Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

fresh_air

Min far og ejerskifte i virksomhed

Recommended Posts

fresh_air

Hej

Jeg skal overtage mine forældres virksomhed. Min far mener at jeg skal smide en masse interessetimer og ellers også blive betalt for hårdt arbejde på arbejdspladsen.
Jeg er 30 og har arbejdet der hele mit liv. Jeg kan godt se, at når jeg skal overtage, så er det fair at jeg ligger et stort arbejde. Men det gør jeg også, det kan jeg love for at jeg gør og har gjort.
Det er dog mere speicifkt nu, da skiftet ligesom er begyndt nu. Og dog. For selvom han siger det, kommer han og kan ikke komme frem med noget konkret til mig. -Hvornår skal ejerskiftet ske. -Til hvilken pris. Osv
Han vil i perioden op til, heller ikke lave en form for afstemning i virksomheden. Alle processor skal gå gennem ham og han er i guderne sater skisme ikke nem at få med på noget som helst.
Eks vil han fortsætte med at lave regnskab i hånden, hvilket vel er fair, men stort set tager hele hans arbejdstid.
Han vil heller ikke være med til at vi får lavet et kontor, så jeg har et kontor. Jeg sidder på en stol ved et spisebord, hvor der er meget trængt. Vi har ikke meget plads, men jeg mener da, at hvis jeg beder om et kontor, bør vi arbejder derhenad, hvis vi skal arbejde sammen nogle år.

Er det retfærdigt at han ikke kommer med salgspris og dato for ejerskifte? Er det retfærdigt for mig at agere selvstændig i en virksomhed jeg ikke kan få noget som helst at vide om?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Måske skal du hellere spørge dig selv om du faktisk VIL overtage din fars virksomhed.

Hvis du VIL, så er der to ting du kan gøre:

1. acceptere at et "ejerskifte" ikke vil ske før den dag han er død, fordi han vil fortsætte med at "eje"/"styre" dig

2. sige nej fordi enten er du ejer eller også er du ikke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zombie

Hvis din far bruger næsten al sin tid på regnskaberne, antager jeg at det faktisk er dig, der lægger de reelle arbejdstimer, der sikrer jeres indkomst.

Jeg ville sætte hårdt imod hårdt og sige: "Far, jeg er simpelthen for træt af, at jeg dels ikke bliver hørt ift. helt rimelige krav om arbejdsvilkår (kontoret), dels at jeg ikke får en dato for ejerskifte. Eftersom jeg alligevel lægger den reelle arbejdsbyrde i firmaet, og regnskaber kan ordnes på 1/5 af tiden ved brug af computer og regneark, så sker der lige nu dét, at enten finder vi ud af de nævnte ting NU eller også siger jeg op, og starter mit eget firma".

Og du skal være villig til at føre det ud i livet. Men det lyder næsten nemmere for dig at starte op selv, fremfor et ejerskifte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli

Hej

Jeg skal overtage mine forældres virksomhed. Min far mener at jeg skal smide en masse interessetimer og ellers også blive betalt for hårdt arbejde på arbejdspladsen.

Jeg er 30 og har arbejdet der hele mit liv. Jeg kan godt se, at når jeg skal overtage, så er det fair at jeg ligger et stort arbejde. Men det gør jeg også, det kan jeg love for at jeg gør og har gjort.

Det er dog mere speicifkt nu, da skiftet ligesom er begyndt nu. Og dog. For selvom han siger det, kommer han og kan ikke komme frem med noget konkret til mig. -Hvornår skal ejerskiftet ske. -Til hvilken pris. Osv

Han vil i perioden op til, heller ikke lave en form for afstemning i virksomheden. Alle processor skal gå gennem ham og han er i guderne sater skisme ikke nem at få med på noget som helst.

Eks vil han fortsætte med at lave regnskab i hånden, hvilket vel er fair, men stort set tager hele hans arbejdstid.

Han vil heller ikke være med til at vi får lavet et kontor, så jeg har et kontor. Jeg sidder på en stol ved et spisebord, hvor der er meget trængt. Vi har ikke meget plads, men jeg mener da, at hvis jeg beder om et kontor, bør vi arbejder derhenad, hvis vi skal arbejde sammen nogle år.

Er det retfærdigt at han ikke kommer med salgspris og dato for ejerskifte? Er det retfærdigt for mig at agere selvstændig i en virksomhed jeg ikke kan få noget som helst at vide om?

Hvor mange ansatte er der i virksomheden og hvilken selskabsform er det? Det lyder som et meget lille firma, der bliver kørt efter gehør..

Jeg ville ikke indgå i et ejerskifte på de vilkår. Jeg ville få en advokat indover, og så ville jeg få lavet et formelt generationsskifte. Hvis han ikke gik med til det, så ville jeg rykke teltpælene op og finde et andet job.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Frandsen

Pyh, sådan et generationsskifte kan gå grueligt galt, hvis man ikke får hjælp udefra.

Jeg har på et tidspunkt skrevet nogle artikler til et tema om generationsskifter i familievirksomheder. Her var budskabet helt klart, at man skal alliere sig med en advokat, der har erfaring med området.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama

Jeg skulle til at skrive et svar, men vil bare henvise til Skumfidusens, som siger alt det, jeg ville sige og mere til. Og bedre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fresh_air

Tak for de mange svar.
Vi har diskuteret utallige gange. Og jeg har sagt en billion gange hvad jeg vil, men han er meget træg, meget meget træg.
Han rykker sig ikke og vil stå for alle samtaler med alle. Også med kommunen hvis grund vi lejer, jeg kan ikke få samtale med kommunen om leje af grunden er med i fremtiden, jeg må ikke være kontakt person med nogle af vores samarbejdspartnere.

Virksomheden er delvist en grill og noget andet, så der kan være 20 ansatte, men maks 5-6 på arbejde samtidig. Der er tryk på i højsæsonen og jeg giver den altid og har altid gjort en masse arbejde.
Han forlanger at jeg skal tage vagter i grillen (dvs uden ansatte), og er nu igang med at indføre et "system" hvorpå min løn stiger, jo flere vagter jeg tager i grillen. Jeg er altså 30 år og har uddannelse i handel, elektronik og mekanik og har læst sammenlagt 7,5 år inkl HHX praktisk og alt rigeligt til at overtage en virksomhed, inkl 6 ugers økonomi kursus og fødevarebevis osv. Jeg kan stort set alt, så længe det ikke er på ingeniør niveau. Han siger at det formindsker lønudgifterne at jeg er i grill og at det kommer mig til gode i sidste ende, men lønudgifterne for en grillansat er 110 kr, og jeg er allerede i forvejen rigeligt i grill, og det er mig der har den daglige gang, oplæring, pasning og motivering af de ansatte, samt selvfølgelig en masse grillarbejde også.

Jeg har forsøgt at sætte mig i respekt, jeg har også råbt og skreget og kastet med ting, og rent psykisk er det også et helvede at gennemgå. Det sætter ham lidt på plads, men der går ikke længe før han er tilbage. Han hælmer ikke, og han tager gerne diskussioner i langdrag, han tror selv at hans valg er vigtigere end motivering eller frihed til at gøre noget.
På den anden side i det her, siger han at han gerne vil have vi får et godt skifte, men der er ligesom bare ikke noget der tyder på det.
Han er desuden blevet gal på min mor over at hun har vist mig regnskabet....?(de to ejer det I/S) Det giver jo ingen fucking mening.

Det er simpelthen for mærkeligt, at man har så travlt med at forblive så betydelig i en virksomhed at ens barn skal overtage. Hvad er pointen? Jeg har også fortalt at han da bare kan ride stormen af, tage de penge han skal have og stort set intet andet skal. Men det er ikke nok, han vil bestemme hvordan virksomheden former sig, og i hvilken retning. Han lyder også som en der har planer om at være der mange år endnu, men har også op til flere gange sagt til mig "du skal finde ud af om det er det her du vil" men hvad får jeg ud af det og hvorfor fuck rager det ham at bestemme så meget, hvis han kan tjene sine penge? Han kan uden problemer tjene sine penge, men måske han tror han kan tjene en anelse mere ved at blive. So fucking what, han ejer hus til 3-4 mil der er betalt af, med nul varmeudgifter og har røven fuld af penge og tjener også på ejerskiftet.

Det skal siges, at han selv fik overtaget virksomheden med hans kæreste, fra hans daværende kærestes familie, da han selv kun var 23 år.

Hvad angår regnskab, har virksomheden i forvejen 30.000 kr i udgifter til revisor i Deloit. Ja der er da altid noget i regnskab, men jesus, da kan da umuligt tage så meget tid og samtidig koste 30.000 til revisor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fresh_air

Dertil skal det siges, at jeg kom mere ind i virksomheden for 3 år siden, hvor jeg har arbejdet fuld tid, som "ageret selvstændig". Altså 7 dage hele dagen lang, gennem sommerferien.
Jeg kunne se hvad der var galt og hvad der stressede min far, hvad der gjorde at han havde forhøjet blodtryk. Jeg har arbejdet direkte på at forbedre arbejdsforhold for ham, så maskiner bare virker, arbejdet intenst på at årlige arbejdsprocessor er formindsket drastisk og ting bliver nemmere og simpelthen få ryddet op i en gammel rodebutik rent arbejdsmæssigt. Der nu delvist har ledt til, at han ikke længere har stress eller forhøjet blodtryk. At han nu er klar til at fortsætte og førhen har været lige ved at gå fra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fresh_air

Jeg kan faktisk selv vælge hvornår jeg vil have ham ud.... pga nogle specielle foreskrivelser i deres I/S kontrakt.
Nu er jeg bare ikke personen der sådan lige smider min far ud.
Ja jeg brænder for virksomheden og har planlagt uddannelse og hele mit liv efter virksomheden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Ja jeg brænder for virksomheden og har planlagt uddannelse og hele mit liv efter virksomheden.

Så er der vel kun et at gøre, og det er at æde de kameler der serveres for dig og indse at din far først giver sig den dag han har trukket sit sidste åndedræt.

Jeg vil så nok mene at dit liv efter min mening virker som noget der er planlagt af din far og hans interesse i billig arbejdskraft.

Det er nu du har chancen for at rykke, for det arbejde du beskriver du har lagt i biksen er ikke noget der virker særligt i forhold til din værdi på det generelle arbejdsmarked.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites