mgy

Smykke- og metalsløjd

68 svar i dette emne

Jeg laver lige en udstilling af nogle metalting, jeg har lavet gennem tiden.

Den første er et hængesmykke af messing, fremstillet engang i slutningen af 70'erne. Det er lige vel moderne og det burde have haft en gang zaponlak, da det var nyt, for det er svært at polere op. Fisk har den fordel, at de er meget nemme at arbejde med, uanset hvilken teknik man vælger. Ideen bør der arbejdes videre med en dag.

[ATTACH]1261682[/ATTACH]

Det næste stykke er en broche af ben (okse-suppeben, ikke elfenben), der også forestiller en fisk. Den er lidt mere naturalistisk (omend lidt stliseret) end den første, og mere udarbejdet i detaljerne. Okseben er nemt at få fat i (og behageligt - det smager godt). Man koger det ud i flere hold stærk sodaopløsning. Det er nemt at arbejde i og modtager en god politur (poleres med kridt).

[ATTACH]1261685[/ATTACH]

post-56555-13940135682363_thumb.jpg

post-56555-13940135682684_thumb.jpg

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Her har vi så en broche af messing med en kvartsitsten (fundet i en nedkørsel). Denne gang har jeg husket at lakere det. Blomsten skal forestille at være en rose.

[ATTACH]1261688[/ATTACH]

Jeg lavede et hængesmykke i en lignende teknik. Det har jeg åbenbart ikke et foto af, måske får jeg lejlighed til at fotografere det.

Det næste stykke er et ringspænde. Typen har været brugt for over 1000 år siden til at holde en kappe eller lignende samlet over skuldrene. Man stikker nålen gennem stoffet og drejer ringen, så den låser. Jeg har ikke lige en kappe, men det fungerer også glimrende med et uldtæppe/en plaid, når det er koldt. Har gået rundt på arbejde med et gult uldtæppe med teksten Frei und Hansastadt Hamburg på. Tæppet her er et andet (NVA). Det burde selvfølgelig være lavet af sølv med filigran.

[ATTACH]1261690[/ATTACH]

post-56555-13940135683722_thumb.jpg

post-56555-13940135684511_thumb.jpg

1

Del dette indlæg

Del på andre sites

Dette er en fløjte af patineret messing. Typen er en blokfløjte (blokken er lavet af et dørhængsel), men den giver kun en til to toner, da der ikke er huller i den. Der er graveret en tekst på den: Fla, Fur, Bis, Fle og + Quis es iste qui venit +.

[ATTACH]1261694[/ATTACH]

Kendere af gyserfortællinger vil genkende teksten fra Whistle and I'll come to you, my lad. Der optræder en bronzefløjte, der påkalder en vindens dæmon. Min fløjte er ret tung (hvilket skyldes fraværet af en drejebænk, den er slebet ud af en 20 mm messingstang), men lyden har netop den karakter, der er beskrevet i novellen.

post-56555-13940135685751_thumb.jpg

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Så tager vi et par figurer i støbte bronze, jeg lavede på et kursus (Århus Kunstakademi, sommerkursus) for nogle år siden.

Den første er en ugle af en slags. Hvis foden havde været helstøbt, kunne man hav fræset/skåret et signet i den. Formodentlig skal der fræses 1½ mm af, før det kan lade sig gøre.

[ATTACH]1261696[/ATTACH]

Det næste stykker er noget så banalt som en skarabæ. Jeg har lavet en del i keramik, så figuren sidder i fingrene og den gør sig altid godt. Jeg har et eller andet med skildpadder, mariehøner og torbister (læg sig, Sigmund!). Den er delvist poleret op efter støbningen.

[ATTACH]1261698[/ATTACH]

Den sidste figur er en anden af klassikerne fra keramik- og grafikkurserne: Coelacanthen Latimeria, blandt lægfolk kendt som Den Blå Fisk, alias det levende fossil. En sjælden og truet fisk, hvis familie går meget langt tilbage. Den kan rotere sine forfinner. De er forholdvis nært beslægtede med de landlevende hvirveldyr. Den blå farve er opnået med ammoniakdampe (og dampe af andre substanser).

[ATTACH]1261705[/ATTACH]

post-56555-13940135686319_thumb.jpg

post-56555-13940135686906_thumb.jpg

post-56555-13940135688147_thumb.jpg

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Dette er en drengedrøm (jeg drømmer stadig om at lave en i fuld størrelse). En skibskanon fra orlogsskibet Enighed o. 1675. Denne her er så støbt i bly i gipsform (formen kan adskilles og bør eksistere endnu somewhere). Den er boret ud, men ikke helt til fænghullet. Så langt et bor havde jeg ikke, så den kan ikke skyde. Det ville også være at stresse blyet vel meget. Raperten er af egetræ, behandlet med stålbørste for at få strukturen frem. Beslagene er af messing og nysølv.

[ATTACH]1261706[/ATTACH]

Originalen bør stå i Tøjshusmuseets Kanonhal, men jeg har ikke set efter for nylig.

post-56555-13940135688411_thumb.jpg

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

En lille note: Mange af tingene har været vist før herinde, men aldrig samlet. Der er også til dels tale om nye fotos (halogener fra byggemarkedet er faktisk ikke så ringe, når man har bearbejdet beskyttelsesgitteret lidt med en bidetang. Brug to af uens styrke, ellers får man let flade billeder).

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Du er en dygtig håndværker!

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
Du er en dygtig håndværker!

Tak. Der kommer lidt mere.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg viser lige et par fade.

Det første passer til en ikke for stor tepotte. Det er ikke helt vellykket mht. at få det plant. Dekorationen er vist persisk. Det trænger til at poleres op maskinelt, håndkraft er ikke nok til at fjerne teskjolderne.

[ATTACH]1261708[/ATTACH]

Det næste fad passer til en velvoksen champagneflaske. Formen er kirkelig (en disk til oblater?), dekorationen er mere moderne.

[ATTACH]1261709[/ATTACH]

Til sidst (i denne ombæring) viser jeg en skål (velegnet til konfekt, Bridgeblanding f.eks.). Dekorationen i midten er sassanidisk (et persisk dynasti, der er meget inspirerende som leverandør af fantasidyr). Formen på skålen har været brugt fra vikingetiden til op i barokken. Den er ikke helt ligetil at drive op. Jeg brugte et par nitter fundet på et skibsværft monteret i den træklods og forskellige hamre. Det er en af de gange, hvor hånden tager over fra hjernen og man bliver ét med sin hammer.

[ATTACH]1261710[/ATTACH]

post-56555-13940135689106_thumb.jpg

post-56555-13940135689379_thumb.jpg

post-56555-13940135689629_thumb.jpg

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Så kommer et par bæltespænder (et meget brugt og meget overset smykke for mænd, også i dag).

Det første er inspireret af et vikingetidssopænde (originalen var vist af ben). Læderet går ind i en kasse og er nittet fast. Egentlig skal "tampen" hænge ned foran, men det bruges sjældent af mænd i dag.

[ATTACH]1261711[/ATTACH]

Det andet spænde er et, jeg lavede på broncestøberkurset. Det er lavet meget hurtigt, uden nogen tegning. Måske skulle udskæringen til pinden have været lidt dybere.

[ATTACH]1261712[/ATTACH]

Det sidste er et skildpaddespænde, der er drevet op i messingplade. Det er ikke svært, men tager en del tid, især den efterfølgende ciselering. Spændet har en typebetegnelse, som jeg ikke kan huske, men typen er meget brugt til uniformsbælter, fra øst til vest.

[ATTACH]1261713[/ATTACH]

post-56555-13940135689885_thumb.jpg

post-56555-13940135690144_thumb.jpg

post-56555-13940135690399_thumb.jpg

2

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind