Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

wizzze

Antallet af bryllupper falder markant

Recommended Posts

Togchefen

Mit bud: Behovet for at spare op "hvis nu..." trumfer ønsket om et stort bryllup, idet den økonomiske sikkerhed ikke kan tages for givet og mange ikke længere "bare" kan låne til brylluppet i banken... Kapital behovet er også steget efter krisens indtræden, idet et økonomisk fundament er baseret på en større opsparing, der efterhånden ses hyppigere.

- Folk er simpelthen røget over toppen på "den gyldne bue", som er en model for den hensigtsmæssige opdeling mellem lån (mener jeg det er) og opsparing...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JoyNips

Jeg tror, at flere og flere ser det som en forældet institution. Jeg sad til bryllup sidste weekend og måtte bide mig selv i kinden for ikke at grine højt i kirken. Jeg synes det er en stor fis i en hornlygte. Og jeg var ikke den eneste, der synes det er voldsomt hyklerisk at blive gift i kirken, fandt jeg ud af under festen. Hvor jeg i øvrigt heller ikke var den eneste, der syntes, at det var rædselsfuldt med kysserunder, klirren på service, et tocifret antal sange/taler/humoristiske indslag og "vi vil se hend's strømpebåååånd". Yikes. Bevares, er man religiøs skal man da endelig blive gift i kirken, men for flertallet er det jo bare en undskyldning for hvid kjole og "far skal føre mig op".

Vi er flere og flere, der slet ikke ønsker alt det der hejs. Og vi glæder os bare til, at forventningspresset for at få det forsvinder, for det er mærkeligt: selvom flertallet er enige om at det er noget pjat, så er der stadig en præmis om, at man da skal giftes og holde rigtig bryllupsfest. Og jeg vil ikke holde sådan en fest, hvis jeg skal giftes. Så hvis det er et must, så vil jeg hellere lade være med at gifte mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Jeg tror, at flere og flere ser det som en forældet institution. Jeg sad til bryllup sidste weekend og måtte bide mig selv i kinden for ikke at grine højt i kirken. Jeg synes det er en stor fis i en hornlygte. Og jeg var ikke den eneste, der synes det er voldsomt hyklerisk at blive gift i kirken, fandt jeg ud af under festen. Hvor jeg i øvrigt heller ikke var den eneste, der syntes, at det var rædselsfuldt med kysserunder, klirren på service, et tocifret antal sange/taler/humoristiske indslag og "vi vil se hend's strømpebåååånd". Yikes. Bevares, er man religiøs skal man da endelig blive gift i kirken, men for flertallet er det jo bare en undskyldning for hvid kjole og "far skal føre mig op".

Vi er flere og flere, der slet ikke ønsker alt det der hejs. Og vi glæder os bare til, at forventningspresset for at få det forsvinder, for det er mærkeligt: selvom flertallet er enige om at det er noget pjat, så er der stadig en præmis om, at man da skal giftes og holde rigtig bryllupsfest. Og jeg vil ikke holde sådan en fest, hvis jeg skal giftes. Så hvis det er et must, så vil jeg hellere lade være med at gifte mig.

Men er det ikke vielser generelt, der skrives om og ikke specifikt kirkelige vielser?

Til emnet: Jeg tror, det skyldes en blanding af demografiske forhold, økonomi og sikkert også et ændret syn på bryllup og ægteskab sammenlignet med 00´erne, der på nogle områder var usædvanligt borgerligt orienterede.

Desuden skal man lige huske på at tage højde for, at der vist i samme periode generelt er blevet flere personer uden partner i den pågældende aldersgruppe, og at tallene intet siger om, hvorvidt de pt. ugifte senere gifter sig. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

TS lægger ud? ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zombie

Jeg tror, at mange forbinder vielsen med forældede ting. De tænker ikke ud af boksen.

Selv, vil jeg gerne giftes i kirken. Hvid kjole og det hele. En præst og den slags.

Festen: Leje et spejdercenter eller andet med billige køjesenge eller lign. og så bare tænde et motherfucking stort bål i haven, og smide nogle døde dyr oven på til mad. I stedet for gaver, kommer folk med tilbehør til maden samt accepterer en 5- eller 10 kroners bar (altså at sprutten ikke er gratis) - og så skal vi bare drikke os i hegnet og hygge os med alle vi kender eller nogensinde har kendt - folk tager jo selv det meste mad med, så vi har råd til at invitere ALLE.

Natmaden bliver en lejet pølsevogn.

Fuck, det bliver så godt.

Så skal jeg bare lige finde en, som jeg gider giftes med til den tid. Det skal jo helst være én, man gider invitere med til sin episke fest. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wizzze

Men er det ikke vielser generelt, der skrives om og ikke specifikt kirkelige vielser?

Til emnet: Jeg tror, det skyldes en blanding af demografiske forhold, økonomi og sikkert også et ændret syn på bryllup og ægteskab sammenlignet med 00´erne, der på nogle områder var usædvanligt borgerligt orienterede.

Desuden skal man lige huske på at tage højde for, at der vist i samme periode generelt er blevet flere personer uden partner i den pågældende aldersgruppe, og at tallene intet siger om, hvorvidt de pt. ugifte senere gifter sig. 

Jeg opfatter det også som alle bryllupper der er faldet, ikke kun dem i kirker.

TS lægger ud? ;)

Ville han også gerne, men havde faktisk ikke en anelse, så skulle lige tygge lidt på den.

Tror det er en af de ting, hvor en masse små årsager giver en stor effekt. som jeg ser det er der mindst 3 årsager i spil og sikkert flere.

1) boligmarkedet, mange flyttede sammen og købte bolig frem til markedet døde, tror mange brugte samme lejlighed til at blive gift, dels for at få jura og økonomi på plads, og dels fordi det var nemt lige at låne 50-100k oveni boligkøbet til et bryllup.

2) Kvinders bedre uddannelse og frigørelse. Ikke at de ikke var "frie" og godt uddannede før krisen, men tror krisen fik endnu flere til at fokusere på uddannelse, og det er især årsagen til at øerne har set sådan et stort fald i ægteskaber. Kvinderne flytter simpelthen fra øerne og yderområderne i forbindelse med uddannelse, og så er der bare ikke nogen tilbage at blive gift med. Dertil kommer at flere og bedre uddannede kvinder generelt fravælger de ikke så godt uddannede mænd (helt anden tråd, men et emne vi også har snakket et del om herinde)

3) Endelig så oplever jeg at der har indsneget sig en kynisme i samfundet efter krisen, som nok lidt har undertrykt den romantik der lå bag en del bryllupper tidligere. Man skal have lidt overskud (ikke kun af den økonomiske art) for at give sig i kast med et projekt som at blive gift, et overskud jeg godt synes man kan mærke ikke altid var toil stede i KriseDanmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Amelie_Poulain

Det fortjener at blive gentaget. :gogo:

Jeg har siddet med præcis den samme følelse til bryllupper og nærmest haft en fornemmelse af, at jeg sad og betragtede et eller andet underligt stammeritual, som jeg slet ikke kunne relatere til.

Indrømmet jeg syntes, det var fedt at se Fredes og Marys bryllup, men der var alt jo også perfekt. Irl kikser det altid en smule. Det virker underligt, at præstens skal sige noget "personligt" til folk, han knap nok kender, og som først kommer igen, når deres barn skal døbes. Nogle gange er musikken også dårlig/dårligt udført, brudekjolen sidder dårligt osv. osv.

Jeg kan sagtens forstå, at man har en prinsessedrøm, men den krakelerer altså noget, når det ikke kan gennemføres 200%, og det er det forståeligt nok de færreste, der har ressourcer til. Og har man dem, er det jo også mere fornuftigt at bruge dem på at sikre sig en ordentlig bolig eller noget i den dur.

De der festritualer med sokkeklipning og hamren på servicet er direkte pinlige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NewBeginnings

Det mest latterlige er, at man ikke bare kan respektere, at folk ønsker noget forskelligt, men DET kan man ikke.

Åbenbart må man gerne nedgøre og rulle med øjne af dem, der ikke gider være kyniske i tilgangen, men man må ikke af andre.

Men fred være med det. Personligt synes jeg, det vigtigste er, at man får det, som man gerne vil om det så er i kirke, på rådhus eller udsmidt med faldskærm - og som sagt: dem, der føler trang til at rulle øjne og kritisere min kjole og vores valg, er velkomne til at skride.

Sådan nogle klaphatte kan vi ikke bruge til noget i vores omgangskreds.

Helt enig. Nogen vil synes at et bryllup med en ikke-Høvring kjole, fest i et telt i baghaven med helstegt gris og fadølsanlæg er prollet, tåbeligt og kikset. Men forhåbentlig er det dét bryllup parret ønsker sig, og så er det sgu strengt at kritisere det!

Jeg synes bryllupper er skønne, og glæder mig altid til de dejlige fester, der fejrer kærligheden mellem to mennesker. Jeg vil også selv gerne giftes, men det bliver altså heller ikke Frede og Mary style, for det bliver vores økonomi aldrig til. Og synes folk at det er plat, må de hellere end gerne blive væk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tux

Sjovt det er slet ikke det billede jeg ser omkring mig, vi er lige i "målgruppen" og skal giftes i år - og kender adskillige par der skal giftes eller allerede er blevet gift i år..

Til sammeligning kender jeg ikke så mange der blev gift sidste år, så det kan være i år er et vendepunkt :)

Jeg tror, at mange forbinder vielsen med forældede ting. De tænker ikke ud af boksen.

Selv, vil jeg gerne giftes i kirken. Hvid kjole og det hele. En præst og den slags.

Festen: Leje et spejdercenter eller andet med billige køjesenge eller lign. og så bare tænde et motherfucking stort bål i haven, og smide nogle døde dyr oven på til mad. I stedet for gaver, kommer folk med tilbehør til maden samt accepterer en 5- eller 10 kroners bar (altså at sprutten ikke er gratis) - og så skal vi bare drikke os i hegnet og hygge os med alle vi kender eller nogensinde har kendt - folk tager jo selv det meste mad med, så vi har råd til at invitere ALLE.

Natmaden bliver en lejet pølsevogn.

Fuck, det bliver så godt.

Så skal jeg bare lige finde en, som jeg gider giftes med til den tid. Det skal jo helst være én, man gider invitere med til sin episke fest. :D

Fedt, jeg glæder mig! - Debatten tæller vel med som bekendte? ^_^

Jeg er ikke religiøs, mener at taler og indslag skal holdes på et minimum - det samme gælder for "traditioner" i form af kysserunder etc. På trods af det, holder vi et (næsten) traditionelt bryllup, med hvid brud, kirke etc. fordi jeg/vi trods alt synes det er en smuk tradition, og vi har lyst til det skal være sådan.

Hvis nogen af mine gæster tænker som dig, ville jeg ærlig talt hellere have at de blev væk - i stedet for at de skal lide sig igennem en fest som de anser som hyklerisk og fyldt med rædselsfulde traditioner...  Hvis man har det sådan, hvorfor møder man så i det hele taget op? <_<

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites