Fru. Dnulege

Lægesekretær kom hid - vedr. fagprøve

Recommended Posts

Fru. Dnulege

Jeg er lægesekretærelev på 2. år og skal snarest have fundet ud af, hvad emnet på min fagprøve skal være... Men jeg er FULDSTÆNDIG på bar bund!!

I håbet om at blive inspireret, vil jeg derfor høre, hvad du skrev fagprøve om? og hvordan du kom på netop den idé?

Jeg håber, at i vil dele jeres emner med mig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cosi

Nu var jeg godt nok ikke lægesekretærelev, men bare almindelig kontorelev med speciale i administration.

Jeg analyserede kundernes tilfredshed ved det firma, jeg var ansat ved. Så jeg udarbejdede et spørgeskema, hvor kunderne skulle svare på serviceniveauet/tilfredsheden fra telefonsamtalen til de fik den færdige tilstandsrapport.

Til fagprøven fremlagde jeg om ISO 9001 Certificering :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SweetestThing

Hejsa :)

Jeg skrev fagprøve om lægesekretæren i en interkulturel verden. "Mit" sygehus havde netop startet en ordning om kulturelle mediatorer, som blev uddannet i at forstå andre kulturer og derved bedre forstå patienter med anden baggrund end dansk.

Vi sendte så spørgeskema rundt til nogle forskellige afdelinger, hvor jeg spurgte om deres oplevelser med forskellige kulturer. Det kunne fx være opfattelse af fast mødetid, brug af tolk osv, indlæggelser, sygdomsopfattelse osv. Det var SUPER spændende :)

Andre fra mit hold skrev bl.a. om fysisk arbejdsmiljø og LEAN, og så var der også en, der undersøgte, om lægesekretæren er god til at tænke på miljøet sin dagligdag (slukke lamper, printer, undgå papirspild osv)

Skriv endelig, hvis du vil vide mere - så skal jeg forsøge at svare :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Esbees

Jeg skrev sammen med en anden om arbejdsgangene på en specifik afdeling, hvor vi begge havde været under uddannelsen.

Det handlede primært om patienternes indlæggelse, ophold og udskrivelse, som vi ikke synes var speciel tidstro. Vi endte med at udarbejde noget materiale som afdelingen(sekretæren og plejepersonalet) kan bruge i hverdagen, og eftersom både jeg og hende jeg skrev sammen med, er blevet ansat på netop den afdeling, ved jeg at materialet bliver brugt. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ferlandita

Jeg skrev om rekruttering og fastholdelse af lægesekretærer. Jeg brugte bl.a. Herzberg's motivationsteori til at finde ud af, hvad der var afgørende for, at de netop valgte at søge job på "min" afdeling, og hvilke faktorer der var vigtige for at fastholde dem. Jeg uddelte spørgeskemaer til lægesekretærerne og interviewede den ledende lægesekretær.

En anden fra min klasse skrev om rotation på arbejdspladsen blandt lægesekretærerne, så man får varierede opgaver og mindre sårbarhed ved sygdom.

Skriv endelig hvis du vil vide mere :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
VildMagi

Jeg hiver lige denne her tråd op igen, da jeg snart skal vælge emne :tie:

Havde tænkt lidt på emner som koordinering af patient forløb, korrekt brug af medicinsk fagsprog i journalerne, men faktisk synes jeg, som en nævner i denne tråd, at emnet omkring miljø/papirspild osv lyder rigtig spændende.

Ved bare ikke om jeg er kreativ nok til at at få nok kød på... Argh jeg synes det er svært :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
alion

Hej, jeg er 2-års lægesekretærelev og faldt ovet dit indlæg, jeg synes det lydder at være meget spændende det du skrev om. Jeg vil høre om du havde lyst til at fortælle lidt mere om det? Jeg kunne godt tænke mig at undersøge i forhold til mit sygehus..

:0)

Jeg skrev fagprøve om lægesekretæren i en interkulturel verden. "Mit" sygehus havde netop startet en ordning om kulturelle mediatorer, som blev uddannet i at forstå andre kulturer og derved bedre forstå patienter med anden baggrund end dansk.

Vi sendte så spørgeskema rundt til nogle forskellige afdelinger, hvor jeg spurgte om deres oplevelser med forskellige kulturer. Det kunne fx være opfattelse af fast mødetid, brug af tolk osv, indlæggelser, sygdomsopfattelse osv. Det var SUPER spændende :)

Andre fra mit hold skrev bl.a. om fysisk arbejdsmiljø og LEAN, og så var der også en, der undersøgte, om lægesekretæren er god til at tænke på miljøet sin dagligdag (slukke lamper, printer, undgå papirspild osv)

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lindabrohus

Hejsa. Jeg skal til at skrive fagprøve inden længe og synes, at dit emne lyder rigtig spændende. Jeg tænkte om det ville være muligt at se din fagprøve? (den skal kun bruges til inspiration - jeg arbejder i et Onkologisk/Hæmatologisk amb. men vil sikkert kunne få god inspiration ved at læse din opgave, hvis ikke du har noget imod det.

Vh. Linda

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lindabrohus

Ej det lyder altså også bare spændende ;-) Er det muligt at se noget af opgaven til at blive inspireret? Vi har haft rigtig mange "skift" i vores personalegruppe over de 3 år jeg har været i afdelingen, og tror at dette emne kunne være interessant at skrive noget om.

Vh. Linda

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
P1981
On 30/10/2010 at 11:36, SweetestThing skrev:

Hej :) Jeg står og skal til at i gang med at finde emne, og jeg overvejer netop at skrive om dette emne (lægesekretæen i den interkulturelle verden), men synes det er svært at koble en masse teori på. Må man spørge om hvilke teorier du har brugt til dette emne? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind