Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

JanniK006

Rådighedsbeløb

Recommended Posts

JanniK006

Hej. 

Jeg satser på der sidder en masse kloge hoveder der kan hjælpe mig. :) Når bankerne regner rådighedsbeløb ud, i forbindelse med huskøb, er det så med eller uden mad? Der står nemlig lidt forskelligt rundt omkring og jeg var sikker på det var uden mad, hvorimod min bedre halvdel er sikker på det er med mad. Hvem har ret? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Rådighedsbeløbet er hvad der er tilbage til mad, tøj, rejser, diverse osv. efter alle de faste udgifter er betalt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bob.

Du har ret. Det er uden mad.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Men banken kan dog godt have en pseudoudgift for hvad man normalt anser for normalforbrug til mad.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Men banken kan dog godt have en pseudoudgift for hvad man normalt anser for normalforbrug til mad.

Det ligger jo implicit i rådighedsbeløbet fordi kravet er større jo flere man er i husstanden (no shit Sherlock fristes man til at sige)

I bund og grund kan bankens krav være ligegyldigt for det er kun personen selv der ved hvilke "krav" til rådighedsbeløb man har. Hvis man eksempelvis rejser 2-3 gange årligt og bruger gennemsnitligt 5000 kr/md på den post alene, ja så skal rådighedsbeløbet selvsagt hæves en hel del medmindre man har gjort op med sig selv at den slags er slut. Banken kan trods alt ikke vide alt så man er selv nødt til at forholde sig kritisk til egen økonomi ved et boligkøb.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JanniK006

Rådighedsbeløbet er hvad der er tilbage til mad, tøj, rejser, diverse osv. efter alle de faste udgifter er betalt.

Jeg er glad for det ikke kun er os herhjemme, der ikke er helt enige. :D 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JanniK006

Det ligger jo implicit i rådighedsbeløbet fordi kravet er større jo flere man er i husstanden (no shit Sherlock fristes man til at sige)

I bund og grund kan bankens krav være ligegyldigt for det er kun personen selv der ved hvilke "krav" til rådighedsbeløb man har. Hvis man eksempelvis rejser 2-3 gange årligt og bruger gennemsnitligt 5000 kr/md på den post alene, ja så skal rådighedsbeløbet selvsagt hæves en hel del medmindre man har gjort op med sig selv at den slags er slut. Banken kan trods alt ikke vide alt så man er selv nødt til at forholde sig kritisk til egen økonomi ved et boligkøb.

Min bank forventer at vi har 11.500 til husholdning om måneden til en familie på 3. Det er vel egentlig fint nok (lige bortset fra, at jeg ikke kender nogen der kan handle for så meget om måneden), men hvis de så samtidig vil have at der er 10.000 kr  til tant og fjas derefter, så begynder økonomien at se lidt stram ud, i hvert fald når der skal regnes ud, hvad vi må købe for. Det var derfor vi diskuterede hvorvidt den husholdningspost mon rent faktisk var vores rådighedsbeløb. :gruble: 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Well, nogle mener at de sagtens kan sætte sig dyrere rent boligmæssigt, fordi de mener at de kan spare mere på madudgifterne.

Netop fordi mange tror at bankernes krav kan være ligegyldige, fordi man "bare" kan skifte livsstil dvs. skære ned på rejser, de store bøffer osv. så tror de at de kan sætte sig dyrere end de faktisk evner.

Og bankerne har skam et ganske glimrende indblik i folks rådighedsbeløb og udgifter til diverse (DB har i hvert fald).

Dermed ikke sagt at man ikke skal forholde sig kritisk til egen økonomi ved et boligkøb, men det er ikke alle der gør det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wizzze

Min bank forventer at vi har 11.500 til husholdning om måneden til en familie på 3. Det er vel egentlig fint nok (lige bortset fra, at jeg ikke kender nogen der kan handle for så meget om måneden), men hvis de så samtidig vil have at der er 10.000 kr  til tant og fjas derefter, så begynder økonomien at se lidt stram ud, i hvert fald når der skal regnes ud, hvad vi må købe for. Det var derfor vi diskuterede hvorvidt den husholdningspost mon rent faktisk var vores rådighedsbeløb. :gruble:

Det lyder som et meget normalt krav til et rådighedsbeløb fra bankens side. 4500kr pr. Voksen og så 2500 til første barn og så typisk 1500-2000 pr. Barn derefter. Det er måske endda lidt til den billige side, jeg har hørt om banker der kræver 5.500-6.000 pr. Voksen i husstanden.

Rådighedsbeløbet skal dække jeres mad, ting til husholdning og bolig (indretning/pynt), rejser, biografture, restaurantbesøg, fornøjelser osv. Men også tøj, gaver, ture til tandlægen, ja alt der ikke lige kører på det faste budget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blonderella

Jeg er glad for det ikke kun er os herhjemme, der ikke er helt enige. :D

Men de er da helt enige? De siger præcis det samme.. rådighedsbeløbet er det beløb du skal bruge til mad, ferie, tøj osv. Altså det der er tilbage efter alle girokort er betalt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites