Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Cerenia

Vegetardeller

Recommended Posts

Cerenia

Nu har jeg forsøgt mig hele 2 gange, at forsøge at lave nogle gode vegetardeller, men mislykkedes hver gang. Enten vil dejen ikke hænge sammen ellers smager det bare ikke af ret meget..

Har du en idiotsikker opskrift på nogle gode vegetardeller? :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FrkLindgreen

Hvilken type vil du lave? Jeg bruger sjældent opskrift, men har lavet mange forskellige :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Piske-riset

Må det godt være med kål? For jeg prøvede at lave nogle vegetardeller med kål i weekenden, og det fungerede overraskende godt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cerenia

Det må være med det hele :D Lige nu er jeg åben for alt, så længe det kan hænge sammen (altså dejen) og det smager godt :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Altså, de smager ikke af frikadeller, og de nederste ligner heller ikke, men de smager godt.

Spinatfrikadeller (let omskrevet fra "Grønt på Gaflen" af Steen Larsen)

4 pers

150 g havregryn

½ l mælk

400 g spinat (frisk eller hakket spinat fra frost, der er optøet)

1 løg

1 æg

2 spsk mel

salt og friskkværnet peber

friskreven muskatnød

olie (helst smagsneutral, fx raps-) til stegning

1. Udblød havregrynene i mælken i ca. 10 minutter.

2. Hvis der bruges frisk spinat: Nip spinaten og skyl den. Damp den i det vand, der hænger ved, til den falder sammen. Hak den groft.

3. Pil løget og riv det eller hak det fint

4. Rør farsen af havregryn, spinat, løg, krydderier, æg og mel. Lad den evt. hvile i et kvarter

5. Form til frikadeller og steg dem lysebrune - ca. 4 minutter på hver side.

Farsen kan tilsættes flere ingredienser, fx feta, hvidløg, soltørrede tomater eller lidt majs.

Majskager (fra "Familiemad" af Helle Brønnum Carlsen)

100 g hvedemel

1 tsk bagepulver

½ tsk salt

1 tsk paprika

1/4 tsk peber

1 spsk sukker

2 æg

3/4 dl mælk

300 g majskerner

½ rød peberfrugt i små tern

3 forårsløg i smalle stykker

1 spsk hakket koriander (hvis man kan lide det - ellers kan det sagtens udelades)

1 spsk hakket persille

olie til stegning

Bland mel, bagepulver, paprika, salt, peber og sukker i en skål. Rør æg og mælk i. Kom majs, peberfrugt, forårsløg og krydderurter i en anden skål, kom så meget dej i at det netop hænger sammen. Resten af dejen skal ikke bruges.

Varm olie i en pande og steg tykke pandekager ca. 3-4 min på hver side

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
billiebean

Intet over disse fra Lune Månebarn:

Labre linse lunser | Månebarnet

Ingredienser (til ca. 10-12 store deller)

2 dl røde splitlinser*

1 dl græskarkerner

1 dl. havregryn

1 dl hvedemel

1 dl vand

1/4 dl olie

2 finthakkede løg

1 -2 tsk. salt

3 tsk. karry

3 tsk. paprika

1 knivspids røget paprika

1 tsk. garam masala

2 spsk. citronsaft

1-2 fed presset hvidløg

1 tsk. løgpulver

1 lille spsk. sojasauce

Godt med peber!

* Kan også med fordel laves med grønne linser (gerne små Le Puy linser), husk blot at kogetiden da er lidt længere.

Fremgangsmåde

Kog linserne ved svag varme i 3 dl vand med 1 tsk salt i 7-8 min. Der må gerne være lidt bid i dem. Hæld evt. overskydende vand fra og kom dem i en skål. Blend (eller hak) græskarkernerne og tilsæt disse. Tilsæt alle de øvrige ingredienser, og lad linsefarsen hvile 5-10 min inden de formes til små lækre dunse-lunser på en varm pande. De skal kun vendes én gang og er nemme at stege.

Gode med fx. en kartoffelsalat til, i pitabrød, i ruller eller som pålæg dagen efter! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Suzy

og til os dovne:

Hälsans Köks Bullar (fås hos Irma)

bullar-veg_-300-g-halsans-kok.jpg

nam-nam:danse:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FrkLindgreen

Jeg plejer bare at rive nogle grøntsager, eller skære i små stykker, lidt æg, lidt krydderier, evt hakkede nødder, en lidt smule mel, trække ½ times tid og så steges. Champignon og ærter er også gode i, de fungerer godt blendede, min kæreste mener champignondeller smager som frikadeller, der blender jeg bare champignon med krydderier og æg, hakker et løg og smider i og steger på panden.

Månebarnet, som en anden linker til har flere gode, bl.a. dem med rødbede og linser er gode :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cerenia

Nu spørger jeg dumt.. Røde splitlinser? Jeg kender godt røde linser, men splitlinser har jeg aldrig hørt om?

Tak for opskrifterne, nu har jeg noget at gå ud fra :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites