Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

DetSorteCirkus

Den store tråd om hverdagsmad - opskrifter, anvendelsesmuligheder, budget, madplan, etc., etc., etc.

Recommended Posts

Rapfisk

Jeg har lavet to slags frikadeller til fryseren af et kilo fars, så er der til de dage jeg glemmer at tage kød op, de kan lettere tøs op i ovn eller mikro.

Jeg plejer at få frikadellefarsen til at strække lidt længere ved at fylde dem med grøntsager, så den ene slags er med løg, rød og grøn peber , den anden slags er med løg og et helt bundt forårsløg fintsnittet og en rest revet parmesan der skulle bruges.

Man kan også strække med revne gulerødder, pastinak eller spinat. Ligeledes kan man bruge havregryn i stedet for mel til at binde og strække.

Jeg kan ikke fordrage grød :-) ville ellers gerne kunne lide det, for det er sundt og billigt, men bryder mig ikke om den der varme klæge ting. Kan til nød gå med til risengrød om vinteren hvis der er et ton kanelsukker på, men så går det sunde jo lidt af.

Men har en ekskollega der altid startede måltidet med en stor skål salat. Måske man kunne gøre noget i den stil. Så skal jeg bare have overbevist mand og børn om at salat smager godt :-) De spiser grøntsager (alt efter hvordan det laves) men bryder sig ikke om salatblade

Ellers er det en god vane at starte med at tage salat på tallerkenen og så lægge kød på, hvor der er plads. Det er noget mærkeligt noget, men man har tendens til at vikle fylde den tomme tallerken, og det, man tager først, er det, man tager mest af. Det hjalp mig meget, da jeg arbejdede et sted med buffet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Deling, or it didn't happen :-D

Hehe ok her kommer den.

Morgenboller:

1/2 liter koldt vand i en skål.

1/2 pk gær udrøres deri. Man kan sagtens bare bruge alm. spiseske.

10gr salt og 10 gr sukker tilsættes. Husk at røre godt så det bliver fordelt i dejen.

600 gr mel, gryn og kerner tilsættes. Her kan man selv sammensætte det som man vil, alt efter hvor glad man er for kerner, groft mel og efter hvad man har i skabet. De 400 gr skal helst være en meltype, men ellers er der frit valg på alle hylder. Det røres sammen så melet er blandet godt i, men dejen skal være helt våd og klistret.

Dejen sættes på køl natten over.

Med to skeer sættes dejen på bagepapir/plade om morgenen og bages ca 20 min ved 200 grader. Vi plejer at få 12 store boller ud af det.

Det er verdens nemmeste opskrift som er nem at huske i hovedet. Man kan sagtens tilsætte andre ting fx revet gulerod, ost, tørret frugt osv. Der skal man bare lige vurdere væskemængden ift.

Bollerne bruger vi også som flute til aftensmad, sandwichboller osv :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Man kan også strække med revne gulerødder, pastinak eller spinat. Ligeledes kan man bruge havregryn i stedet for mel til at binde og strække.

Ellers er det en god vane at starte med at tage salat på tallerkenen og så lægge kød på, hvor der er plads. Det er noget mærkeligt noget, men man har tendens til at vikle fylde den tomme tallerken, og det, man tager først, er det, man tager mest af. Det hjalp mig meget, da jeg arbejdede et sted med buffet :)

God ide :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Her kommer et forsigtigt bud på mine aftensmåltider for den næste uge:

Mandag: Frikadeller med kartofler og tomatsalat

Tirsdag: Thai beef salad med roastbeef

Onsdag: Frikadeller med bønnesalat

Torsdag: Thai beef salad med roastbeef

Fredag: Spagetti med kødsovs

Lørdag: (Måske spise ude)

Søndag: Chili con carne med salat af ugens restegrønt

Baggrund:

Jeg har både hakket gris og ko på lager, og jeg skal som sagt have tømt ud i den fryser.

Og så har jeg i dag fået en pænt stor rest ovnkartofler og et stykke tilberedt roastbeef med hjem fra mine forældre. Jeg overtager gerne deres rester, når de har noget, der er for lidt tll to. Jeg fik også en grøn peber, der kan ryge i kødsovsen.

Reelt burde jeg kun have brug for at købe:

- Frisk mozzarella

- Salat

- Måske nogle grove nudler

- Gulerødder

- Noget urt til frikadellerne

- Kidneybønner x 2

- Et par slags grøntsager

- Et glas champignon

Jeg har løg, flåede tomater og andre basisting på lager.

Det tegner til at blive en billig uge :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
KøgeSkøge

Min madplan lyder indtil videre således:

Gulerodssuppe (fra fryser) med brød

Tortilla med kødsovs + noget grønt til (kødsovs fra fryser)

Burger med ovnkartofler

Ovnbagt pasta i tomatsovs med kylling og mozzarella. Salat med mormordressing til

Forloren hare (fra fryser) , bearnaise, kartofler og grønt

Jeg har købt ind til det hele. Jeg mangler at bage burgerboller, jeg vil gerne bage Claus Meyers denne gang. Nu må vi dog se, om burgerne bliver til noget, min søn vil alligevel bare spise bollen med ketchup, og med sandsynlige skoldkopper får vi nok ikke lige gæster :gruble: Nu må vi se :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NewBeginnings

Her kommer et forsigtigt bud på mine aftensmåltider for den næste uge:

Mandag: Frikadeller med kartofler og tomatsalat

Tirsdag: Thai beef salad med roastbeef

Onsdag: Frikadeller med bønnesalat

Torsdag: Thai beef salad med roastbeef

Fredag: Spagetti med kødsovs

Lørdag: (Måske spise ude)

Søndag: Chili con carne med salat af ugens restegrønt

Baggrund:

Jeg har både hakket gris og ko på lager, og jeg skal som sagt have tømt ud i den fryser.

Og så har jeg i dag fået en pænt stor rest ovnkartofler og et stykke tilberedt roastbeef med hjem fra mine forældre. Jeg overtager gerne deres rester, når de har noget, der er for lidt tll to. Jeg fik også en grøn peber, der kan ryge i kødsovsen.

Reelt burde jeg kun have brug for at købe:

- Frisk mozzarella

- Salat

- Måske nogle grove nudler

- Gulerødder

- Noget urt til frikadellerne

- Kidneybønner x 2

- Et par slags grøntsager

- Et glas champignon

Jeg har løg, flåede tomater og andre basisting på lager.

Det tegner til at blive en billig uge :)

Fin madplan :) Men vil du bruge en rest kød torsdag...? Kan det holde sig så længe?

Derudover vil jeg altså anbefale dig at købe friske champignon i stedet for de kedelige på glas. Man kan få en kæmpe bakke med 500 gram for en tier i Netto.. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Fin madplan :) Men vil du bruge en rest kød torsdag...? Kan det holde sig så længe?

Derudover vil jeg altså anbefale dig at købe friske champignon i stedet for de kedelige på glas. Man kan få en kæmpe bakke med 500 gram for en tier i Netto.. :)

Ja, det kan godt holde sig, da det er blevet frosset ned i to stykker :)

Jeg er normalt også til friske champignoner, men jeg ved, at jeg er dødtræt fredag, og så vil det gøre en forskel, at jeg ikke skal stå og ordne dem. Dem på glas er ok til kødsovs, synes jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
KøgeSkøge

Jeg er normalt også til friske champignoner, men jeg ved, at jeg er dødtræt fredag, og så vil det gøre en forskel, at jeg ikke skal stå og ordne dem. Dem på glas er ok til kødsovs, synes jeg.

Så må du bare bakke dem op  :slem:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Ellers kan man mange steder få friske i skiver, hvis det er. I min Fakta Quick har de også nogle pakker med skiveskårne champignon og forårsløg, det kunne måske være fint til formålet.

Ellers har jeg det nu også okay med champignon på glas.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
KøgeSkøge

Der var en, der skrev herinde, at hun ville sortere i sine opskriftbøger. Var det dig, SorteCirkus? :gruble: Jeg blev i hvert fald inspireret, så jeg vil rydde op i mine opskrifter. Jeg har en del bøger stående, hvor jeg bruger 1-2 af opskrifterne, og dem vil jeg få rykke over i en samlet bog. 

For mange år siden begyndte jeg på en håndskrevet opskriftbog, som jeg har skrevet i siden. Der er dog mange opskrifter, som jeg aldrig har prøvet, eller hvor jeg har fundet en bedre opskrift. Nu er jeg begyndt på en bog, jeg døber Aftensmadsbogen  :D Heri vil jeg skrive de opskrifter, jeg har prøvet og er glad for, og der kan så løbende tilføjes flere afprøvede. Jeg vil også lave en brødbog og alt-muligt-andet-bog senere. Jeg laver indholdsfortegnelse i, det mangler jeg meget i andre menneskers private bøger ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites