Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Sladderhanken

Hvad fortryder du økonomisk?

Recommended Posts

Sladderhanken

Jeg er 23 år gammel og på vej til at modtage min første "voksenløn". Derfor går jeg for tiden med mange tanker om økonomi og investeringer - skal/skal-ikke købe bil, skal/skal-ikke udnytte den lave rente til boligkøb, skal/skal-ikke betal SU-lån ud med det samme osv.

Hvad har du gjort i dit liv, som du har fortrudt økonomisk? Og hvad har du gjort, som du er lykkelig for, du gjorde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

Ud over nogle ting med aktiehandel, hvor jeg da gerne ville have solgt en masse aktier i august 2008 inden krisen, og siden have købt dem igen da de var billigst i 2009 så fortryder jeg intet økonomisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sladderhanken

TS lægger ud.

Jeg fortryder virkelig, at jeg ikke var mere velovervejet omkring min børneopsparing. Som 18-årig fik jeg 65.000 stukket i hånden, og som 21-årig var de væk. Hvad jeg brugte dem til? Cirka 5.000 er vel gået til møbler/inventar. Cirka 5000 til indskud, jeg ikke har fået tilbage. Og cirka 10.000 som tilskud til at leve for, da jeg var nødt til at bo i en lidt for dyr lejlighed i en periode på SU. Men de resterende 45.000? Ingen idé. Det er forbrug. Og sådan ville jeg aldrig nogensinde forvalte de penge i dag.

Jeg fortryder også, at jeg ikke brugte mit sabbatår bedre. Jeg sagde ja til en butikselev-stilling, bare for at have er eller andet, men jeg kunne have fået meget mere i løn ved at sidde ved kassen i Netto det år. Og jeg sagde op efter et halvt år, hvorefter jeg lavede ingenting i tre måneder indtil studiestart i september (der røg vel også en god sjat af børneopsparingen).

Lige inden flyttede jeg hjemmefra i lejlighed. Tåbeligt når jeg startede på studie 4 måneder senere. Det havde meget bedre kunnet betale sig at blive boende hjemme ved mine forældre - dengang virkede det som forfærdeligt lang tid, men i dag kunne jeg sagtens overskue at bo hjemme i fire måneder.

På den positive side er min budgetkonto. Jeg oprettede den for et halvt år siden og har selv stået for planlægning af årets poster. Det har givet mig et helt fantastisk overblik, jeg sparer mange penge hver måned, fordi jeg kender mine udgifter, og jeg har ikke længere "gode" måneder og "dårlige" måneder - samme beløb står til rådighed hver måned. Jeg klapper også mig selv på skulderen for, at jeg har haft en fast overførsel på 1500 kroner til min opsparing. Jeg mangler dem ikke i budgettet, og jeg har helt i ubemærket fået en ganske solid opsparing det halvandet år, jeg har været i praktik.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wh1971

Jeg fortryder at jeg ikke købte en lejlighed på Frederiksberg i 1992 da jeg skulle flytte hjemmefra. En 3-værelses stod til 400.000 kr. og det syntes jeg var aaalt for dyrt  :o

Til gengæld er jeg glad for at jeg så købte rækkehus i 2000 og solgte igen i 2008 med ganske pæn fortjeneste. Og så er jeg glad for at jeg købte for 15.000 kr. Vestas-aktier i august 2012 til kurs 29,7. Omvendt burde jeg så have købt mange flere, men det er ikke ligefrem noget jeg ærger mig over. Det er som bekendt altid let at være bagklog.

Ellers er jeg såmænd mere end godt tilfreds med min økonomi

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Daytrader

Ikke noget :)

Jeg har naturligvis begået mange fejl undervejs, men det er bare lærepenge. Det værste man kan gøre er, at leve i fortiden - det kender jeg desværre alt for mange der gør.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wizzze

Jeg ville godt være gået hurtigere ud af it-boblen i 2000, jeg ville godt have smidt en masse penge efter Microsoft, Apple, Google osv. da de var billige, men sådan kan man jo altid drømme.

Jeg synes ikke jeg har gjort noget direkte dumt økonomisk, som jeg slår mig selv i hovedet med og fortryder. Jo ville da også godt have købt den 4-vær ejer til 800k som jeg kiggede på i '97, som 10år senere gik for 5mio. Men så havde det også været 10år med mindre frihed i økonomien, færre rejser, mindre ud og spise osv. Så sidder ikke sådan fortærret af ærgelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nyeng

Jeg fortryder intet - hverken økonomisk eller på andre områder. Alt giver erfaring, og erfaring er guld.

Selvom jeg brugte en del penge på at starte virksomhed, købe firmabil og værktøj m.m, og lukkede firmaet med underskud, så fortryder jeg intet. Jeg fik udlevet en drøm om at være selvstændig og kan i dag bruge den erfaring jeg fik i mit nuværende job.

Af gode investeringer er jeg ikke i tvivl om at vores køb af lejlighed på Amager, vil vise sig som fornuftig. Med en kvm pris på under 20.000 kr. centralt i København, har jeg svært ved at tro at vi ikke kan få mere for den end vi betalte, når vi først har fået ordnet alt det den tidligere ejer ikke fik gjort færdig (ikke at vi har planer om at sælge i den nærmeste fremtid)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
cordelia222

Fortryder mest den min eks og at jeg ikke satte stolen for døren noget før. Vi brugte alt for mange penge på alt muligt gejl, og det var mig der betalte størstedelen af udgifterne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tiranas

Det eneste, jeg fortryder økonomisk, er en kassekredit, jeg havde, da jeg var i 20'erne. Det har dælme været dumme, dyre lærepenge. Never again.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
codul

Da jeg første gang købte lejlighed, var jeg opmærksom på at forhandle rente på boliglånet. Jeg glemte bare, at man også kunne forhandle om alle de omkostninger og gebyrer bankerne krævede.

Da jeg købte hus 5 år senere sparede jeg lige små 20.000 kr. i omkostninger ved et par telefonsamtaler og et par mails.

Så ja renten er en ting, men der er mange andre udgifter når man skal låne til en bolig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites