Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

DetSorteCirkus

Den store tråd om hverdagsmad - opskrifter, anvendelsesmuligheder, budget, madplan, etc., etc., etc.

Recommended Posts

r2d2mm

Nu i er en hel familie, hvad så med at kigge på de et man gjorde før ei tiden, altså starte aftensmåltid et en en skål grød, og så spise den almindelige mad bagefter, det er sundt og i ville spise meget mindre af det dyre, og så kunne der måske alligevel blive råd til økologi, på trods af et trangt budget.

Jeg kan ikke fordrage grød :-) ville ellers gerne kunne lide det, for det er sundt og billigt, men bryder mig ikke om den der varme klæge ting. Kan til nød gå med til risengrød om vinteren hvis der er et ton kanelsukker på, men så går det sunde jo lidt af.

Men har en ekskollega der altid startede måltidet med en stor skål salat. Måske man kunne gøre noget i den stil. Så skal jeg bare have overbevist mand og børn om at salat smager godt :-) De spiser grøntsager (alt efter hvordan det laves) men bryder sig ikke om salatblade

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karkluden

Jeg kan ikke fordrage grød :-) ville ellers gerne kunne lide det, for det er sundt og billigt, men bryder mig ikke om den der varme klæge ting. Kan til nød gå med til risengrød om vinteren hvis der er et ton kanelsukker på, men så går det sunde jo lidt af.

Men har en ekskollega der altid startede måltidet med en stor skål salat. Måske man kunne gøre noget i den stil. Så skal jeg bare have overbevist mand og børn om at salat smager godt :-) De spiser grøntsager (alt efter hvordan det laves) men bryder sig ikke om salatblade

Man salat er jo way dyrere ift mad end fx gulerødder eller lignende. Hvis de godt kan lide fx grøntsagsstave, kunne det måske være en idé enten at have gulerodsstave stående fremme inden aftensmaden (fx give børnene dem, mens de laver lektier, ser tv, leger, hjælper med maden, whatever og det samme med manden og dig selv) eller lige starte måltidet med en gang gulerødder.. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Man salat er jo way dyrere ift mad end fx gulerødder eller lignende. Hvis de godt kan lide fx grøntsagsstave, kunne det måske være en idé enten at have gulerodsstave stående fremme inden aftensmaden (fx give børnene dem, mens de laver lektier, ser tv, leger, hjælper med maden, whatever og det samme med manden og dig selv) eller lige starte måltidet med en gang gulerødder..

Ja det er en god ide :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pjeps

Jeg har lavet to slags frikadeller til fryseren af et kilo fars, så er der til de dage jeg glemmer at tage kød op, de kan lettere tøs op i ovn eller mikro.

Jeg plejer at få frikadellefarsen til at strække lidt længere ved at fylde dem med grøntsager, så den ene slags er med løg, rød og grøn peber , den anden slags er med løg og et helt bundt forårsløg fintsnittet og en rest revet parmesan der skulle bruges.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Så er ugens frokost i hvert fald på plads her i huset.

Min lokale DøgnNetto har altid masser af datobrød, og i dag fandt jeg to pakker af de her til i alt 10 kr. :banan:

De kommer i fryseren, og så tager jeg løbende dem op, jeg skal bruge.

Jeg har købt serranoskinke som pålæg, og derudover har jeg noget pesto, agurk og tomat, jeg skal have brugt, og som vil fungere udmærket som fyld.

Det er frokost til en hel uge for foreløbig 20 kr. Skal også lige have nogle små gnavegulerødder. Frugt får jeg på jobbet.

Jeg har også en pakke æg stående, så hvis jeg finder ud af, at jeg skal have to brød med, laver jeg bare noget æggesalat.

Morgenmad bliver som altid havregryn med laktosefri mælk (min mor så et godt tilbud i dag på det, så det fik jeg også købt) og banan. 

post-158943-0-25838200-1398624357_thumb.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

@ r2d2mm:

Kom endelig i gang med brødbagningen. Det sparer penge og man får let en bedre kvalitet. Jeg gør det en del i koldhævede boller for tiden. Gerne med rester af tørt rugbrød, aftenmadens gulerodsråkost og kogte kartofler eller mælkeprodukter, der er blevet for gamle.

Jeg har også verdens nemmeste bedste morgenbolle opskrift, som vi tit bruger, og de er koldhævede. Men det er faktisk også det eneste vi bager. Vil gerne begynde at bage rugbrød og madbrød selv. Og prøve at arbejde med surdej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Og nåja, så skal jeg jo også lige have købt Gris og Ko-dealen.

Deadline er ved midnatstid.

https://spotdeal.dk/Tilbud/4553

(Hvis I ikke allerede har set Wizzzes tråd)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Jeg har også verdens nemmeste bedste morgenbolle opskrift, som vi tit bruger, og de er koldhævede. Men det er faktisk også det eneste vi bager. Vil gerne begynde at bage rugbrød og madbrød selv. Og prøve at arbejde med surdej.

Det her madbrød er rigtig lækker og nemt:

http://politiken.dk/mad/kokkeskole/ECE980692/tv-kokkeskolen-bag-verdens-nemmeste-foccacia/

Jeg bruger bare tørrede krydderier.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Bliver faktisk helt inspireret. Tror jeg smutter ned i køkkenet og bager et eller andet :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites