Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

lamoca28

Studierabat til togbøder?

48 svar i dette emne

Jeg er lige kommet hjem efter en tur på Strøget hvor jeg må have tabt min klippekort for jeg kunne ikke finde det da jeg blev kontrolleret! Det blev lige til 750 kr :sur: (STIGNING IGEN!) samt klippekortet som jeg lige havde købt idag på 170 kr! Jeg er allerede på røven pga. julen - hvordan i al verden skal jeg få råd til at betale de 750 kr :whine: inden 14 dage på min SU på 2500 kr om måneden? Så kom jeg i tanke om at en klassekammerat engang havde sagt noget om at studerende kan få studierabat på DSB bøder - er det sandt og hvordan gør jeg så?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg mener ikke man kan få rabat, da det er en kontrol afgift og ikke en desideret bøde.

Men jeg er ikke sikker :genert:

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Jeg har googlet det, og jeg er kommet frem til at der er forskel imellem fx fartbøder fra politiet som der er rabat på og disse, men jeg har også læst et par steder at det også gælder disse "kontrolafgifter" fra DSB men det står lidt uklart, selvom som du siger, at de ikke er reelle bøder. Er bare så desperat, og SÅ ked af det fordi jeg jo netop havde klippet!

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

men du kan få en afdragsordning, så du ikke skal betale det hele her og nu!

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Opdagede du ikke at dit klippekort manglede, da du skulle 'stemple ind' inden du hoppede på toget...? :genert:

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Men jeg kan da så fortælle dig HVORFOR det er steget ;)

Det er fordi en kontrolafgift på 600 kr ikke gør "ondt" på samme måde som 750 kr.. Så er det jo pludselig tættere på 1000kr.. Så det kan du takke alle dem der de seneste år har kørt sort med toget for ;)

Men en afdragsordning kan du ihvertfald sagtens få :)

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
Men jeg kan da så fortælle dig HVORFOR det er steget ;)

Det er fordi en kontrolafgift på 600 kr ikke gør "ondt" på samme måde som 750 kr.. Så er det jo pludselig tættere på 1000kr.. Så det kan du takke alle dem der de seneste år har kørt sort med toget for ;)

Men en afdragsordning kan du ihvertfald sagtens få :)

Eller også kan hun takke dsb for det alene. Det er dem der har et problem med folk som kører sort - de vælger så at sende aben videre (ligesom alle andre butikker, ved jeg godt) fordi de ikke magter at fange sortkørere.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

600 kr gør ondt og 750 kr gør mere ondt. Men det der gør mest ondt, er at jeg HAVDE klippet. Og jeg synes bare det er irriterende at det er sådan en hård straf, for det sker jo at man taber kortet, ikke har styr på zonerne osv. hvor man jo egentlig er "uskyldig" og aligevel skal man betale en "bøde" på 750 kr som er MANGE penge især for en studerende på SU.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
Eller også kan hun takke dsb for det alene. Det er dem der har et problem med folk som kører sort - de vælger så at sende aben videre (ligesom alle andre butikker, ved jeg godt) fordi de ikke magter at fange sortkørere.

Når folk kører sort så stjæler de fra virksomheden. Ja det er da røvtræls når ts havde klippet men når hun så efterfølgende mister kortet så er det altså bare ærgeligt..

Når man vælger at køre sort så koster det en kontrolafgift.. Så jeg kan ikke lige se hvordan det er at sende aben videre? De fanger jo sortkørere når der bliver tjekket billetter og giver dem en kontrolafgift..

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
600 kr gør ondt og 750 kr gør mere ondt. Men det der gør mest ondt, er at jeg HAVDE klippet. Og jeg synes bare det er irriterende at det er sådan en hård straf, for det sker jo at man taber kortet, ikke har styr på zonerne osv. hvor man jo egentlig er "uskyldig" og aligevel skal man betale en "bøde" på 750 kr som er MANGE penge især for en studerende på SU.

Det er mega surt og kan godt forstå du er irriteret men et eller andet sted kan DSB jo ikke rigtig tage dig af at du havde kortet men efterfølgende tabte det? Jeg har i toget oplevet rigtig mange som prøver at bortforklare mangel på billet med tasketyveri, ødelagt printer, tab osv..

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Undskyld jeg siger det, men så må du holde styr på dine ting....

Det lyder lidt barskt...Men det er altså ikke "systemets" skyld at du ikke sørger for at opbevare dit kort forsvarligt eller holde styr på zonerne...Og det "sker" ikke bare...Det sker jo fordi du ikke har styr på dine ting. Hvis 750 kr. er MANGE penge fordi du er på SU, så burde du måske være mere omhyggeligt med at sørge for at undgå dem...Jeg har f.eks. aldrig nogensinde mistet et klippekort eller en billet. Ikke fordi jeg er en helgen. Men fordi jeg sørger for at have styr på mine ting. For at undgå at skulle betale 750 kr. i bøde. Det er nemlig også mange penge for mig....

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Nu kører jeg aldrig med offentlig transpot, men hvis jeg en dag bliver stoppet i min bil uden kørekort - så koster det, også selvom den rare politibetjent kan se i kartoteket at jeg faktisk har et kørekort .

Den bøde er den samme om jeg var bistandsklient eller direktør .

"Jeg har tabt mit kort" ...... Det er nok den undskyldning togkontrollører hører mest ????

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
Undskyld jeg siger det, men så må du holde styr på dine ting....

Det lyder lidt barskt...Men det er altså ikke "systemets" skyld at du ikke sørger for at opbevare dit kort forsvarligt eller holde styr på zonerne...Og det "sker" ikke bare...Det sker jo fordi du ikke har styr på dine ting. Hvis 750 kr. er MANGE penge fordi du er på SU, så burde du måske være mere omhyggeligt med at sørge for at undgå dem...Jeg har f.eks. aldrig nogensinde mistet et klippekort eller en billet. Ikke fordi jeg er en helgen. Men fordi jeg sørger for at have styr på mine ting. For at undgå at skulle betale 750 kr. i bøde. Det er nemlig også mange penge for mig....

Tjah, jeg bebrejder jo heller ikke DSB for bøden eller at kontrolløren ikke lod mig slippe osv. nogen steder. Mit problem er at det koster så meget. Okay, jeg kan da godt forstå at DSB gerne vil straffe dem som ikke klipper, men spørgmålet er om det ikke er lidt overkill at tage 750 kr? Og det er som om det stiger hvert eneste år. Selv for folk som har glemt deres månedskort er "bøden" steget fra 50 kr til 100 kr i løbet af få år.

Okay, du har styr på dine ting så du har aldrig mistet et klippekort eller en billet. Men jeg synes det er lidt strengt at sige at jeg kunne jo bare have bedre styr på mine ting. Du kender mig jo ikke og ved ikke hvordan jeg normalt er. Det er jo heller ikke sådan at jeg ofte taber eller glemmer mit klippekort/billet. Jeg tabte det på netop den dag og på netop den dag blev jeg tjekket, og jeg har ingen at bebrejde end mig selv. Men jeg synes bare det er strengt af DSB at tage så mange penge - ikke kun fordi jeg havde klippet men også hvis jeg ikke havde. Men jeg er netop i den kedelig situation at 750 er 1/3 af min SU samt at det er op til jul hvor man bruger flere penge end normalt.

Der vil altid være nogle som prøver på at snyde systemet, men hvis DSB virkelig bliver snydt så meget at det retfærdigører en kontrolafgift på 750 kr så burde man måske også spørge hvorfor der er så mange som prøver på at snyde?

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
Nu kører jeg aldrig med offentlig transpot, men hvis jeg en dag bliver stoppet i min bil uden kørekort - så koster det, også selvom den rare politibetjent kan se i kartoteket at jeg faktisk har et kørekort .

Den bøde er den samme om jeg var bistandsklient eller direktør .

"Jeg har tabt mit kort" ...... Det er nok den undskyldning togkontrollører hører mest ????

Muligvis. Men som studerende kan man faktisk få "studierabat" på bøder fra politiet.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
Tjah, jeg bebrejder jo heller ikke DSB for bøden eller at kontrolløren ikke lod mig slippe osv. nogen steder. Mit problem er at det koster så meget. Okay, jeg kan da godt forstå at DSB gerne vil straffe dem som ikke klipper, men spørgmålet er om det ikke er lidt overkill at tage 750 kr? Og det er som om det stiger hvert eneste år. Selv for folk som har glemt deres månedskort er "bøden" steget fra 50 kr til 100 kr i løbet af få år.

Okay, du har styr på dine ting så du har aldrig mistet et klippekort eller en billet. Men jeg synes det er lidt strengt at sige at jeg kunne jo bare have bedre styr på mine ting. Du kender mig jo ikke og ved ikke hvordan jeg normalt er. Det er jo heller ikke sådan at jeg ofte taber eller glemmer mit klippekort/billet. Jeg tabte det på netop den dag og på netop den dag blev jeg tjekket, og jeg har ingen at bebrejde end mig selv. Men jeg synes bare det er strengt af DSB at tage så mange penge - ikke kun fordi jeg havde klippet men også hvis jeg ikke havde. Men jeg er netop i den kedelig situation at 750 er 1/3 af min SU samt at det er op til jul hvor man bruger flere penge end normalt.

Der vil altid være nogle som prøver på at snyde systemet, men hvis DSB virkelig bliver snydt så meget at det retfærdigører en kontrolafgift på 750 kr så burde man måske også spørge hvorfor der er så mange som prøver på at snyde?

Hvad i alverden betyder det der :forvirret

Uanset, hvad din økonomi er, så er der masser af mennesker, der ikke har penge i overs til at betale afgifter, men det er altså ikke DSBs skyld, at du fumler dit klippekort væk og er på SU og det er jul. Det er jo kun dit eget ansvar og de tilbyde endda en afdragsordning, hvis man har brug for det.

Jeg kan ikke se, hvordan DSB skulle kunne se forskel på folk, der reelt snyder og folk, der er uheldige som dig - det går ud over de uheldige også, men det kan næppe løses nemt den problemstilling.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

^Jamen, igen vil jeg gerne påpege at jeg ikke bebrejder nogen andre end mig selv for at have "fumlet" med mit klippekort. Jeg er udmærket godt klar over at det er min egen skyld, og jeg kan også sagtens se at der ikke var nogen grund for kontrolløren at lade mig slippe.

Men derfor kan man godt FØLE at straffen er hårdere da man FØLER sig uskyldig. Rationelt eller ej. Men derfor siger jeg jo heller ikke at kontrolløren skulle have vist medfølelse og forståelse eller at DSB skal gøre forskel imellem de reelle snydere og uheldige "fumlere" som mig. Mit problem er det høje beløb og det dårlige økonomiske tidspunkt for mig - og den eneste grund til at jeg skrev om det var fordi jeg gerne ville vide lidt mere om reglerne - ikke fordi jeg ville beklage mig til alverden - se hvor tarvelig DSB har været mod mig! Derudover, så synes jeg godt nok også at det er voldsomt af DSB at have hævet beløbet endnu engang til de nu 750 kr Og det jeg mener med min sidste bemærkning er om DSB ikke skulle overveje om prisen på den offentlige transport har noget at gøre med at der er så mange som prøver at snyde dem - jeg går ud fra at det er grunden til det høje beløb og ikke fordi DSB blot vil tjene ekstra meget.

Med hensyn til afdragsordningen, så har jeg forstået det som om man skal betale ekstra 25 kr pr. afdrag? Også synes jeg heller ikke det er en særlig billig "service" men det må være det.

0

Del dette indlæg

Del på andre sites

Ej hvor er det bare mega bittert. Jeg kan godt forstå at du er virkelig træt af at skulle betale de penge. Det ville jeg godt nok også være.

Jeg tror desværre bøden bliver nødt til at være ret høj for at spørge for at folk ikke forsøger at snyde.

De fleste der får bøder er jo dem der faktisk prøver at snyde og der er det svært at have ondt af at de skal betale 750 kr. Det har så desværre ramt dig fordi du var super uheldig.

Men få betalt pengene og så lad være med at tænke mere på det :)

0

Del dette indlæg

Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.