spiller ind?

Jeg synes det er lidt svært at overskue, så jeg håber på lidt opklaring fra nogen, der er lidt mere inde i tingene.

Jeg spørger selvfølgelig advokat og bank og læser om emnet selv, men måske er der lige nogen der kan få mig til at se lyset ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
adagio

Renten er 2,5% nu. 0,5% af ca. en million er ca. 5000,- ekstra om året i renteudgifter. De penge kan trækkes fra i skat, så den ekstra årlige renteudgift til realkredit er ca. 3500,- eller 300,- om måneden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg ville gå med et 30-årigt, fastforrentet lån. Selvom 2 procents-lånet ikke er åbent mere. 2,5 procent er trods alt en fornuftig rente og ifølge vores rådgiver er en kurs over 95 en fornuftig kurs. I kan vælge at låse kursen (det koster lidt på kursen, så I får lidt færre penge pr 100 kroner I låner), så I ved, hvad I skal regne med.

Min kæreste lavede sådan en beregning i excel, hvor han kunne regne ud, hvordan de forskellige kurser ville indvirke på afdraget. For os var det ikke de store summer, det drejede sig om, men det afhænger lidt af, hvordan ens budget ellers set ud.

I kan følge kurserne her:

https://www.brf.dk/Privat/Raadgivning/Kurser?RequestId=93a817c0-176e-4aa9-a28b-817726e629e9

Vi har fastforrentet lån på 2% med mulighed for afdragsfrihed i 10 år (det regner vi ikke med at skulle bruge, men det er rart at vide, at muligheden er der). Vi låste kursen ca en måned før overtagelse i kurs 97.

Håber, det giver mening :) Jeg er ikke økonom, så det er lidt svært at forklare :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg ville kigge på 20 års lån. Med så lav en rente er det en god ide at få afviklet gæld hurtigt og dermed bringe sin samlede renteudgift langt ned.

Men hvis der er et boliglån med højere renter, er det så ikke bedre at prioritere at få betalt det af?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jack34

der er en masse hjemmesider der har information om sådan noget. kig eventuelt på totalkredits hjemmeside, eller sider som https://financer.com/dk/ eller www.moneybanker.dk. 

udfra hvad jeg har kunnet læse mig til, kommer det lidt an på din situation, hvad der er den bedste idé at vælge. 

hvis du netop er livrem-og-seler typen, er det nok en god idé at tage et lån, hvor du kan se præcis hvor meget du skal betale af i fremtiden. derfor er det nok et fastforrentet lån, der er det bedste, som Ballademageren også siger :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H

Men HUSK at flere kreditforeninger "jonglerer" med bidrags-satserne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
cowboy1979
On 25/5/2015 at 16:22, mufle skrev:

Vi har længe overvejet at købe det hus, vi bor til leje i. Sælger/udlejer vil have 1.3 mio.

Har vi brændt nallerne gevaldigt ved at vente et godt stykke tid med beslutningen, så 2% lånetypen ikke længere er en option?

Jeg ved ikke så forfærdelig meget om det, er først ved at sætte mig ind i det - og hvis man er livrem-og-seler-typen, hvilke lånetyper skal vi så umiddelbart gå efter, mon? Hvilke parametre spiller ind?

Jeg synes det er lidt svært at overskue, så jeg håber på lidt opklaring fra nogen, der er lidt mere inde i tingene.

Jeg spørger selvfølgelig advokat og bank og læser om emnet selv, men måske er der lige nogen der kan få mig til at se lyset ;-)

1) Aldrig skriv under på en købsaftale med mindre den indeholder en advokat- og bankforbehold. Det er din mulighed for at slippe ud af handlen uden at skulle betale for det, skulle du fortryde.

2) Jo lavere en rente er jo større bliver restgælden pga. kurstabet. Kurstabet er forskellen mellem en obligations kurs og 100. Så hvis kursen er 95, så vil du låne 100 kr. men du får kun 95 kr. udbetalt. For at komme op på de 100 kr. som du evt. skal have udbetalt, så skal du faktisk låne 100/95*100 = 105,26 kr. Hvis du skal have udbetalt 1.000.000 kr. fra lånet, så skal du faktisk låne (1.000.000/95*100) 1.052.632 kr. Det vil sige, at du har et kurstab på 52.632 kr. som skal forrentes og afdrags over lånets løbetid (ca. beregninger - din bank vil komme frem til andre tal da de har præcise kurser og tager højde for stiftelsesomkostninger mv. Her ser du bare princippet bag et kurstab).

3) Den forventede ejertid skal overvejes ved valg af lån. Hvis du forventer at skulle bo der i 10 år eller mindre, så vil en tommelfingerregel være at gå efter laveste restgæld. Dvs. højeste rente. Hvis du forventer (og kan forudsige så langt frem) at du vil bo der i 20-30 år vil laveste rente (og dermed højeste restgæld) være at foretrække pga. den lidt lavere månedlige ydelse.

4) Du kan højest låne 80% hos realkreditforeningen. Du skal selv have 5% minimum i udbetaling. Hvis du ikke selv har de resterende 15% i opsparing men skal låne dem i banken, så overvej et realkreditlån lån med afdragsfrihed. Banklånet vil være dyrest, og det kan ofte svare sig at betale af på det først.

5) Hvis du ikke tror at du vil bo der i ca. 10 år, så overvej kraftigt om du overhovedet skal købe. Du skal dække evt. fald i ejendomsværdierne hvis du en da skal sælge (med underskud?) og du skal selv spare op til alle reparationer mv. I de første 10 år er meget af det du betaler renter. Det er først efter 15 ud af 30 år, at halvdelen af det du betaler faktisk er afdrag på lånet.

6) Om du låner til 2 eller 2,5% betyder ikke så meget. Hvis f.eks. 2% lånet står i kurs 95 og 2,5% lånet står i kurs 99 så vil din månedlige ydelser blive nogenlunde det samme. Den interne rente på realkreditlån er næsten altid den samme da investorer der køber obligationerne automatisk vil søge over i den serie med den laveste rente. Så når der er en afvigelse vil markedskræfterne rette dem op. Derfor ikke den store forskel hvis man henter låne tilbud på samme dag og samme tidspunkt.

7) Læg et budget. Der er overraskende mange omkostninger ved at købe ældre ejendom. Min første lejlighed bød på opdatering af el (var dog forudset), udbedring af elektrisk gulvvarme (var også kendt), udskiftning af ballofix haner på badeværelset, ny bordplade i køkkenet da den gamle gik i stykker og nye hvidevarer da komfuret røg. Alt sammen på det første år. Med et hus kan der være flere ting som ikke lige kan ses med det blotte øje - ved du f.eks. hvornår faskinen er så fuld af møg at den skal skiftes? Og hvad hvis der ryger et kloakrør eller lignende? Så sæt penge af i økonomien til vedligehold og husk at der engang skal skiftes vinduer og tag (nyt tag til 300.000 kr. vil stadig være en udgift på 833 kr. om måneden hvis den fordeles over 30 år - uden renter, hvoraf noget evt. kan lånes i opsparet friværdi. Husk at være realistisk - ikke at slette ferien i 30 år og mene at det nok skal holde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Simon Hansen

Personligt benytter jeg mig meget af sider som Moneylender.dk/lånpenge. For der kan man ret hurtigt sammenligne og finde det lån, som passer bedst til de behov, man står med. Især når man taler bolig, vil jeg klart anbefale at man skaber sig et overblik over de forskellige muligheder her. Bare et godt råd :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind