Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

DetSorteCirkus

Den store tråd om hverdagsmad - opskrifter, anvendelsesmuligheder, budget, madplan, etc., etc., etc.

Recommended Posts

DetSorteCirkus

Det lyder nemt og lækkert med de foccacia, men er det mig der er blind? Hvor er ingredienslisten?

Lige under billedet :kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DollsLiveForever

Jeg kan ikke fordrage grød :-) ville ellers gerne kunne lide det, for det er sundt og billigt, men bryder mig ikke om den der varme klæge ting. Kan til nød gå med til risengrød om vinteren hvis der er et ton kanelsukker på, men så går det sunde jo lidt af.

Men har en ekskollega der altid startede måltidet med en stor skål salat. Måske man kunne gøre noget i den stil. Så skal jeg bare have overbevist mand og børn om at salat smager godt :-) De spiser grøntsager (alt efter hvordan det laves) men bryder sig ikke om salatblade

Det vil jo give samme effekt med salat, særligt hvis du dropper salat bladene og laver grove salater med base af snittet kål, gulerødder, eller hvad der nu er billigst i sæsonen. Så kan det også være at manden og børnene bedre kan overtales.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DollsLiveForever

Jeg har også verdens nemmeste bedste morgenbolle opskrift, som vi tit bruger, og de er koldhævede. Men det er faktisk også det eneste vi bager. Vil gerne begynde at bage rugbrød og madbrød selv. Og prøve at arbejde med surdej.

Jeg er begyndt at lege med surdej, dog ikke til rugbrød, men til grov brød og hvedebrød. Det giver noget helt andet, og meget dejligt brød, og jeg synes ikke det er sværere end almindeligt gær brød og boller, det skal blot hæve væsentligt længere. Og fordelen er at man aldrig har glemt at købe gær.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Jeg glemte at svare dig :)

Daal virker ikke som noget for mig, men jeg fandt nogle andre opskrifter med linser. Jeg skal lige huske at købe dem, og så tænker jeg, de er gode at have som en del af basislageret. Tak for tip  :gogo:

Jeg fandt ligeledes nogle opskrifter med lever, som jeg har i fryseren. Vi er gladefor lever, men det ender for tit som stegt med kartofler og sovs. 

Jeg glæder mig til at prøve noget nyt  :banan:

Noget andet ske-mad, der er godt, er forresten ris med grøntsager og måske lidt kød eller rejer.

Jeg plejer at købe en god wok- eller anden grøntblanding fra frost, som jeg svitser i krydret olie, hvorefter jeg tilsætter kogte ris og nogle flere, gerne asiatiske, smage. Det er enkelt, men smager rigtig godt.

En dåse kokosmælk er god til at binde retten sammen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Lige under billedet :kys:

Måske er det fordi jeg er på fra mobil men der er altså ikke nogen liste under billedet hos mig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Måske er det fordi jeg er på fra mobil men der er altså ikke nogen liste under billedet hos mig...

Det er nok, fordi du er på fra mobil så.

Jeg kopierer lige det hele ind.

Ingredienser

25 g gær

1 ½ spsk sukker

1 ½ spsk salt

2 spsk olivenolie

5 dl vand

600 g økologisk hvedemel

100 g gode sorte oliven uden sten

4 kviste rosmarin

1 tsk hav salt

Sådan gør du

Foccacia med oliven og rosmarin

Rør gæren ud i en stor skål sammen med vand, sukker, salt og olivenolie. Tilsæt melet lidt ad gangen og rør det rigtigt godt sammen.

Hæld dejen i en oliesmurt bradepande og fordel oliven og rosmarin over dejen. Pres det lidt ned i dejen og drys til sidst med salt.

Sæt på køl i mindst 6 timer eller natten over.

Sæt foccaciaen direkte fra køl ind i en forvarmet ovn på 210 grade og bag i ca. 25 minutter indtil brødet er gyldent og sprødt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Det vil jo give samme effekt med salat, særligt hvis du dropper salat bladene og laver grove salater med base af snittet kål, gulerødder, eller hvad der nu er billigst i sæsonen. Så kan det også være at manden og børnene bedre kan overtales.

Har faktisk lavet rigtig mange lækre salater i vinter med forskellig kål. Det rækker rigtig langt og mætter godt. Og manden er også glad for kål. Så mangler jeg bare lige at få ungerne med på det, men de er 1,5 og 3 år så tænker at det nok skal komme hvis de ofte får tilbuddet. Den store er glad for gnavegrønt, så det bliver stort set altid tilbudt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Jeg har også verdens nemmeste bedste morgenbolle opskrift, som vi tit bruger, og de er koldhævede. Men det er faktisk også det eneste vi bager. Vil gerne begynde at bage rugbrød og madbrød selv. Og prøve at arbejde med surdej.

Deling, or it didn't happen :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Jeg er også glad for at bage selv :gogo: Jeg kan få surdej med hjem fra arbejdet, og det gør det langt nemmere for mig at bage rugbrød. Her til aften har jeg sat en dej til youghurtbrød i køleskabet, dejen skal blot æltes, i morgen formes som to flute og så i ovnen. Jeg elsker brød, der ikke skal æltes :D

Elsker også nemme opskrifter. I min morgenbolle opskrift skal man heller ikke ælte dejen. Kun lige røre det sammen. Det tager 5 min om aftenen at lave dejen, og 2 min at sætte på bageplade om morgenen. Og så kan man nå i bad imens de bager :-) og kan varieres i det uendelige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Det er nok, fordi du er på fra mobil så.

Jeg kopierer lige det hele ind.

Ingredienser

25 g gær

1 ½ spsk sukker

1 ½ spsk salt

2 spsk olivenolie

5 dl vand

600 g økologisk hvedemel

100 g gode sorte oliven uden sten

4 kviste rosmarin

1 tsk hav salt

Sådan gør du

Foccacia med oliven og rosmarin

Rør gæren ud i en stor skål sammen med vand, sukker, salt og olivenolie. Tilsæt melet lidt ad gangen og rør det rigtigt godt sammen.

Hæld dejen i en oliesmurt bradepande og fordel oliven og rosmarin over dejen. Pres det lidt ned i dejen og drys til sidst med salt.

Sæt på køl i mindst 6 timer eller natten over.

Sæt foccaciaen direkte fra køl ind i en forvarmet ovn på 210 grade og bag i ca. 25 minutter indtil brødet er gyldent og sprødt.

Tak :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites