SIA.T

Enlige mødre og økonomi?

Recommended Posts

SIA.T

Hej mødre

Håber min tråd må ligge her :-/

Jeg venter min lille trold til Juni, og er idag ramt af en smule panik. Jeg sidder og tænker over økonomien og bliver pludselig i tvivl om, hvordan det skal hænge sammen. Jeg ønsker dét her barn rigtig meget. Og derfor ønsker jeg lidt svar/erfaringer/råd fra andre i mere eller mindre samme båd.

Håber I vil svare sagligt, da jeg er bekymret og trykket nok i forvejen, så har ikke rigtig brug for moraloprædiken og lign.

Jeg har fast arbejde og forventer at jeg (når jeg går på barsel) får ca. 13500 kr udbetalt. Det er eksl. boligsikring, børnepenge osv. Ren og skær "løn".

Mine udgifter ser således ud:

Husleje (inkl. varme, vand og el) 6000 kr (kan muligvis få ca. 700 kr i boligsikring inden baby kommer og ca. 1100 kr, når baby kommer)

Transportudgifter 2040 kr (før kørselsfradrag - som betyder, at egenbetaling vil være ca. 500 kr)

Betaling på gæld 2000 kr (Kan ansøge om henstand eller nedsættelse)

TV 300 kr (har pt. ik et tv, så i starten er det ikke sikkert at jeg skal betale dette beløB)

TLF 300 kr (afdrag på en telefon + 100 kr til min store drengs tlfregning)

Børnebidrag 1193 kr

Beløbene sammenlagt uden tilskud:

6000 kr

2040 kr

2000 kr

300 kr

300 kr

1193 kr

Samlet 11833 kr

Rest fra de 13500 kr (13500 kr - 11833 kr) = 1667 kr pr. måned (= jeg er nervøs)

Beløbende sammenlagt med tilskud og henstand (inden baby kommer)

5300 kr (Bolig inkl. boligsikring før baby ankomst)

500 kr (Egenbetaling af transport)

Henstand på 2000 kr (som jeg kun måske kan få)

300 kr

300 kr

1193 kr

Samlet 7593 kr (13500 kr - 7593 kr) = 5907 kr pr. måned (Det giver mere mening for mig)

Beløbende sammenlagt med tilskud og henstand (når baby er kommet)

4900 kr (Bolig inkl. boligsikring før baby ankomst)

Ingen transport fra hjem til job

Henstand på 2000 kr (som jeg kun måske kan få)

300 kr

300 kr

1193 kr

+ Børnepenge (som jeg ikke ønsker at inddrage i mine månedlige udgifter)

Samlet 6693 kr (13500 kr - 6693 kr) = 6807 kr pr. måned.

Jeg vil være rigtig glad for at høre fra jer derude - og igen, meget gerne sagligt. Hvordan er jeres økonomi? Og har I evt. nogle råd til mig ifbm. min..

Jeg vil sige tak på forhånd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SIA.T
Okay... Here goes.

Mit umiddelbare råd er at lave et budget. Et rigtigt et. Ikke et, hvor du udelader noget, fordi det lige passer dig bedst at dele det op anderledes. Et, hvor du - måned for måned - skriver dine indtægter ned og dine udgifter. Med i udgifter skal du så have mad, tøj, gaver, medicin, tandlæge m.m. som det fordeler sig. Så får du en ide om, hvordan økonomien hænger sammen for dig. Og om der er måneder, du har større problemer end andre. Og om der er noget, du er nødt til at skære væk.

Og altså... Umiddelbart ser det ud som om, du regner befordringsfradrag med to gange? Du får udbetalt x kr. (her er der jo taget højde for det) og så trækker du det fra dine omkostninger til befordringen.

Tag dine reelle indtægter - og dine reelle omkostninger.

Tak igen ;-)

Men jeg har ikke regnet det med 2 gange. De 13500 kr er med et fradrag på 6000 kr årligt (inkl. mit nuværende kørselsfradrag, som er 5300 kr pr. år) Så det er ikke medregnet.

Jeg har i flere år haft STOR succes med at dele mine indtægter op i faste udgifter, samt en opsparing. Og et beløb til nødsituationer. Medicin, tandlæge osv. Det har virket. Jeg skærer gerne ALT væk, jeg overhovedet kan. Det er helt sikkert.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SIA.T

Det er jo egentlig dét jeg lige har gjort i dette indlæg.. Da jeg aldrig ved præcis hvad jeg får udbetalt, kan jeg ikke sætte et fast beløb. Jeg er grund- og provisionslønnet. Og vil ca. få de 13500 kr. Så alt vil skulle betales ud fra det beløb. Og vil som nævnt, ikke medregne børnetilskud, i de månedlige indtægter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SIA.T

Ønsket med dette indlæg, var nu også at høre fra andre iht. deres økonomi, som enlig. :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Jeg har været enlig forsørger, og havde et rådighedsbeløb på 2500 efter alle udgifter var betalt. Det var umuligt, og mit overtræk steg med rundt regnet 1000 kr. gennemsnitligt om måneden. Derudover fik jeg hjælp af min bror til alle større udgifter så som flyverdragter m.v. Mit bud er, at du som enlig forsørger - for at have penge til de udgifter der er forbundet med et barn, og for at du ikke skal ligge og tude om natten - at du som minimum skal have 4000 kr. til rådighed om måneden, når alle faste udgifter er betalt, afdrag på lån, institutionsbetalinger, samt henlæggelser til opsparing. Du må IKKE glemme opsparingen. Det er meget vigtigt at have lidt på kistebunden, når man er enlig forsørger, for der kommer ALTID uforudsete udgifter. Men mit bud er minimum 4000 kr. i rådighedsbeløb.

Så vidt jeg ved fra banker, og som jeg selv har oplevet, så siger de også, at hvis de på nogen måde skal kunne give dig lån eller henstand eller noget som helst, så skal du have et sted ml. 4-6000 kr. til rådighed om måneden. Og jeg har prøvet IKKE at have det...man kan ikke engang skifte bank og det er meget ubehageligt at være stavnsbundet på den måde.

Det bekymrer mig lidt at du er provisionslønnet. Du skal regne med utroligt mange sygedage, når dit barn skal i institution, og der kan du miste en væsentlig indtægt. Flere af os har prøvet at have måneder, hvor man nærmest kun kom på arbejde 2 dage om ugen eller mindre. Hvordan er du stillet i forbindelse med barns sygdom? Får du stadig fuld løn?? Du kan godt regne med, at der er noget, der ligner over 200 infektionstyper, hvoraf de snupper halvdelen i løbet af alderen 1-3 år. Hver infektion varer gennemsnitligt en uges tid! Derudover bliver man selv smittet! Big time! Så du vil også selv få et øget sygdomsmønster.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Medregner du børnetilskud, samt ordinært og ekstraordinært tilskud som enlig forsørger, der kommer 1 gang i kvartalet samt børnepenge fra far? De kan være de penge, der gør, at du kan leve...men du skal ikke regne med, at det bliver de penge, der bliver sat på barnets børneopsparing. Det kan jeg ikke se, at der er luft til i din økonomi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SIA.T
Jeg har været enlig forsørger, og havde et rådighedsbeløb på 2500 efter alle udgifter var betalt. Det var umuligt, og mit overtræk steg med rundt regnet 1000 kr. gennemsnitligt om måneden. Derudover fik jeg hjælp af min bror til alle større udgifter så som flyverdragter m.v. Mit bud er, at du som enlig forsørger - for at have penge til de udgifter der er forbundet med et barn, og for at du ikke skal ligge og tude om natten - at du som minimum skal have 4000 kr. til rådighed om måneden, når alle faste udgifter er betalt, afdrag på lån, institutionsbetalinger, samt henlæggelser til opsparing. Du må IKKE glemme opsparingen. Det er meget vigtigt at have lidt på kistebunden, når man er enlig forsørger, for der kommer ALTID uforudsete udgifter. Men mit bud er minimum 4000 kr. i rådighedsbeløb.

Så vidt jeg ved fra banker, og som jeg selv har oplevet, så siger de også, at hvis de på nogen måde skal kunne give dig lån eller henstand eller noget som helst, så skal du have et sted ml. 4-6000 kr. til rådighed om måneden. Og jeg har prøvet IKKE at have det...man kan ikke engang skifte bank og det er meget ubehageligt at være stavnsbundet på den måde.

Det bekymrer mig lidt at du er provisionslønnet. Du skal regne med utroligt mange sygedage, når dit barn skal i institution, og der kan du miste en væsentlig indtægt. Flere af os har prøvet at have måneder, hvor man nærmest kun kom på arbejde 2 dage om ugen eller mindre. Hvordan er du stillet i forbindelse med barns sygdom? Får du stadig fuld løn?? Du kan godt regne med, at der er noget, der ligner over 200 infektionstyper, hvoraf de snupper halvdelen i løbet af alderen 1-3 år. Hver infektion varer gennemsnitligt en uges tid! Derudover bliver man selv smittet! Big time! Så du vil også selv få et øget sygdomsmønster.

Tusind tak for dit svar - og at du vil dele dine erfaringer.

Jeg kan fortælle, at det er SKAT jeg betaler gæld til. Det drejer sig om restskat + nogle tilskud jeg har fået for meget af. Og jeg har tidl. fået henstand på min SU gæld (som nu er afviklet) og der havde jeg mere til mig selv. Så det kunne godt lade sig gøre. Det er omkring 1 år siden. Og banken er ikke en mulighed.

Jeg synes nu også at 4000 kr er et OK beløb - eksl. tilskud osv. Jeg selv er som nævnt, god til at leve for næsten ingenting. Ifbm. mit arbejde, får jeg fuld løn (19200 kr som er min grundløn) + et gennemsnit af de seneste 6 måneder OP til barslen. Det svarer til ca. 21000 kr før skat. Og omkring de her 13500 kr udbetalt, før mit fradrag jeg får når jeg skal rejse frem og tilbage fra Slagelse. Hvis jeg bliver sygemeldt, eller den lille gør, så får jeg stadig min grundløn + tillæg.

Måske er jeg blåøjet, men hvis SKAT kan se, udfra budgetskema osv, at det ikke rigtig kan køre rundt for mig, med mindre jeg får henstand eller nedsættelse. Man kan jo altid håbe. Men jeg er jo samtidig nødt til at være realist.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SIA.T
Har du ikke andre udgifter på din store dreng end tlf?

Jeg synes, jeg har læst herinde, at skat kan være meget hårde at forhandle med.

Nej, han bor hos sin far. Så derfor er der ikke yderligere udgifter til ham.

SKAT har hjulpet mig før, så er ved godt mod. De må vel, som andre, kunne se at man ikke kan leve for 16xx kr pr. mdr. Jeg vil ihvertfald søge om henstand for en periode. Og så håbe på at de kan hjælpe mig. Eller måske også bare få beløbet nedsat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SIA.T
Medregner du børnetilskud, samt ordinært og ekstraordinært tilskud som enlig forsørger, der kommer 1 gang i kvartalet samt børnepenge fra far? De kan være de penge, der gør, at du kan leve...men du skal ikke regne med, at det bliver de penge, der bliver sat på barnets børneopsparing. Det kan jeg ikke se, at der er luft til i din økonomi.

Jeg medregner ikke div. tilskud og lign. i mit budget. Det tror jeg er for farligt. Hvis man begynder at regne med dem. Synes de skal være ekstra og til barnets ve og vel. Måske er jeg naiv, men håber at jeg kan lade det blive sådan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SIA.T
Husk at regne licens og forsikringer med i beløbene.

Jeg har da jeg var enlig mor til to, da jeg sad hårdest i det, levet for 2500 kr, når alle faste udgifter var betalt. Det var ikke sjovt, det var hårdt - men det kunne lade sig gøre. Jeg har også levet for knap 6000 kr når alle faste udgifter var betalt - det var noget sjovere - og gav lidt mere råderum.

At købe på tilbud, sætte næring efter tæring og lave madplaner - det er de ting der ligesom giver mening når man sidder i en begrænset økonomi. Knap 7000 kr i rådighedsbeløb synes jeg i øvrigt lyder af meget, og absolut ikke noget hvor man er nød til at "spare og spinke" :)

Du har ret - det vil bestemt være muligt at leve, og leve godt, for omkring 6-7000 kr pr. mdr. Det er næsten ønskescenarie. Og dét kan blive aktuelt, hvis jeg får henstand på skattegælden og de fradrag jeg har beregnet. Og indtil baby kommer, skal der bare spinkes og spares. Men er "glad" for, at det har kunne lade sig gøre. Jeg frygter det værste og vil ikke være én af de der forældre, der aldrig kan give sit barn noget, ud over mad og tøj på kroppen hver dag. Derfor skræmmer dét her mig en del.

Tak fordi du ville dele dine erfaringer.

:-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind