Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

knirkemis

Udbetaling af feriedagpenge mens man arbejder?

Recommended Posts

knirkemis

Jeg har optjent 12 feriedage hos min a-kasse, som jeg gerne vil have udbetalt. 3 af dem skal bruges på ferie, resten af pengene vil jeg gerne brug til afbetaling på et lån.

Jeg er i arbejde nu, og a-kassen vil vide, om jeg får løn under den ferie jeg vil holde. Hvilke konsekvenser (hvis nogen) har det, at jeg ikke holder fri alle de dage, jeg får udbetalt feriedagpenge?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama

Det har vel kun konsekvenser, hvis de opdager det. Men jeg vil antage, at konsekvensen ville være, at du skulle betale pengene tilbage...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
knirkemis

Ok. Men tilbagebetaling- vil det så sige at man mister pengene, eller at de ryger tilbage på feriekontoen?

Jeg synes det er temmelig åndssvagt, at man ikke har fuld råderet over sine egne penge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forhedehulehelvede

Ok. Men tilbagebetaling- vil det så sige at man mister pengene, eller at de ryger tilbage på feriekontoen?

Jeg synes det er temmelig åndssvagt, at man ikke har fuld råderet over sine egne penge.

Ja du har et ferieår til at bruge dem i. Derefter.... >>PUF<<

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forhedehulehelvede

Grunden til at systemet er lavet sådan som det er, er for at sørge for at folk holder deres ferie. Hvorfor? Ja vel fordi at man inderst inde har det bedst med lige at slappe af engang imellem.

Mit bud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
knirkemis

Man har ikke ret til feriedagpenge.

Første kriterie der skal opfyldes er, at man først afholder alm. Opsparede feriepenge. Andet kriterie er man kan påvise man reelt holder ferie.

Så det der med bare at få udbetalt fordi man vil ha pengene udover løn i samme periode, går ikke.

Men vil det så sige, at jeg først kan få udbetalt mine feriedagpenge, når jeg har brugt mine øvrige opsparede feriepenge? Det er første gang jeg skal have feriedagpenge udbetalt, så jeg er ikke inde i reglerne. Men kan regne ud, at jeg aldrig har fået dem udbetalt for første periode jeg var på dagpenge, da jeg ikke var klar over, at jeg havde opsparet ferie på dagpenge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nannemor

Ja du kan først få feriedagpengene udbetalt når du har forbrugt de almene feriepenge du har optjent fra arbejde sidste år. 

Derudover skal du også have i mente at du forbruger af din dagpengeperiode når du afholder ferie med feriedagpenge, ikke nødvendigvis relevant hvis du er i fast beskæftigelse, men måske relevant at have med hvis du er i et kortere vikariat. 

Du skal herudover opfylde samme kriterier som når du modtager dagpenge, dog skal du ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
knirkemis

Ok. Så har jeg vist fået klarhed over det :) Tak for jeres svar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Derudover skal du også have i mente at du forbruger af din dagpengeperiode når du afholder ferie med feriedagpenge ...

Det mener jeg nu ikke, man gør.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites