dasia

Timeløn for rengøringshjæp/hushjælp

Recommended Posts

dasia

Vi skal have ansat en rengøringshjælp/hushjælp og får snart en kvinde i 30erne til samtale. :) Jeg er superglad for det kunne bare være så fedt med noget hjælp.Det er ikke noget jeg er så god til, så tror en anden ville kunne gøre det meget bedre og meget hurtigee end mig.

Problemet er lønnen. Vi vil ikke give så meget som vi egentlig gerne ville. Man kan jo trække rengøringshjælp/hushjælp fra i skat og så ville vi give 120 kr, tænker at det er en normal løn til ufaglært arbejde. Vedkommende der kommer til samtale har bare ikke lyst til at det skal betales skat af det, så må det blive sort.

Vedkommende skal kunne komme 2-3 timer ugentligt , nok mest 2 timer om ugen.

Men er 75 kr i timen sort alt for lidt ? Er næsten helt flov over at tilbyde det. :blush:

Jeg er uddannet massør og har sagt vi kunne også bytte nogle gange så hun får massage for rengøring, altså bare engnag i mellem men den var hun vist heller ikke så glad for.

Hvad synes i er rimelig løn til en sort rengøringshjælper ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
VV21965

Bare i begge kender konsekvenserne for hvad der sker hvis i bliver afsløret. Det er lige ulovligt at hyre sort arbejde, som det er at udføre sort arbejde. Bliver i afsløret giver det foruden en bøde også pletter i straffeattesten, og det kan være svært at søge nyt job med sådan en straffeattest .

Men ellers ville jeg mene at 75 kroner er en rimelig løn, selvom 100 kroner er nemmere at regne ud .

Jeg ville hyre en rengøringshjælp der var villig til at betale skat af indtægten, men jeg ved om det er til få ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bralle

Jeg tror ikke det handler om, hvad du vil tilbyde hende, men mere om, hvad hun vil have. Efterspørgslen på sort rengøring er relativt stor så du får ikke nogen - ud over illegale indvandrere - til at gøre rent for 75 sorte kr i timen.

100 kr eller måske lidt mere "plejer" vist at være taksten. Hvis du hyrer et firma skal du nok af med 350-400 kr i timen - men kan så få skattefradrag. Men der skal ikke mange hvide timer til før det bedre kan betale sig at få en au pair..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Norge-i-eksil

Ville ikke hatt noen sort rengjøringshjelp, både ut fra mine etiske vurderinger og ut fra helt praktiske: Med en sort hjelp står man man fullstendig rettsløs, hva gjelder alt fra dårlig arbeid via skade til tyveri, og man begår selv en krimniell handling som kan straffes. Som VV21965 også påpeker, det er like straffbart å bestille sort arbeid som å utføre det.

Ellers er det ikke bare spørsmål om hva du vil betale, men hva den andre vil ha. Med mindre du har et assortert utvalg mulige kandidater betyr dette siste nøyaktig like mye. Da vil jeg nok helt klart tro du trekker korteste strå med et tilbud på 75 kr/time.

Au-pair kan ikke brukes til slikt. En au-pairs arbeidsoppgaver skal i det alt vesentlige være tilknyttet BARNS direkte behov, og brudd på dette er like straffbart som sort arbeid. Poenget her - i motsetning til sort arbeid - er at au-pairen er langt bedre vernet av loven enn deg selv ved misbruk av au-pair-ordningen. Vet det i slike tilfeller har vært avsagt dom for at au-pairen skal ha lønn presis som annen hushjelp (fastsatt etter au-pairens vurdering, så lenge det ikke overskred "rimelig") og i tillegg dekket reiser/til hjemlandet sitt jevnlig. Da er plutselig dette blitt en rimelig dyr løsning. Får man for siste halvår rettslig ordre om 8000 kr uken (200 kr pr time, 40 timer) + overtid med 100 % tillegg + feriepenger + sosiale omkostninger +noen flyreiser kan dette knekke en ganske sterk økonomi temmelig effektivt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hester1972

Vi har typisk betalt 100 kr. i timen for rengøring, men det har i alle tilfælde været til unge mennesker under uddannelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
minuskilo

Under min uddannelse fik jeg 100 kr i timen hos en dame jeg gjorde rent for. Det er vist meget normalt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg tror ikke det handler om, hvad du vil tilbyde hende, men mere om, hvad hun vil have. Efterspørgslen på sort rengøring er relativt stor så du får ikke nogen - ud over illegale indvandrere - til at gøre rent for 75 sorte kr i timen.

100 kr eller måske lidt mere "plejer" vist at være taksten. Hvis du hyrer et firma skal du nok af med 350-400 kr i timen - men kan så få skattefradrag. Men der skal ikke mange hvide timer til før det bedre kan betale sig at få en au pair..

En aupair må ikke bruges til rengøring andet end efter de børn, man har i husstanden. Så skal man følge reglerne, så får man ikke specielt meget rengøring ud af hyre en aupair.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

75 kr i timen svarer ca. til 150 kr i timen for mange, der betaler skat.

Jeg må indrømme, at jeg ville nægte at betale mindsteløn og mere til folk, der bare ikke har lyst til at betale skat.

Jeg ville undersøge muligheden for at få noget legalt hjælp i hjemmet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dasia
75 kr i timen svarer ca. til 150 kr i timen for mange, der betaler skat.

Jeg må indrømme, at jeg ville nægte at betale mindsteløn og mere til folk, der bare ikke har lyst til at betale skat.

Jeg ville undersøge muligheden for at få noget legalt hjælp i hjemmet.

Så vil man godt nok også betale meget i skat hvis man kun får 75 kr udbetalt til en timeløn til 150 kr.:8: vi har sagt at det svarer mere til 120 kr i timen , hvilket man godt kan forvente for ufaglært arbejde.

Min mand og jeg har snakket emnet igennem og sort vs ikke sort arbejde. Vi er blevet enige om at vi ikke tør løbe den risiko der er forbundet ved at hyre en sort hushjælper. Så igår skrev jeg til vedkommende at det havde vi ikke lyst til og at vi istedet kunne tilbyde 120 kr i timen som bliver indberettet. Har så ikke hørt fra hende, så ringer hende snart op.

Jeg fik en ny henvendelse på annoncen, en kvinde som lige er blevet fyret og nok er på dagpenge. Hun ville også KUN have det sort.

Der har også været andre henvendelser og de har alle været mest interesseret i sort arbejde. En af dem var endda på førtidspension , så går ud fra at det vil hun slet ikke. Har nu valgt hende fra af andre årsager.

Jeg må oprette en ny annonce hvor jeg så gør klar fra starten af at det IKKE er sort. Jeg tænkte at en studerende gerne ville have et par timer om ugen, men har faktisk slet ikke hørt fra nogle studerende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind