Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

DetSorteCirkus

Den store tråd om hverdagsmad - opskrifter, anvendelsesmuligheder, budget, madplan, etc., etc., etc.

Recommended Posts

DetSorteCirkus

Jeg har i længere tid gået og fiflet med tanken om at oprette en blog om enkel og sund hverdagsmad til rimelige penge, men jeg kan mærke, at jeg ikke rigtig har kræfter til de mange ting, jeg synes, det kræver at vedligeholde en blog og gøre den spændende.

Samtidig ville jeg ret sikkert også savne interaktionen med andre.

Derfor tænkte jeg, at vi skulle have en fælles madlog/snak-tråd herinde i stil med andre store, generelle tråde som "Juletråden", "Undgå spild af mad" eller den, der på et tidspunkt kørte om husholdning og rengøring i Liv og Sjæl. 

Altså en madtråd, hvor temaet er hverdagens madlavning og indkøb, og hvordan vi hver især griber det an, men hvor ordet er frit, og det er ok løbende at stille spørgsmål og dele små og store erfaringer. En tråd, der ikke tilhører nogen, og som der derfor skal meget til for at køre ud på et sidespor.

Måske kunne man også sige, det er tråden, hvor vi kan komme lidt bagom de mange gode evighedstråde, vi allerede har herinde: "Hvad skal vi have til aftensmad?", den med madplaner, div. billedtråde, osv., og skrive/læse om, hvad der ligger af tanker bag.

Ideen er også inspireret af, at der undertiden bliver oprettet tråde om madbudget, mad, der er hurtig at lave, sundere spisevaner, ny inspiration til madlavningen, billige retter, anvendelsesmuligheder for en ingrediens, osv., hvor det sikkert kunne være relevant at kunne gå ind og kigge andre debattører lidt i kortene og se, hvordan maddelen af deres husholdning kører.

Udover gensidig inspiration kan tråden selvfølgelig også bruges til at dokumentere og optimere overholdelse af madbudget, en ambition om at spise lidt sundere, bedre anvendelse af indkøb, eller hvad man nu hver især har behov for. Men det er omvendt bestemt ikke et must at have et decideret nyt projekt for sin madlavning for at kunne deltage!

Jeg håber, at I har lyst til at være med, og at sådan en tråd her måske også kan være med til at skabe lidt mere liv herinde generelt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

TS kunne jo passende lægge ud :)

Det, der lige nu optager mig madmæssigt, er, at jeg skal tilbage til igen at leve for omkring 1000 kr. om måneden, lave mere mad selv og lægge og overholde en madplan. Det er gået lidt ud af form siden nytår.

Helt lavpraktisk skal jeg have gennemgået min fryser, kigget nærmere på næste uges tilbudsaviser og lagt en madplan, der passer til den kommende uges aftaler. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

God idé med denne tråd, jeg er med :) Jeg sidder i dette øjeblik og laver madplan, og jeg er virkelig idéforladt, også selvom jeg kigger i alverdens opskriftsamlinger.

Jeg elsker at lave mad, og jeg kan godt have det svært med nemme løsninger. Det er jeg dog nødt til at lære, for jeg gider ikke at bruge hver eftermiddag på at lave mad, når det er dette fantastiske vejr! Så skal min søn og jeg udenfor alt det, vi gider.

Jeg synes, det er svært at finde børnevenlige retter, der ikke er gryderetter, og gryderetter er for mig ikke sommermad. Samtidig skal jeg kigge på anvendelsen af flere grøntsager, for jeg synes, jeg kører meget rundt i de samme.

For mig hjælper det sommetider at give mig selv nogle "benspænd", for jeg synes ofte, at man, ved at kigge i opskriftsbøger, får handlet ind til mange meget forskellige retter, hvor man så ender med at stå tilbage med ingredienser, der stikker i mange retninger, og som når at blive for gamle, inden man får dem anvendt. Især når man kun er en eller to i husstanden.

Et benspænd kan være at handle ind efter ugens tilbudsaviser, at få ryddet ud i fryseren eller at handle ind til 3-4 retter og få indtænkt ingredienserne i sin frokost eller i tilbehør,

Hvad kan din søn godt lide af madvarer?

Mht. grønt elsker jeg at lave gode, flotte salater, men hvis jeg hellere vil bruge tiden på noget andet, fungerer grøntsagerne ofte lige så udmærket som gnavegrønt. 

Jeg vil i øvrigt lige poste et link til en god måde at spare tid på:

http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE1187109/saadan-bakker-du-dit-koeleskab-op/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

"Benspænd", det er et godt udtryk. Jeg har allerede mindst to gange savnet de grønne kort i denne tråd.

Jeg prøver i år på at mindske vores madbudget, men pt. virker det umuligt. Der er dog lidt mere håb for maj, idet min mand så ikke længere har orlov og således ikke længere spiser herhjemme hele dagen.

Ellers er fokus for mig at undgå madspild og føre en mere enkel (men stadig lækker og spændende) husholdning. Jeg forsøger f.eks, at undgå at have 6 forskellige slags pasta og 9 forskellige slags te i huset, når nu jeg godt ved, at vi i virkeligheden kun drikker Earl Gray og kamillete. Det har jeg tidligere været slem til.

Det kender jeg MEGET godt :(

Jeg er af samme grund begyndt at bruge nogle gode øko-krydderiblandinger fra en lille lokal producent, der ligger i nærheden af min families sommerhus. Så behøver jeg ikke at have så mange forskellige glas og poser stående, for i 9 ud af 10 tilfælde er det de blandinger der, jeg har brug for.

Da jeg ryddede op i køkkenet i februar, hældte jeg alle mine forskellige thebreve ned i en dåse og smed kasserne ud. 

Når jeg har gæster, kan de selv vælge direkte fra dåsen. Jeg ved godt, at brevene kan tage smag af hinanden, men da de fleste er fra Pukka, er de pakket helt ind. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus

Tak for linket  :gogo: Jeg har ofte skrællede gulerødder i vand i køleskabet, men jeg havde ikke tænkt på at udvide det med flere slags grøntsager. Her til aften har jeg købt rødbeder, kartofler, gulerødder og broccoli, som jeg vil ordne i løbet af i morgen. 

Jeg er gladest for retter, hvor jeg kan fryse en del ned til senere, og næstes uges madplan består også af 3 hele eller delvise retter fra fryseren. Jeg har ligeledes en (dårlig) vane med at købe datokød, så jeg kan ofte undlade at købe kød til en hel uges madplan  :lol:

Min søn er gladest for mad, han kan spise med ske (gryderetter og supper), og hvis jeg serverer fx kartofler og hakkebøf, så er jeg ikke sikker på, han spiser nok, før han ikke gider længere. De dage han ikke spiser så meget aftensmad, får han en portion havregryn inden sengetid. Jeg synes bare, det er trist at lave mad til en 1,5-årig og min selv, hvis han ikke gider spise det  :genert:

Man skal ikke kimse af datokød :banan:

Hvad med nogle (evt.vegetariske) gryderetter med bønner, linser, osv.?

Opskrifterne er ofte ret krydrede, men det kan jo modereres.

Jeg tænker her på eks. daal.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pjeps

Jeg har en proppet fryser , jeg er mega dårlig til at huske at tage op af fryser, og så køber jeg noget andet :rulle:

så fra mandag står den på frysertømning, det vil nok tage hele maj måned, hvor jeg så skal koncentrere mig om tilbehør, samt hvilke retter jeg kan lave af indholdet i fryseren ( som jeg pt intet overblik har over)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DollsLiveForever

Jeg synes det er svært at finde på til hverdag, og til at finde gejsten til at lave mad til mig selv, jeg bor alene. Jeg har lige fundet ud af at DR sender nogle programmer, de ligger på nette, med Jamie Oliver, om måltider man kan lave på 30 min. Jeg synes de er ret inspirerende, både det at man faktisk godt kan lave lækker mad hurtigt, og at han bruger masser af grønt, så tjek dem eventuelt ud. Jeg mangler også ideer til nye dette, jeg ender meget med det samme. Så glæder kig til at læse om hvad i andre spiser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Synes det lyder som en god tråd. Glæder mig til at læse om jeres ideer.

Selv vil jeg gerne prøve at lave billigere mad, uden det bliver skod kvalitet. Pengene er ret små pt, da vi lever af en indkomst. Vi er to små børn og to/tre voksne. Svigermor spiser nemlig hos os 5 ud af 7 dage til aften, og hun er så storforbruger af skodmad/halvfabrikata/sukker-fedt-tilsltningstoffer-proppet mad. Det er helt vildt. (Og hun er meget hårdt ramt af gigt). Og hun vil jo gerne bidrage til madlavningen men er ret træt af hendes "råvarer", men har ikke råd til at sige nej.

Jeg vil gerne lære at lave mere mad fra bunden og bage brød selv osv. Synes meget af det man kan købe idag er virkelig ringe kvalitet og møgdyrt. Hvad sker der for at fødevarepriserne bare går op og op?

Nå men i efteråret startede vi herhjemme på stenalderkost, da en del af vores familiemedlemmer efterhånden er ramt af en eller flere livsstilssygdomme og vi vil gerne prøve at forebygge det lidt.( Min fordøjelse er helt i skoven og begynder at kunne mærke at mine knæ ikke er super stærke mere). Det gik også rigtig godt. Vi tabte os, fik mere energi, bedre fordøjelse, pænere hud osv. Men ved juletid droppede jeg det lidt, fordi jeg vidste jeg ikke kunne holde det. Det har så været rigtig svært at komme op på hesten igen i det nye år. Synes ikke lige motivationen har været der. Stenalderkost/lchf filosofien har rigtig mange gode elementer men kan mærke at det alligevel ikke rammer helt perfekt hos os. Og så er det dyrt synes jeg, med alt det kød. Så skal prøve at finde på noget selv. Starter med at lave mere mad fra bunden af gode råvarer og knap så meget halvfabrikata. Det kan vel ikke være helt skidt?

Har læst lidt bøger om mad i forhold til gigt, diabetes, hudsygdomme og andre livsstilssygdomme og bliver mere og mere overbevist om at mere fedt, grovere korn og mere økologi er vejen frem. Synes bare ikke lige pengene er der til økologi. Så skal lige have fundet en god balance. En af løsningerne tror jeg må blive flere vegetarretter. Synes tit de er kedelige og tørre, men må prøve mig frem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DollsLiveForever

Synes det lyder som en god tråd. Glæder mig til at læse om jeres ideer.

Selv vil jeg gerne prøve at lave billigere mad, uden det bliver skod kvalitet. Pengene er ret små pt, da vi lever af en indkomst. Vi er to små børn og to/tre voksne. Svigermor spiser nemlig hos os 5 ud af 7 dage til aften, og hun er så storforbruger af skodmad/halvfabrikata/sukker-fedt-tilsltningstoffer-proppet mad. Det er helt vildt. (Og hun er meget hårdt ramt af gigt). Og hun vil jo gerne bidrage til madlavningen men er ret træt af hendes "råvarer", men har ikke råd til at sige nej.

Jeg vil gerne lære at lave mere mad fra bunden og bage brød selv osv. Synes meget af det man kan købe idag er virkelig ringe kvalitet og møgdyrt. Hvad sker der for at fødevarepriserne bare går op og op?

Nå men i efteråret startede vi herhjemme på stenalderkost, da en del af vores familiemedlemmer efterhånden er ramt af en eller flere livsstilssygdomme og vi vil gerne prøve at forebygge det lidt.( Min fordøjelse er helt i skoven og begynder at kunne mærke at mine knæ ikke er super stærke mere). Det gik også rigtig godt. Vi tabte os, fik mere energi, bedre fordøjelse, pænere hud osv. Men ved juletid droppede jeg det lidt, fordi jeg vidste jeg ikke kunne holde det. Det har så været rigtig svært at komme op på hesten igen i det nye år. Synes ikke lige motivationen har været der. Stenalderkost/lchf filosofien har rigtig mange gode elementer men kan mærke at det alligevel ikke rammer helt perfekt hos os. Og så er det dyrt synes jeg, med alt det kød. Så skal prøve at finde på noget selv. Starter med at lave mere mad fra bunden af gode råvarer og knap så meget halvfabrikata. Det kan vel ikke være helt skidt?

Har læst lidt bøger om mad i forhold til gigt, diabetes, hudsygdomme og andre livsstilssygdomme og bliver mere og mere overbevist om at mere fedt, grovere korn og mere økologi er vejen frem. Synes bare ikke lige pengene er der til økologi. Så skal lige have fundet en god balance. En af løsningerne tror jeg må blive flere vegetarretter. Synes tit de er kedelige og tørre, men må prøve mig frem.

Nu i er en hel familie, hvad så med at kigge på de et man gjorde før ei tiden, altså starte aftensmåltid et en en skål grød, og så spise den almindelige mad bagefter, det er sundt og i ville spise meget mindre af det dyre, og så kunne der måske alligevel blive råd til økologi, på trods af et trangt budget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kathain

Målet her er helt klart at få tømt ud i fryseren. Har en tendens til at handle stort ind når jeg ser et godt tilbud og så bliver den ellers fyldte fryser lidt mere fuld.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites