mgy

Smykke- og metalsløjd

68 svar i dette emne

Jeg fik ideen i torsdags og lavede den i går. En ske til at øse små portioner teblade op med. Og en nål til at sætte på tværs af en tepose, som de har på arbejde. Begge dele er af sølv. Håndtaget på nålen er af ben (okse fra suppen), så det ikke bliver varmt (sølv er en meget god varmeleder). 

sølvske.jpg

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Denne her lavede jeg for mange år siden, nok for mere end 35 år siden. Min søster ville optræde som Egtvedpigen, og kunne jeg ikke lige ...

Den er lavet af messing i stedet for bronze, og keglen i midten er totalt mislykket (tilsyneladende lavede man spidsen separat og nittede den på bagefter. Da jeg havde nået halvdelen af ciseleringsarbejdet var jeg nogenlunde overbevist om, at det havde de f... ikke gjort i bronzealderen! Bogle år senere opdagede en arkæolog små mærker på disse bælteplader, der tydeligt viste, at dekorationen var lavet på voksmodellen ved at presse stempler lavet af metaltråd ind i voksen, ikke møjsommeligt banket ind i metalpladen med en punsel bagefter. 

bælteplade.jpg

2

Del dette indlæg

Del på andre sites

En gentagelse af et tidligere udført spænde, denne gang i kraftigere gods og i sølv. Brugt som julegave. 

Oxyderet spaende.JPG

1

Del dette indlæg

Del på andre sites
On 26/12/2016 at 01:29, mgy skrev:

En gentagelse af et tidligere udført spænde, denne gang i kraftigere gods og i sølv. Brugt som julegave. 

Oxyderet spaende.JPG

Det er super flot.

Er den buede del af spændet støbt?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 3 timer siden, Entrelac skrev:

Det er super flot.

Er den buede del af spændet støbt?

Nej, den er savet ud af 3 mm sølvplade. Så er fordybningerne lavet med punsler, gravstikke og file og derpå "oxyderet". Men forlægget er støbt, så vidt jeg ved. 

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 2 timer siden, mgy skrev:

Nej, den er savet ud af 3 mm sølvplade. Så er fordybningerne lavet med punsler, gravstikke og file og derpå "oxyderet". Men forlægget er støbt, så vidt jeg ved. 

Hmmm, "forlægget"?

Mener du originalen, altså den du har kopieret?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
For 5 timer siden, Entrelac skrev:

Hmmm, "forlægget"?

Mener du originalen, altså den du har kopieret?

Originalen er et vikingetidspænde, vist fra Fyn. Det er ikke helt magen til, det er bredere/rundere. Så det er lidt mere indpiration end egentlig kopi. 

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Noget kunstværk er det ikke, men en lille, nem begynderopgave, hvis man vil lege lidt. En lille spatel, som er egnet til modellering og til udfyldning af små huller (i uregelmæssige stykker) med kit. Bladene er nemlig let krummede (kan svagt anes). Lavet af stål, der er smedet i varm stand (lys kirsebærrød), slebet til, hærdet og anløbet (skal forhindre at stålet bliver skørt) og så slebet lidt igen. Hamrene, jeg brugte, var nogle billige, regulære hamre med god tyngde (brug aldrig en for let hammer), ambolten var et stykker jernbaneskinne og "essen" var erstattet med en gasbrænder i et laboratoriestativ. Fint til meget små emner. Skal man arbejde med lidt større ting, kan man let stable en ovn op af molersten, som flammen kan blæse ind i, og hvor emnet kan ligge. Der skal være en "skorsten" (et hul) i den anden ende, så varmen og forbrændingsprodukterne kan gå ud og op.  Se lige efter, hvad der evt. er oven over skorstenen. 

spatel.jpg

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind