Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

JanniK006

Rådighedsbeløb

Recommended Posts

dirtydancing

rådighedsbeløbet er det der er tilovers når alle faste udgifter er betalt... 

og det dækker også sådan noget som mad og husholdning. 

Men det er jo forskelligt hvor stort et behov vi har for kassetænkning

nogle har behov for at budgetsætte mad- og husholdning, lommepenge, tøjpenge, ferieopsparing m.m. og så gør man jo bare det. Andre kan godt operere med en kasse der hedder 20.000 til mad, husholdning, div. praktiske, fritid, sport, gaver osv. 

Men hvis en bank skriver at man skal have minimum  x antal kroner i rådighedsbeløb så dækker dette også over mad og husholdning

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JanniK006

Men de er da helt enige? De siger præcis det samme.. rådighedsbeløbet er det beløb du skal bruge til mad, ferie, tøj osv. Altså det der er tilbage efter alle girokort er betalt.

Jeg måtte lige læse det igen, for at være sikker. Men den ene siger, at det er uden mad og den anden siger at det er med mad? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JanniK006

rådighedsbeløbet er det der er tilovers når alle faste udgifter er betalt... 

og det dækker også sådan noget som mad og husholdning. 

Men det er jo forskelligt hvor stort et behov vi har for kassetænkning

nogle har behov for at budgetsætte mad- og husholdning, lommepenge, tøjpenge, ferieopsparing m.m. og så gør man jo bare det. Andre kan godt operere med en kasse der hedder 20.000 til mad, husholdning, div. praktiske, fritid, sport, gaver osv. 

Men hvis en bank skriver at man skal have minimum  x antal kroner i rådighedsbeløb så dækker dette også over mad og husholdning

Vi har heldigvis ikke brug for så meget kassetænkning herhjemme, men det har min bank. :) Men det var fantastisk med hjælp herindefra. :) Så blev det lige pludselig meget nemmere, at argumentere rådighedsbeløb og husholdning overfor den gode bankmand. :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blonderella

Så er det vist bare fortolkningen der er forskellig. Hvis folk spørger mig om man regner mad med når man beregner rådighedsbeløb, vil jeg sige nej - fordi mad netop er holdt uden for selve beregningen der fører frem til rådighedsbeløbet. Dvs mad er MED i rådighedsbeløbet. Men ikke med i regnestykket der frembringer rådighedsbeløbet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
misseman

Jeg plejer at skille dem ad sådan her..

de faste udgifter - det er dem som du ikke selv kan justere på, de koster hvad de koster og de skal være der.

Rådighedsbeløbet, det er det der er til rådighed når de faste har været der. Altså dem der kan justeres efter behov, det er f.eks mad, det skal være der men man kan altid købe billigere eller dyrere mad.

Eksempelvis hvis man nu SKULLE spare penge så kunne man godt leve af meget billig mad, men man kan ikke bare sige at så betaler man kun lige halv husleje i denne måned.  Ligesom at man kan opsige sit fitnessabonnement men ikke bare sådan lige sin elregning. De faste ligger som navnet antyder fast... resten har man til rådighed og kan man fordele efter lyst og behov.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg plejer at skille dem ad sådan her..

de faste udgifter - det er dem som du ikke selv kan justere på, de koster hvad de koster og de skal være der.

Rådighedsbeløbet, det er det der er til rådighed når de faste har været der. Altså dem der kan justeres efter behov, det er f.eks mad, det skal være der men man kan altid købe billigere eller dyrere mad.

Eksempelvis hvis man nu SKULLE spare penge så kunne man godt leve af meget billig mad, men man kan ikke bare sige at så betaler man kun lige halv husleje i denne måned.  Ligesom at man kan opsige sit fitnessabonnement men ikke bare sådan lige sin elregning. De faste ligger som navnet antyder fast... resten har man til rådighed og kan man fordele efter lyst og behov.

Jeg er enig. Og det betyder også, at hvis man f.eks. har behov for at køre i bil på arbejde, så er benzin og vedligehold af bil nødt til at høre ind under faste udgifter. Hvis man derimod, som os, har bilen fordi den er rar at have, så kan man undlade at køre i den og dermed spare benzin en måned og så behøves man ikke medregne benzin til de faste udgifter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bob.

Jeg måtte lige læse det igen, for at være sikker. Men den ene siger, at det er uden mad og den anden siger at det er med mad?

Jeg har muligvis formuleret mig dårligt, men jeg mener det samme som wh1971. Så jo, vi siger det samme. Rådighedsbeløbet er det der er tilbage når alle faste udgifter er betalt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Smoocharoo.

Det lyder som et meget normalt krav til et rådighedsbeløb fra bankens side. 4500kr pr. Voksen og så 2500 til første barn og så typisk 1500-2000 pr. Barn derefter. Det er måske endda lidt til den billige side, jeg har hørt om banker der kræver 5.500-6.000 pr. Voksen i husstanden.

Rådighedsbeløbet skal dække jeres mad, ting til husholdning og bolig (indretning/pynt), rejser, biografture, restaurantbesøg, fornøjelser osv. Men også tøj, gaver, ture til tandlægen, ja alt der ikke lige kører på det faste budget.

Jeg mindes min veninde snakkede om at deres bank krævede 8.000 kr. for 2 voksne og 1 barn. Det var i forbindelse med huskøb. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wizzze

Jeg mindes min veninde snakkede om at deres bank krævede 8.000 kr. for 2 voksne og 1 barn. Det var i forbindelse med huskøb. 

Det lyder som de gode gamle dage lige inden krisen, hvor man nærmest ikke kunne nærme sig en bank, uden at få smidt et lån i hovedet :D

Men når det er sagt, så har hver bank, sine egne modeller og krav, men 3.500,- pr. voksen og så 1.000,- til barnet, er godt nok ikke møj :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EsilEttol

Det lyder som de gode gamle dage lige inden krisen, hvor man nærmest ikke kunne nærme sig en bank, uden at få smidt et lån i hovedet :D

Men når det er sagt, så har hver bank, sine egne modeller og krav, men 3.500,- pr. voksen og så 1.000,- til barnet, er godt nok ikke møj :gruble:

Hehe og så der os på SU, der synes det lyder af meget :lol: Tanken om 3.500 pr voksen efter husleje :love::P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites