Anigav

Baldrian mod søvnbesvær

Recommended Posts

Chilly25

Melatonin - det virker bare - håndkøb i resten af eu - skal haves på recept i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aima

Jeg bruger Baldrian med succes. Jeg lider af søvnløshed grundet tankemylder og spekulationer og indtil for halvanden uge siden havde jeg brugt beroligende medicin inden sengetid over en periode på 4-5 uger. Jeg har ikke taget den receptpligtige medicin i over en uge nu. Jeg har stadig tankemylder og spekulationer, men jeg "slukker" lissom hurtigere når jeg har lagt mig sengen. Det fungerer udmærket for mig, og jeg får for det meste en god uafbrudt søvn.

Og så ved jeg godt, at det frarådes at man ser TV inden man skal sove, men det bruger jeg altså også. Jeg har købt nogle serier på DVD og når jeg lægger mig bruger jeg en del energi på at "tvinge" mig selv til, at holde koncentrationen om det jeg ser. Før eller siden skal jeg ikke længere fokuserer så meget på min opmærksomhed fordi jeg er blevet grebet af handlingen, og så ender det med at jeg døser hen til det. Mit TV er så sat til selv at slukke.

Og ellers synes jeg også en gåtur kan virke afslappende når man kommer hjem igen. For mig går der lige en halv times tid inden kroppen falder til ro, men så slapper jeg også bedre af end ellers.

Når min mor ligger søvnløs pga. tanker plejer hun at nå et punkt hvor hun simpelthen står op igen. Hun sætter sig i køkkenet og laver en kop kamillete. mens hun drikker den tænker hun alt hvad hun kan på de ting der holder hende vågen. Hun prøver lissom at tænke tankerne til ende een efter en. Selvom de allesammen er tilbagevendene, så giver det hende, sammen med teen, alligevel en vis ro i hjernen, og hun kan efterfølgende gå ind og falde i søvn.

Og så er der vist noget med, at der skulle være noget i mælk der virker beroligende. Da jeg var barn lavede min morfar altid varm mælk til mig når jeg ikke kunne sove. Jeg har dog ikke benyttet mig af det endnu som voksen.

Sidste tip jeg har brugt med succes er et varmt fodbad. Helt varmt vand i en balje og så fødderne i. Så sidder jeg der med et tykt håndklæde omkring mig og kukkelurer, mens jeg føler hvordan varmen fra vandet breder sig op i hele kroppen, det virker også ret afslappende, synes jeg.

Det var vist lige hvad jeg kunne komme i tanke om, jeg er efterhånden ved at være et orakel i forskellige tips og tricks.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anigav
Hvordan går det?

Og det er så først nu jeg ser dit spørgsmål :genert:

Prøvede Baldrian og det virkede slet ikke, så købte Melatonin og de virkede nogenlunde, jeg faldt hurtig i søvn, men sov utrolig let. Jeg tager dem 2-3 gange om måneden, ellers er det ikke nødvendigt, har en recept liggende på sovepiller fra lægen, som vist er ret stærke, som jeg skal hente hvis jeg får problemer igen, da lægen sagde jeg helst ikke måtte tage Melatonin for ofte.

Prøvede med musik og de andre råd der er kommet, sammen med Baldrian, men det virkede ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ea_m

Nu ved jeg godt at Baldrian ikke virkede for dig TS, men tænker at det ikke kan skade at dele erfaringer alligevel.

Jeg led af maridt altså den slags hvor man vågner og alle følelser er helt oppe i det røde felt.

Jeg blev simpelthen nødt til at stå op og gå lidt rundt i huset, lave mig en kop et eller andet inden jeg kunne forsøge at ligge mig ned og sove igen. Det gjorder jeg så flere gange, flere nætter i træk.

Til sidst var jeg helt skæv i hovedet over ikke at have sovet ordenligt i en uge eller noget i den stil.

Min læge anbefalede mig at ejg prøvede Baldrian.

De hjalp faktisk, havde stadig maridt, men det var som om at de lagde en dæmper på mine følelser, så i stedet for at jeg var helt oppe i det røde flet hvor jeg vågnede og ikke kunne sove igen. Var det ligesom om at jeg kun nåede op i det "orange" felt. Lidt ligesom at jeg trådte et skridt tilbage fra det der gjorde mig så ophidset (i min drøm) sådan at jeg rent faktisk kunne sove videre.

Så for mig hjalp de. Ikke lige sådan som jeg havde troede og ikke noget mirakel middel, men de hjalp nok til at jeg kunne sove og begynde at hænge nogenlunde sammen igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Auramin

Jeg brugte baldrian i januar måned fordi jeg også selv har svært ved at falde i søvn pga. tankemylder, jeg er utrolig dårlig til at slappe af. Jeg sov lidt bedre af baldrian, men vågnede hver gang med tungt hoved og hovedpine.. så jeg droppede dem igen da jeg ikke synes de var en hovedpine dagen efter værd. Det føltes lidt som at have tømmermænd :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gammelvin-nyflaske

Okay, det her ved jeg så ikke, om jeg får høvl for herinde, men jeg prøvede engang - og det var IKKE planlagt - at have drukket et glas rødvin om aftenen, tage to Ipren og det antal baldrianrod, man nu må. Tror det var tre af dem, jeg spiser (synes at Baldrian med humle fra Brugsen er de mest effektive) - og jeg må sige, at det slog mig rimelig meget ud. Jeg gav lige Ipren og baldrian 20 minutter til at virke før jeg lagde mig. Blev helt tung og kunne slet ikke snakke rigtigt ... Og så sov jeg.

Så, ja opfordrer ikke til at du prøver det. Jeg siger bare, at det virkede for mig, uden at jeg havde nogen problemer næste dag.

Min svoger er glad for te med baldrianrod. Det synes han er det mest effektive at drikke inden han går i seng. Men der risikerer man jo så at skulle op at tisse senere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Thomas933

Laver lige et bump på den her gamle tråd.

Hvilken dose anbefaler I på baldrian?

Denne side siger helt op til 900mg, men når jeg køber et glas som det her, så virker det til at være 200mg?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, Thomas933 skrev:

Laver lige et bump på den her gamle tråd.

Hvilken dose anbefaler I på baldrian?

Denne side siger helt op til 900mg, men når jeg køber et glas som det her, så virker det til at være 200mg?

I dit link står der også: "400 – 900 mg baldrian ved sengetid (30 til 2 timer før du skal sove), men andre steder anbefales i stedet for 300 – 600 mg. Prøv dig frem med en lavere dose først og tag så mere, hvis du ikke får god effekt."

Jeg tror det kan være forskel på effekten af forskellige produkter, alt efter hvordan de er fremstillet.

Og der kan være forskel på hvordan vi reagerer på midlet. Nogen har måske rigeligt i en lav dosis, og andre skal måske have en høj dosis for overhovedet at få en effekt.

Min anbefaling må være, at man starter med den dosis, der fremgår af det produkt man har købt.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Christelk

Hallo

Jeg har selv gode erfaringer med Vitamin B1 . Man kommer dog til at drømme en hel del .

Men det skal jo også være godt. Hilsen Christelk !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind